Elke maand komen er weer nieuwe parfums uit, de een in een nog mooiere flacon dan de ander. Vandaag review ik een stel parfums die ik persoonlijk prachtig vind om te zien. De flacon is minstens net zo belangrijk als de geur die er in zit en verraad vaak al iets over het parfum, wisten jullie dat? Ik zal de geuren daarom ook proberen te omschrijven aan de hand van hun flacon.
De parfums die ik vandaag ga reviewen zijn:
- Versace - Yellow Diamond
- Calvin Klein - Forbidden Euphoria,
- Balenciaga L'Essence
- Kenzo - Madly Kenzo!
Parfumhuis: Versace
Naam: Yellow Diamond eau de toilette
Flacon: De kleur geel doet mij meteen denken aan citrusvruchten en gele bloemen. Citroen, narcis, plumeria, mimosa zouden eventuele geurnoten van dit parfum kunnen zijn. De flacon oogt heel zwaar en luxe. Het onderstel is plat en hoekig, maar de dop, die minstens net zo groot is, is afgerond en gefaceteerd. Ik vind het een prachtige flacon om te zien. Omdat de flacon lichtgeel is, verwacht ik een lichte, bloemige geur met een fruitige topnoot en een zweempje fris. Geen mierzoete hap.
Top: citroen, bergamot, perensorbet
Hart: oranjebloesem, freesia, mimosa, waterlelie
Basis: amber, muskus, guaiac hout (ruikt naar rozenhout)
Prijzen; 30 ml €45, 50 ml €63,50, 90 ml €84,50
Verkrijgbaar; vanaf oktober 2011
Versace Yellow Diamond is inderdaad een bloemige geur met een fruitige topnoot. Ik vind het zelf een erg aangename geur die goed in balans is. Niet te zoet, niet te zwaar, niet te kruidig en niet te fris, maar wel overwegend bloemig. Het is een sprankelende geur, zonnig en levendig, vrouwelijk en jeugdig, maar niet persé bedoeld voor jonge meiden. De geur kan in het begin wat 'aanwezig' overkomen, maar gedurende de dag zwakt de geur wat af en zal het meer subtieler op de huid liggen. Aan het einde van de dag is de geur subtiel waarneembaar.
Parfumhuis: Kenzo
Naam: Madly Kenzo! eau de parfum
Flacon: De flacon is ontworpen door Ron Arad, die de beweging van de vlindervleugel wilde vastleggen in zijn ontwerp. De gedraaide lijnen aan de zijkant van de flacon zorgen inderdaad voor een bewegend effect, prachtig vind ik het! Vlinders staan voor mij symbool voor kleur, magie en vrijheid, ik denk dat Kenzo deze eigenschappen wilde vastleggen in dit parfum. De flacon is doorzichtig, maar onderaan indigo van kleur. Doorzichtige flacons bevatten vaak lichte, bloemige parfums, soms met een aqua touch. Donkerpaarse of indigo gekleurde flacons bevatten vaak de wat zwaardere, exotische geuren met kruidige geurnoten.
Top: oranjebloesem, roze peperbessen
Hart: heliotroop, wierrook, Bulgaarse roos
Basis: vanille, ceder, muskus
Prijzen; 30 ml €52, 50 ml €72, 80 ml €89
Verkrijgbaar; vanaf half september 2011
De geur is niet wat ik er van verwacht had, gezien de flacon. De doorzichtige flacon ziet er speels en luchtig uit, en gezien het thema 'vlinders' verwachtte ik iets lichts en sprankelends. Maar de geur is echter kruidig, exotisch, warm en sensueel. De peperbessen en wierrook geven er een Oosters tintje aan en deze geur is allesbehalve aquafris te noemen. Madly Kenzo! is voor de liefhebbers van de wat 'zwaardere' kruidige parfums.
Parfumhuis: Balenciaga
Naam: L'Essence eau de parfum
Flacon: De flacon doet mij een klein beetje denken aan een herenparfum, dus ik verwacht een beetje een unisex geur. De kleur groen doet mij denken aan een geur met vetiver, en dit parfum valt dan ook vast in de categorie chypre. Ik verwacht een 'groene' en 'grassige' geur. Totaal niet zoet, maar aqua fris met een vleugje bloemen. De flacon ziet er statig en chic uit. Ik denk dat dit een bijzondere geur is, geen 13 in een dozijn. Het maakt mij nieuwsgierig!
Geurnoten (willekeurig): vioolbladeren, vetiver, naaldbomen.
