dinsdag 23 augustus 2011

Spammen maar!

Bij mijn terugkomst van Barcelona had ik veel te doen. Mail checken, Twitter mentions lezen, Facebook en Whatsapp nalezen en de comments checken! Because I always save the best for last! Zoals jullie weten lees ik alle comments en ik vind het heerlijk om te doen, maar tot mijn verrassing ontdekte ik dat er wat spammertjes tussen waren gesneakt! Ik heb ze allemaal persoonlijk gemaild met iets in de richting van 'foei' en ze hebben me beloofd om het niet meer te doen, dus eind goed al goed. Vandaag echter mogen jullie ONGEGENEERD SPAMMEN. Dus promoot je eigen blog, site, webshop, noem maar op.  Go for it!



Spammen, wat is dat nu eigenlijk? Wanneer ben je een spammer en waarom wordt dit als ongewenst beschouwd? Ik snap het enthousiasme eigenlijk wel. Je hebt iets nieuws (je eigen blog, webshop, etc.) en je wil dit maar al te graag met de rest van de wereld delen! In een vlaag van enthousiasme en wanhoop (stel dat er niemand wat koopt, of dat er niemand komt kijken?) probeer je jezelf daarom te promoten op een plek waar veel mensen komen kijken, zoals een forum of een (goedbezochte) blog. Eigenlijk kom je gratis reclame maken op plekken waar dit niet voor is bedoeld, en daarom wordt het vaak als hinderlijk beschouwd. 


Je komt op een forum omdat het leuk is, omdat je informatie zoekt of zodat je met mensen kan praten en discussiĆ«ren. Ik denk dat mijn blog om ongeveer dezelfde redenen wordt bezocht, er heerst een relaxed sfeertje en mensen kunnen hier gewoon hun mening kwijt en zich laten informeren en entertainen. De meeste reacties op gespam zijn dan ook 'wat kom je hier nu eigenlijk doen?'. Want ook al kom je graag op een forum of bezoek je graag een blog, als je nieuw bent en meteen je site/shop/blog loopt te promoten dan lijkt het natuurlijk alsof je er alleen maar gratis reclame komt maken. Niet echt een goede binnenkomer dus! Het komt wanhopig over en heeft vaak een averechts effect: mensen vinden je vervelend. Het is daarbij oneerlijk naar de andere lezers toe die ook een site hebben, maar zich wel netjes aan de (ongeschreven) regels houden; het veroorzaakt irritaties.

Wat kan je beter doen? 
Bij bijna elk forum en elk commentsysteem is er een optie om je blog op een subtiele manier te promoten. Hier op mijn blog bijvoorbeeld kun je comments achterlaten en je eigen site in het daarvoor bestemde balkje invullen. Als je comment is geplaatst heeft je naam een andere kleur en is het een klikbare link geworden die mensen naar jouw site leidt. Op de meeste forums kun je een handtekening aanmaken, hier kan je bijvoorbeeld je site neerzetten met een kleine wervende tekst. Ook kun je je site in je profiel vermelden. 

Tot nu toe denk ik niet dat het nodig is om een soort van disclaimer te vermelden bij de comments. Om heel eerlijk te zijn gedragen de Beautylab bezoekers zich voorbeeldig, er is zelden amok of gezeik. Ik ben super trots op jullie en dankbaar hier voor! Ik zie geen gescheld en jullie helpen elkaar liever dan dat jullie ruzie zoeken. In discussies kan het er soms wat heftig aan toe gaan, maar wel met respect. En zo niet, dan grijp ik natuurlijk in om het een beetje te sussen. De sfeer is hier heel relaxed en ik denk dat ook nieuwe bezoekers dat door hebben en er in mee gaan, of dat al van nature zijn. In elk geval, ik heb geen disclaimer waarin staat dat spammen niet mag, ik ga er gewoon maar van uit dat men het wel snapt als ze de rest van de spamloze comments lezen. 

En nu even serieus, don't be ashamed: SPAMMEN MAAR! Schrijf er ook even in het kort bij waarom men jouw site MOET bezoeken en wat jouw site zo speciaal maakt. Beetje nieuwe bezoekers werven doe je zo. Good luck! 

Until next time,
Serena Verbon