maandag 26 september 2011

'Waar haal jij je inspiratie vandaan?'

Deze vraag wordt mij echt vaak gesteld. Ik snap het ook wel, elke dag plaats ik twee nieuwe artikelen op Beautylab.nl, dus ik kan me voorstellen dat jullie denken dat de koek op een keertje op is. En dat is ook wel eens zo, maar als ik dat aangeef komen jullie zelf met allemaal goede ideeën aanzetten waar ik dan weer inspiratie van krijg en voila, problem solved! Hieronder wil ik jullie graag wat meer vertellen over het krijgen van inspiratie.





Soms krijg ik letterlijk de vraag (in een comment, via Formspring, via Twitter, via Facebook) om iets te doen. Dan wordt er bijvoorbeeld voorgesteld om weer eens een nail art tutorial te maken. Of een look met rode oogschaduw. Of blauwe. Of zou ik niet eens een keertje kunnen laten zien wat ik in mijn kledingkast heb hangen? Op deze manier is het heel simpel om onderwerpen voor mijn blog te vinden, jullie leveren mij de ideeën gewoon kant-en-klaar aan en ik voer ze uit. Easy peasy! En daarom houd ik ook zo veel van jullie! <3 

Niet alleen jullie, ook mijn moeder en vriendinnen komen regelmatig met ideeën aanzetten. Neem mijn beste vriendin Nena bijvoorbeeld. Ze is aan het genieten van een welverdiende vakantie en toch stuurt ze vanuit Italie whatsapp berichtjes met ideeën die ze heeft bedacht. Lief! Omdat ik zo passievol over mijn blog praat maak ik de mensen om mij heen enthousiast en daarom denken ze altijd met me mee. Je zou kunnen zeggen dat mijn enthousiasme weer een inspiratiebron is voor hen.


Er is een verschil tussen ideeën aangeleverd krijgen en inspiratie krijgen. Inspiratie zit soms ingewikkeld in elkaar, en soms juist weer helemaal niet. Toen Ilrish een artikel schreef met tips voor de donkere huid, zag ik aan de comments dat er ook behoefte was aan een soortgelijk artikel voor de blanke huid. Jullie vroegen het niet rechtstreeks, maar jullie reacties brachten me op het idee om hier inderdaad een artikel over te schrijven. Omdat ik de comments lees is er ook een artikel verschenen over Alopecia en Anorexia. Een van de grootste fouten die een blogger kan maken is door de comments niet te lezen, of erger nog, door er niets mee te doen. Jullie comments zijn voor mij inspiratiebron nummer 1. Het is belangrijk om verbonden te zijn met je lezers en om naar ze te luisteren, of om 'tussen de regels door' te lezen.


Inspiratie zit soms in een klein hoekje. Ik denk dat iedereen inspiratie opdoet, ook al denk je dat je niet creatief genoeg bent. De beste uitvindingen worden gedaan omdat de uitvinders denken 'jeetje, kon ik maar...' of 'dat moet toch anders kunnen...'. Iedereen loopt wel eens tegen een probleem aan en het probleem kan jouw inspiratiebron zijn. Misschien vind je je overgewicht een probleem. Blog erover. Of juist helemaal niet. Blog erover. Misschien heb je last van acne. Of striae. Of cellulitis. Blog erover. Misschien krijg je geen volume in je haar. Misschien breken je nagels snel af. Misschien ben je erg verdrietig. Blog erover. En probeer dan wel meteen de oplossing voor je problemen erbij te betrekken, zodat anderen met hetzelfde probleem er ook wat aan hebben.

Niet alleen van problemen, ook van plaatjes krijg ik inspiratie. Ik kan uren zitten turen op lookbook.nu, waar ik me laat inspireren door kleurencombinaties, kledingcombinaties (welke schoenen draag ik bij een zwierige rok?) en door de verscheidenheid aan kledingstylen van jongens en meisjes van over de hele wereld. Lookbook.nu dus, een aanrader!


Ik bekijk amper andere blogs, eigenlijk alleen die van mijn zusjes (KittehsCupcakes.com). Ik kan jullie dus niet vertellen van welke favoriete blogs ik inspiratie krijg. Wel kijk ik bloglovin' bij popular en klik ik zo nu en dan eens iets aan wat er interessant uitziet. Ook kijk ik veel plaatjes via weheartit.com en pinterest.com (ik ben een Pinterest addict aan het worden!). Met Pinterest kun je moodboards maken. Ik heb er een aantal, je kunt ze hier bekijken (klik). Cute Animals is leuk! Pinterest is echt een aanrader, go check it out y'all.


Probeer ook eens niet al je inspiratie op internet op te doen. Een gesprek wat je opvangt in de trein, een ervaring met een winkel medewerker, mensen op straat, je favoriete restaurant, de supermarkt, het parkje waar je voorbij fietst onderweg naar school, alles, echt ALLES kan dienen als inspiratie.

Als laatste advies wil ik jullie meegeven dat je wel open moet staan voor inspiratie. Je moet het kunnen herkennen. Net zoals het misschien een tijdje heeft geduurd voordat je doorhad hoe je naar je intuïtie moet luisteren, heeft ook het 'herkennen' van een inspiratie momentje soms wat tijd en oefening nodig. Je  denkt de hele dag door. Je denkt op een dag ontzettend veel dingen, en het kan niet waar zijn dat jij op een hele dag geen enkel idee of moment van inspiratie hebt. Als je zo'n moment hebt, houd je gedachte dan vast en schrijf het op. Dat doe ik ook. Ik heb altijd een schrijftje en een pen bij me, je weet maar nooit wat je denkt.

WRITE DOWN YOUR IDEAS!!                                                                        bron foto: www.sarahklassen.com

Ik hoop dat ik jullie wat heb kunnen bijbrengen op het gebied van inspiratie. Het is belangrijk om inspiratie te hebben, want zonder inspiratie is ons leven maar een saaie bedoening. Inspiratie zorgt vaak tot eigen en originele ideeën, iets wat belangrijk is in de blogwereld, omdat je jezelf op deze manier kan onderscheiden. Think outside the box en sta er voor open. Good luck!

Until next time,
Serena Verbon