zondag 18 september 2011

DIY: Avocado haarmasker

Naast de vele conditioners en haarserums verwen ik mijn haren zo nu en dan met een handgemaakt maskertje. Avocado's staan bekend om hun goede werking voor het haar en daarom heb ik een lekker, voedend recept bedacht met avocado's, yoghurt en honing. 








Avocado's bevatten volgens The Guinness Book of World Records de meeste voedingsstoffen, mineralen en vitamines van alle fruitsoorten ter wereld. Ze bevatten veel van de 'goede' vetten en ze zijn daarom uitstekend geschikt voor droog haar en een droge huid. Uit onderzoek is gebleken dat avocado olie de haarschacht beter penetreert vergeleken met amandel olie, olijf olie en zonnebloem olie. Een avocado is daarom een ultiem ingredient voor een heerlijk, voedend haarmasker.


Voor een bos met haar zoals die van mij gebruikte ik:
- 1 hele avocado, rijp
- 2 eetlepels yoghurt
- 1 eetlepel honing

Als je korter of minder haar hebt dan kun je het recept halveren. 

Snijd de rijpe avocado door midden, verwijder de pit en lepel de inhoud eruit. Om een zo fijn mogelijk masker te maken doe je de avocado stukken in een keukenmachine, blender of Magic Bullit. Voeg daar de yoghurt en honing aan toe en mix net zo lang totdat de inhoud veranderd is in een cremige, smeuïge substantie zonder stukjes. Eventuele stukjes kun je eruit vissen.



Was je haren onder de douche met shampoo en breng het masker vervolgens aan. Dit is een beetje geklieder, maar hee, je staat toch onder de douche! Ik bracht alles aan in mijn haren, dus bij de wortel tot de puntjes. Ondanks de cremige structuur van het masker verdeeld het niet zo makkelijk als dat we van een haarmasker gewend zijn, maar dit is wel logisch aangezien de meeste haarmaskers gladmakende siliconen bevatten die het aanbrengen een stuk soepeler maken. Kam het eventueel door om er zeker van te zijn dat al je haren wat masker te pakken hebben.





Omdat het masker 10 tot 15 minuten moet intrekken doe ik een badmuts op.


Ik ga weer terug onder de douche, scheer mijn benen, oksels, poets mijn tanden, reinig mijn gezicht, scrub mijn lichaam, etc. Hierna is de inwerktijd wel voorbij en is het tijd om het masker uit te spoelen met heel veel water. Zorg dat eventuele stukjes uit je haar zijn verdwenen, door het ook nog even onder de douche door te kammen. Hierna style en föhn ik het zoals gebruikelijk.

Mijn haren zijn heel shiny en zacht, eigenlijk net zoals na het gebruik van ieder ander haarmasker. Alleen is dit Avocado Haarmasker natuurlijk, handgemaakt en waarschijnlijk ook een stukje goedkoper.



Succes met jullie eigen haarmasker! Geen avocado in huis, maar wel een banaan? Check dan dit Bananen Haarmasker filmpje. In plaats van prakken raad ik de blender aan, op deze manier heb je een veel fijner masker zonder stukjes, zodat je niet achteraf stukjes banaan uit je haar hoeft te vissen.

Enjoy!

Until next time,
Serena Verbon