maandag 29 augustus 2011

Sproetjes en foundation

Sproetjes, had ik ze maar. Het staat zo schattig vind ik! Toch ken ik ook veel meiden die ze het liefst helemaal wegschminken, met vaak als gevolg een soort grijzige waas of sproetjes die wel aan elkaar geplakt lijken. Hoe kun je nu het beste met sproetjes en foundation (concealer, bronzer, blush) omgaan zonder dit effect te krijgen? Vriendin Nena heeft zelf sproetjes en vertelt jullie er hieronder graag wat meer over.






Sproetjes zijn eigenlijk niets anders dan een ophoping van pigment, heel onschuldig en 1 van de 7 schoonheden. I looooooooooooove it! Ik heb aardig wat sproetjes in mijn gezicht, maar ook op de rest van mijn lichaam en zelfs op mijn handen. Ik ben er eigenlijk best een beetje trots op! Vroeger vond ik opmerkingen als 'aaaah, wat heb jij schattige sproetjes' of 'jij hebt vast lekker buiten gezeten, je zit weer helemaal onder de sproeten' erg vervelend, maar eigenlijk ben ik er nu wel heel blij mee. Het onderscheid me een beetje van anderen en veel mensen vinden het juist erg leuk staan. Ik krijg er dan ook vaak complimentjes over en mijn vriend vindt het gelukkig ook super leuk! Vooral als ze erger zijn in de zomer ;)

Maar hoe zit dat dan met make-up? Jullie weten inmiddels dat ik net als Serena erg veel van make-up houd. In mijn dagelijkse make-up komt dan ook bijna alles voorbij, behalve…. juist: foundation! Dat ziet er namelijk een beetje gek uit…

Als ik foundation gebruik dan 'missen' mensen iets in mijn gezicht, want zonder sproetjes ben ik gelijk mezelf niet meer. Kijk maar naar de onderstaande foto's.

met sproeten

zonder sproeten (en een berg foundation)


Gelukkig heb ik niet persé foundation nodig. Niet omdat ik een perfecte huid heb, maar oneffenheden zoals puistjes, bultjes, vlekjes en littekentjes vallen stukken minder op door mijn sproeten. Je ziet oneffenheden pas goed wanneer ze op m’n neus zitten…! Maar ja, bij wie zie je dat niet ;)

Kan je dan wel de rest van je make-up gebruiken? Jazeker, en dat staat erg mooi. Ik heb niet veel bronzer of blush nodig, maar net dat beetje extra staat net wat frisser! Waar ik wel mee moet uitkijken is concealer. Ik heb van mezelf best donkere kringen, dus ik gebruik dit elke dag. Ik moet het alleen niet te ver uitsmeren. Dan komt het namelijk weer in het gebied waar mijn sproeten beginnen, waardoor ik van die egale 'vegen' krijg zoals hieronder op de foto. Oppassen dus voor mij!



Dit is wat ik dagelijks gebruik:
  • Concealers van MAC (NW25 en daarna NW20)
  • Eyeliner van Gosh 
  • Mascara van Max Factor (Xperience)
  • Bronzing powder van Rimmel 
  • Blush van Benefit (Bella Bamba)
  • Lippenstift/ Lipgloss 

Ik gebruik niet veel bronzing powder, want m’n gezicht heeft door mijn sproeten al deels een bruine kleur. Ik gebruik het voornamelijk om mijn gezicht te shapen en ook een beetje op mijn voorhoofd. Blush doet echt wonderen voor mij, het frist mijn gezicht echt op! M’n sproeten komen er gewoon doorheen.

Hieronder heb ik nog een aantal make-up tips voor sproetendragers;

  • Als je foundation wilt gebruiken, kies dan voor een foundation met een lichte dekking. Ga op de kleur af van je hals in plaats van de kleur van je sproeten. Foundation kun je eventueel mengen met dagcrème, zodat hij niet als een plamuur laag al je sproeten camoufleert. Op deze manier egaliseert het iets en je sproeten schemeren er toch nog leuk doorheen. Getinte dagcremes geven ook een mooi, licht dekkend resultaat.


met licht dekkende foundation

  • Vaak zie je je sproetjes toch nog door de meest dekkende foundations heenkomen, dus mocht je je sproetjes helemaal willen wegwerken (weet je het zeker?), gebruik dan een vloeibare concealer die je aanbrengt met een (compacte) foundation brush.

  • Als je niet zo blij bent met je sproeten en je wilt ze ook niet wegwerken, kun je de focus op bijvoorbeeld je mond of je ogen leggen. Geef je lippen een opvallende kleur of maak je ogen extra donker op.


Hebben jullie ook sproeten? En houd je daardoor rekening met bepaalde make-up? Of gebruiken jullie wel foundation om het helemaal te egaliseren? Daar ben ik erg benieuwd naar. Als jullie nog aanvullende tips hebben deel ze dan zeker in de comments.

Liefs, Nena (twitter.com/nenaburger)