maandag 3 oktober 2011

How-to: Okergele Nagellak

Okergeel is dé kleur van dit najaar, maar waarom zijn er dan nog geen okergele lakjes op de markt? Althans, ik ben ze nog niet tegengekomen. Ik liet jullie laatst de kleur 'Home Sweet Home' zien van 'Polish Lab', een kleur die speciaal voor mij gemixt is door twee hele lieve Belgische meiden. Omdat ik zag dat deze kleur goed in de smaak viel, ben ik zelf ook aan de slag gegaan met mengen en ik ben behoorlijk dicht in de buurt gekomen. Kijken jullie mee naar mijn messy avontuur?





Allereerst moet je een leeg nagellak flesje hebben. Pak een nagellak flesje die bijna leeg is, of in mijn geval, met een oude, stroperige lak die je toch niet meer gebruikt. Ik heb het restant lak in een glazen potje gegoten (nagellak behoort tot de categorie chemisch afval, als ik het niet mis heb) en nagellakremover (pure aceton is beter, mocht je dat hebben) in het flesje gegoten. Schudden, schudden, leeg gooien in de 'verzamel' pot en opnieuw. Net zo lang tot het flesje helemaal schoon is. Een flesje met  bolletjes onderin is overigens het beste, omdat dit de lak beter mengt. Maar ook zonder bolletjes werkt het.


Bij mijn flesje bleef er nog een restje achter, maar omdat het toch bijna kleurloos is besloot ik om dit lekker te laten zitten.

Vervolgens ga je kijken hoe je de perfecte kleur krijgt. Op internet had ik gelezen dat geel + paars met rode ondertoon in okergeel veranderd. Zelf had ik een kleur gekocht die er redelijk dichtbij in de buurt lag, namelijk de linker groenige kleur van H&M. Met Vixen van Revlon en de eigele kleur van Essence wilde ik hier een okergele lak van mixen.


Op een oude CD heb ik druppeltjes lak gemengd, net zo lang tot ik dacht dat ik de juiste verhouding had te pakken.


In dezelfde verhouding heb ik de lak in het lege potje gegoten.


Gieten gaat makkelijker als de lak vloeibaar tot dun is. Is de lak dus dik en stroperig, gooi er dan wat nagellak remover bij tot het dun genoeg is om goed te schenken. Dit bespaart een hoop frustraties en rotzooi! :-)


Tijdens het mengen kwam ik er achter dat de kleur toch niet zo heel okergeel werd. Ik heb daarom wat gespeeld met kleuren. Als de lak te groen is, kan je er rood bij doen ter compensatie, of andersom. Als de lak te rood/bruin is, gooi je er groen bij. Om de kleur feller geel te maken heb ik er een fellere kleur geel bij gedaan. Om de lak donkerder te maken kan je er zwart bij druppelen. Of wit, als je hem lichter wil maken. Wil je de lak een warmere tint geven, doe er dan donkerpaars bij. Of oranje. Speel en experimenteer!

Belangrijk is dat je het flesje eerst voor een klein gedeelte vult, zodat je er altijd nog lak bij kan gooien om de kleur te perfectioneren. Goed schudden tussendoor, erg belangrijk!


Wat handig is om tussendoor te doen, is swatches maken. De kleur waar ik naartoe wilde werken staat links van het midden, met het stipje er vlak onder. Steeds als ik een kleine aanpassing had gemaakt, maakte ik een swatch om te vergelijken. Zo kon ik beter zien wat ik er nog aan moest veranderen, qua kleur.


Uiteindelijk koos ik voor de kleur die je hierboven op het wieltje ziet, de tweede van rechts. Vul het flesje, haal het etiket weg (de sticker resten gaan goed weg met nagellak remover) en wat belangrijk is, maak het flesje goed schoon en ontdoe het van nagellak resten.



Maak de binnenkant van de dop schoon door er een beetje nagellak remover in te gieten en dit met een wattenstaafje schoon te maken.


Neem de opening af met een watje gedrenkt in nagellak remover. Doe je dit niet, dan kleeft de dop aan het flesje en kun je straks jouw eigen gemaakte kleur niet eens gebruiken, omdat het dopje vast zit geroest. Dat zou zonde zijn!


Hieronder een swatch van 'Home Sweet Houten' en mijn eigen gemaakte 'dupe'. Op mijn wijsvinger zit mijn eigen brouwsel, op mijn wijsvinger en pink 'Home Sweet Houten' en op mijn ringvinger zie je beide kleuren goed naast elkaar. Zoals je kan zien is mijn eigen lakje lichter (minder fel), maar qua nuance zat ik zeker in de goede richting. Kijk, geen enkele nagellak is hetzelfde, dus het is natuurlijk heel moeilijk om exact dezelfde kleur te mixen, maar ik denk dat je hier ook niet te kritisch in moet zijn. Als het gewoon in de buurt komt, zou ik al tevreden zijn.


Dit was okergeel, maar je kan natuurlijk altijd andere kleuren mixen. Een ideaal idee om van je half lege, verharde nagellak af te komen. Of lakjes die je stiekem niet zo mooi vind, of waar je op bent uitgekeken. Meng ze gewoon tot iets wat jij wel mooi vindt! Of tot een perfecte dupe van dat dure high-end lakje. Of tot een origineel kadootje voor je vriendin (custom made kleurtjes die bij haar persoonlijkheid passen). Leuk idee toch? Gooi dus nooit nagellak weg, want je kan er nog van alles mee doen.

Good luck!

Until next time,
Serena Verbon