Prijzen; 30 ml €57, 50 ml €75, 75 ml €94
Verkrijgbaar; vanaf half september 2011
Ik had gelijk! Althans, dat denk ik. Ik vind deze geur namelijk niet persé vrouwelijk en ook niet persé mannelijk. En hoewel dit parfum niet op de markt wordt gebracht als unisex geur, denk ik wel dat deze geur er voor door zou kunnen gaan. In de eerste paar seconden dacht ik daadwerkelijk met een herengeur te maken te hebben, maar daarna ruik ik duidelijk de viooltjes. Viooltjes ruiken een beetje poederachtig en zorgen volgens mij voor de enige 'zoetheid' in dit parfum. De andere geurnoten, er is maar weinig over bekend, zijn friskruidig en 'groen'. Het ruikt een beetje zoals een bos, de dennennaalden, het mos, ik houd er van. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weg is van deze geur, hij is namelijk erg uitgesproken en anders dan de meeste parfums die tegenwoordig op de markt verschijnen. Het is een beetje een stoere geur met een feminin touch. De geur heeft 'iets' wat het echt verslavend maakt. Ik kan me ook heel goed voorstellend dat er mensen zijn die helemaal idolaat van dit parfum zijn. Dit is waarschijnlijk zo'n geur die je óf helemaal te gek vind, óf helemaal niet. In elk geval is het een absolute must-smell! Ik ben zeer benieuwd wat jullie van Balenciaga L'Essence vinden.
Parfumhuis: Calvin Klein
Naam: Forbidden Euphoria eau de parfum
Flacon: Paarse of roze flacons bevatten geuren die doorgaans als 'zoet' en 'fruitig' te omschrijven zijn. Ik kan er daarom bijna van uit gaan dat dit parfum ook fruitige zoete geurnoten zal bevatten. De flacon is qua vorm heel elegant, met vrouwelijke vormen, een beetje organisch, wat in contrast staat met de moderne strakke dop. Ik vind het ontwerp echt schitterend! Het is een flacon die mij nieuwsgierig maakt, ondanks het feit dat de geur naar mijn smaak waarschijnlijk te zoet zal zijn, wil ik hem toch graag ruiken.
Top: mandarijn, passievrucht, bevroren frambozen
Hart: pioenroos, tijgerorchidee, jasmijn
Basis: kasjmierhout, patchouli, muskus
Prijzen; 30 ml € 49,50, 50 ml € 67,50, 100 ml € 87,50
Verkrijgbaar; vanaf half oktober 2011
Jep, deze geur start ongelofelijk zoet naar mijn smaak. Zoet en fruitig en een beetje overweldigend. Na een tijdje zwakt het zoete af en wordt er plaatsgemaakt voor een hart van exotische bloemen. Het is een vrouwelijke en speelse geur, sensueel en 'jong'. Het is een 'zware' geur, maar niet kruidig en bedompt. Ik bedoel hiermee dat de geur vrij aanwezig is (het is een eau de parfum) die voor sommigen misschien 'too much' kan zijn. Echter met twee keer sprayen ben je de gehele dag voorzien van een parfum, die gedurende de dag steeds meer op de huid gaat liggen en subtieler en sensueler wordt. Hij blijft erg goed hangen en dat staat naar mijn mening voor 'kwaliteit'. Als je van de wat zoetere, fruitige en vrouwelijke parfums houdt, is Forbidden Euphoria misschien wel wat voor jou. Op deze geur moet je echter nog een paar dagen wachten tot je hem in de parfumerie kan ruiken.
Jep, deze geur start ongelofelijk zoet naar mijn smaak. Zoet en fruitig en een beetje overweldigend. Na een tijdje zwakt het zoete af en wordt er plaatsgemaakt voor een hart van exotische bloemen. Het is een vrouwelijke en speelse geur, sensueel en 'jong'. Het is een 'zware' geur, maar niet kruidig en bedompt. Ik bedoel hiermee dat de geur vrij aanwezig is (het is een eau de parfum) die voor sommigen misschien 'too much' kan zijn. Echter met twee keer sprayen ben je de gehele dag voorzien van een parfum, die gedurende de dag steeds meer op de huid gaat liggen en subtieler en sensueler wordt. Hij blijft erg goed hangen en dat staat naar mijn mening voor 'kwaliteit'. Als je van de wat zoetere, fruitige en vrouwelijke parfums houdt, is Forbidden Euphoria misschien wel wat voor jou. Op deze geur moet je echter nog een paar dagen wachten tot je hem in de parfumerie kan ruiken.
Versace Yellow Diamond (floral), Calvin Klein Forbidden Euphoria (fruity floral), Balenciaga L'Essence (floral green) en Madly Kenzo! by Kenzo (oriental floral). Alle vier de parfums zijn totaal verschillend, wat je ook kunt zien aan de diversiteit van de flacons. De volgende keer als jullie een parfumerie binnen wandelen, probeer dan de geuren te voorspellen aan de hand van de flacons.
Rode en roze flacons bevatten doorgaans snoeperig zoete parfums. Groene flacons zijn vaak ook 'groen' van geur. Zwarte, donkerpaarse flacons zijn vaak kruidig en Oosters. En niet alleen de kleur, ook de vorm zegt veel over een parfum. Het werkt niet altijd (ik had aan de flacon nooit kunnen afleiden dat Madly Kenzo! zo kruidig zou zijn), maar het gaat wel vaak op. Probeer maar eens! Er zit een heel marketing team achter om de look & feel van een parfum compleet te maken. De geur moet bij de flacon passen en vice versa. Ook het model en de vormgeving van de advertentie en het reclamespotje moeten perfect aansluiten op wat men met het parfum wil uitstralen.
Until next time,
Serena Verbon