maandag 5 september 2011

10 reasons to smile!

Lachen is gezond! Een uitspraak die iedereen vast wel eens heeft gehoord. Maar is lachen écht gezond? Het antwoord is simpelweg ja. Lachen heeft vele voordelen en een gunstig effect op zowel lichaam als geest. Ben jij niet zo'n lachebek? Think again. Hieronder heb ik een aantal hele goede redenen gevonden  om te lachen, trust me.









1. Lachen veranderd ons humeur. Als je je verdrietig, teleurgesteld of gewoon een beetje down voelt, probeer dan eens te lachen. Zet The Big Bang Theory op, bekijk grappige YouTube filmpjes (die epic cat fail compilation always does the trick for me!) en nadat je keihard hebt geLOLd (ja, daar maak ik gewoon een werkwoord van) voel je je stukken beter, I swear! Wist je dat er onderzoek is gedaan naar 'de opluchting van huilen'? Wat blijkt. Huilen lucht helemaal niet op, het heeft juist het tegenovergestelde effect. Niet huilen dus, maar lachen!

2. Lachen is aanstekelijk. Well, tell me about it! Mijn oud-labcollegaatje Yanneke heeft de meest aanstekelijke lach ooit. Als zij lacht, lacht het hele lab automatisch mee en niemand die er wat aan kan doen. We worden gewoon allemaal erg vrolijk van Yanneke en vooral als ze lacht. Met haar lach is Yanneke echt het schatje van de labvloer. Ons zonnestraaltje.


3. Lachen maakt je knapper. It's true. Een lachend persoon trekt automatisch onze aandacht op een positieve manier. Wij willen die lachende knapperd leren kennen, niet dat stuk chagrijn met een kop op onweer, hoe hot die ook mag zijn. Stel, ik zie een lachende jongen dan stap ik daar sneller op af omdat ik denk 'hee die is leuk en vriendelijk, daar kan ik vast mee lachen en een leuk gesprek mee hebben'. Zo werkt het nu eenmaal.

4. Lachen is goed voor je immuun systeem. Uit onderzoek is gebleken dat je immuunsysteem beter functioneert als je regelmatig lacht, waarschijnlijk omdat je meer relaxed bent als je lacht. Een beter immuunsysteem voorkomt de griep en verkoudheid.

5. Lachen is goed tegen stress. Als je gestresst bent is dit vaak gewoon van je gezicht af te lezen. Door te lachen voorkom je dat je er moe en afgepeigerd uitziet. Lach als je gestresst bent, want lachen zou stress verminderen en dan ben je beter in staat om dingen voor elkaar te krijgen.


6. Door te lachen maakt je lichaam endorfine, serotonine en dopamine aan. Door deze cocktail van stoffen voelen we ons goed en gelukkig. Lachen is een natural drug!

7. Lachen verlaagt je bloeddruk.
Als je lacht is er een aantoonbare verlaging van je bloeddruk. What can I say, ze hebben er onderzoek naar gedaan en het klopt. Een lagere bloeddruk betekent minder stress en more chillness. Lachen is gezond! Behalve misschien als je bloeddruk al erg laag is...in dat geval kun je beter niet lachen denk ik.


8. Door te lachen lijk je jonger. De spieren die we gebruiken om te lachen zorgen voor een liftend effect waardoor we er jonger uitzien. Bedenk maar eens: een mond met hangende mondhoeken of een mond die omhoog krult, het laatste ziet er een stuk charmanter en jeugdiger uit! Why go facelifting? Lach gewoon de hele dag door voor hetzelfde verjongende effect!

9. Lachen zorgt voor positiviteit. Wanneer we lachen 'denkt' ons lichaam dat we vrolijk zijn. Het leven is verrukkuluk! Door te lachen verminderen we de kans op depressie, stress en zorgen. Gewoon door te lachen! Smile the whole day, that will keep the doctor away.


10. Door te lachen lijk je succesvoller! That's right. Door goedlachs te zijn heb je een grotere kans op salarisverhoging, promotie en word je sneller aangenomen na sollicitatie gesprekken. Lachen heeft een positief effect op anderen, je straalt uit 'life is good' en mensen zullen je anders benaderen.

Genoeg redenen om te lachen lijkt me! Weg met dat sikkeneurige gezicht en verwelkom je (glim)lach. Ik weet zeker dat het een positief effect op jou en je omgeving heeft. Heb je een presentatie, sollicitatiegesprek, reünie? Keihard lachen dus. It will be good for ya. Lachen jullie veel? Of zou je meer willen lachen?

Until next time,
Serena Verbon