dinsdag 8 maart 2011

Eet jezelf mooi! - Vette/Acne huid


Sinds een tijdje lees ik het boek Skintervention van Scott -Vincent Borba. In zijn boek legt hij uit dat alles wat we eten heel veel invloed heeft op de gezondheid van onze huid. This guy has a point! Toen jullie me er tijdens mijn Skin Crisis op wezen dat het ook wel eens aan mijn eetgedrag kon liggen dacht ik 'oja, ik leef al 2 weken op Dr. Pepper en chocola'.  Sindsdien eet ik bewuster; meer groente en fruit en meer water. In het boek van meneer Borba staan specifieke eettips per huidtype. Vandaag neem ik de vette en acne huid onder de loep.




het boek


Iemand met een vette/acne huid heeft veel afvalstoffen in het lichaam en die willen we eruit hebben! Natuurlijk spelen hormonen, genetica en invloeden van buitenaf ook een groot deel mee in de gezondheid van je huid, maar als je je huid zowel vanaf de binnenkant als de buitenkant kan verbeteren heeft dat een groter effect dan als je het slechts vanaf 1 kant aanpakt. Smart thinking! Ik denk dat er veel mensen zijn die maar van alles op hun gezicht smeren in de hoop dat het helpt maar hun voedingspatroon negeren. Ik deed dat namelijk ook!

Goed. Die afvalstoffen, hoe gaan we die lozen? Volgens Borba is het belangrijk om voedsel rijk aan isoflavonoiden en polyfenolen te eten. Deze stoffen komen in de vorm van antioxidanten in o.a. groente en fruit (en groene thee). Antioxidanten komen veel voor in rode bessen en vruchten zoals granaatappel, bosbessen, acai bessen, goji bessen etc. Ze zuiveren je lichaam van de toxines door ze snel en effectief af te voeren. En minder toxines zorgen weer voor een zuivere huid die de olieafscheiding van je huid beter kan reguleren.


Wat ook goed is voor een vette/acne huid is vitamine E. Je kunt hiervoor capsules slikken, maar je vindt deze vitamine veel in bijvoorbeeld broccoli en noten. Vitamine E is een hele sterke antioxidant en het heeft een ontstekingsremmende werking. Lees hier meer over vitamine E in combinatie met een acne huid. 


Als je een glimmende huid hebt probeer dan zo veel mogelijk koken met olie te beperken. Als je olie gebruikt, gebruik dan oliĆ«n bestaande uit enkelvoudig verzadigde vetzuren zoals olijfolie.  Probeer het ook eens af te wisselen door je eten te stomen of te grillen.

En last but not least, drink voldoende water of groene thee zodat onze huid voldoende gehydrateert is. Omdat ik water zo gewoontjes vind drink ik meestal groene thee, maar ik heb speciale sachets van Borba meegenomen uit New York die je kunt oplossen in water. Het smaakt lekker en zorgt dat ik de juiste voedingsstoffen binnenkrijg voor een zuivere huid. Nice! Verder heb ik pakken sap van CoolBest gekocht waar fruit in zit wat bekend staat om hun sterke antioxidante werking. Enne, er gaat niets boven vers fruit. Doordeweeks heb ik er niet zo veel tijd voor, maar in het weekend probeer ik nu als ontbijt een kommetje yoghurt met rood fruit en bessen te eten. Heerlijk EN gezond!


Kort samengevat: eet meer groente en fruit die rijk zijn aan antioxidanten en drink voldoende water, groene thee of vruchtensap om je huid zowel te hydrateren als te voorzien van nog meer antioxidanten. Probeer zo min mogelijk met olie te koken of te bakken, stoom of grill liever.

Ik ben eigenlijk gewoon heel erg lui wat eten en boodschappen doen betreft, maar nu ik er beter op let merk ik dat het me heel veel goed doet. Het is niet alleen veel lekkerder, ik krijg er meer energie van, voel me beter over mezelf (dan zeg ik tegen mezelf: goh Sereen, wat ben je lekker gezond bezig jij!) en ik help mijn huid er ook nog eens een handje mee.

Geloven jullie dat voedsel zoveel impact heeft op onze huid?

Until next time,

Serena Verbon