woensdag 12 oktober 2011

Cultureel: Hello Kitty Hello Holland tentoonstelling

Toen mijn zusjes hoorden over een 'Hello Kitty tentoonstelling' werd ik meteen enthousiast getwitterd. Of ik ook mee wilde gaan. Wat een vraag! Roep Hello Kitty en ik sta paraat. Ik bedoel, ik weet niet of jullie mijn toilet wel eens goed hebben bekeken? 



Het is een klein uurtje rijden vanaf Houten, maar het was een rustige zondagmiddag (met regen, zoals vandaag) dus het was lekker rustig op de weg. Eenmaal in het centrum is het even zoeken naar parkeerplek, maar uiteindelijk vonden we een plekje op zo'n 8 minuten wandelen. We waren met zijn vieren; mijn zusjes, Stephanie (vriendin van Larissa) en ik. Vier Indo's die allemaal Hello Kitty lovers zijn. Ik was dus in goed gezelschap!

ingang SieboldHuis

De tentoonstelling is helemaal bovenaan (er is ook een lift) en bij de trap word je al enthousiast gemaakt met levensgrote Hello Kitty afbeeldingen, waar natuurlijk even voor geposeerd moest worden :)


Eenmaal boven kom je in een grote ruimte waar je een beetje ondersteboven wordt gerend door kleine ukkepukkies met zelfingekleurde Hello Kitty kroontjes. Er is namelijk veel te doen voor de kleintjes. Ook voor de iets oudere kids is er wat leuks te doen. Ze kunnen bij de kassa een boekje ophalen waar ze vragen in kunnen beantwoorden, die ze tijdens de tentoonstelling kunnen achterhalen.

De ruimte hangt vol met illustraties en informatie over Hello Kitty door de jaren heen. De ontwerper van Hello Kitty, Yuko Yamaguchi, hangt bij het begin. Naast Hello Kitty heeft ze ook Dear Daniel en Charmy Kitty bedacht. 


In de ruimte is ook veel informatie te lezen, wat ik zelf erg interessant vond. Zo leer je Sanrio en Hello Kitty op een andere manier kennen. Dus niet alleen van de merchandise, maar het hele idee en de creatie er achter. In Nederland wordt Hello Kitty vooral gezien als 'kinderding', terwijl het in Japan meer als een 'way of life' wordt gezien voor volwassenen.







Onderin in de kelder is een koffieruimte met aansluitend een kamer met kleurrijke zitzakken. Hier kun je chillen, wat eten, en voor de kleintjes wordt de Hello Kitty tekenfilm afgespeeld.


Hoewel er veel te zien en te lezen is waren we toch binnen het uur klaar en uitgekeken. Het is allemaal wat klein opgezet en ook best veel gericht op kleine kinderen. Om heel eerlijk te zijn, hadden we er toch wel iets meer van verwacht. De Hello Kitty Hello Holland tentoonstelling is hoe dan ook een must-see voor de echte diehard Hello Kitty fans. Of, als je in de buurt woont en even cultureel wil doen op een regenachtige dag. Na de tentoonstelling komt uiteraard het allerleukste: de museum shop! Ik kocht een mooie mok, speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt.

De Hello Kitty Hello Holland tentoonstelling is te zien van 10 september tot 20 november in het SieboldHuis in Leiden. Meer info lees je hier. Kaartjes voor volwassenen kosten €8,50 en voor kinderen t/m 12 jaar en studenten (buiten Leiden) €5. Voor studenten van Universiteit Leiden is een kaartje slechts €1.

Until next time,
Serena Verbon