zondag 7 augustus 2011

Review: Mason Pearson haarborstel


Zo'n twee weken geleden liet ik jullie allemaal stijl achteroverslaan toen ik vertelde dat ik een haarborstel had aangeschaft van zo'n €80. Dat lezen jullie goed, ik heb maar liefst 80 ekkies neergeknalt voor een ding die je ook voor een paar euro bij de drogist kan kopen. Why would you do that? Is deze borstel zijn geld echt waard? Lees mijn ervaringen tot nu toe over de legendarische de Mason Pearson hairbrush na de klik!







Mijn haar is heilig. Ik verzorg het graag met de beste haar- en stylingproducten en daar valt een haarborstel ook onder. De Mason Pearson borstels worden ook wel de Rolls Royce onder de haarborstels genoemd. Het is de creme de la creme, de beste in zijn soort. Je kunt je misschien wel voorstellen dat mijn interesse meteen gewekt was en ik heb er sindsdien veel informatie over opgezocht.


De Mason Pearson haarborstels zijn in 1885 door Mason Pearson bedacht en vervaardigd. Hij bleef de borstels vernieuwen en verbeteren en in het jaar 1918 heeft hij patent op zijn verbeterde model aangevraagd. Sindsdien worden de borstels eigenlijk nog steeds gemaakt zoals toe, met de originele technieken en met de hand vervaardigd. 



Het unieke rubberen kussen zorgt voor efficient borstelen, masseert zacht de hoofdhuid en is makkelijk te hanteren. Het cellulose plastic handvat is met de hand gepolijst en alle scherpe randjes zijn verwijderd zodat de borstel comfortabel in de hand ligt. Mason Pearson maakt hun producten van een duurzame kwaliteit. Natuurlijk zijn hun haarborstels niet onverwoestbaar, maar met een beetje zorg gaan hun haarborstels jarenlang mee. De pennen zijn gemaakt van 100% boar bristles (haren van een mannetjes varken) of van nylon dat speciaal door Mason Pearson is ontwikkeld of van een combinatie van varkenshaar en nylon.


Omdat varkensharen wat buigzamer zijn wordt dit aangeraden voor normaal tot fijn haar. Nylon is wat stugger en borstelt sneller klitten uit wat stugger haar.

Pure Boar Bristles - voor normaal tot fijn haar, lang fijn haar
Combination (boar bristles + nylon) - normaal tot kort, stug haar
All Nylon - heel dik haar

Hoewel ik een Aziatisch afkomst heb zijn mijn haren niet dik en stug. Ik heb wel vrij veel haar, maar de haren op zich zijn normaal tot fijn. Ik heb ook lang haar, dus koos ik voor een 100% pure boar bristle brush. Er bestaan verschillende modellen, bijvoorbeeld een pocket size, handy size, medium size en large size. Ik koos voor de handy size. Dit model ligt lekker in de hand en is voor mij groot genoeg om goede slagen te kunnen maken tijdens het borstelen.


Bij dit model krijg je een gratis Cleaning Brush, een borstel waarmee je je haarborstel kan onderhouden en schoonmaken. In de doos zit een hele uitgebreide instructie van hoe je je Mason Pearson hairbrush het beste kunt reinigen en welke producten je beter kunt laten (geen ammonia, geen zeep, alcohol of olie, want dat tast het rubber aan) zodat de haarborstel zo lang mogelijk mee gaat. Een andere keer zal ik laten zien wat de beste manier is van het reinigen van je borstel volgens Mason Pearson, ze hebben namelijk een heel stappenplan uitgeschreven.

cleaning brush

Hoewel mijn haren er voor het slapen nog mooi glad en zacht uitzien, word ik elke ochtend wakker met een droog bosje stro onderin. Zie de foto hieronder.


Meestal is er dan minimaal een wasbeurt met flink veel conditioner nodig gevolgd door een paar pompjes serum om het er weer uit te laten zien zoals de dag ervoor. Sinds in de Mason Pearson haarborstel in gebruik heb genomen is slechts een goede borstelbeurt voldoende. Kijk!


Inmiddels lijkt haren borstelen wel een hobby van me! Soms kom ik thuis, pak ik de haarborstel en begin ik mijn haren spontaan te borstelen. Het is gewoon zo fijn om te doen! En met de Mason Pearson brush lijkt het ook haast een luxe spa momentje ^^


De boar bristles kunnen wat 'hard' en 'snijdend' aanvoelen op je huid, vooral in je nek en op je oor, dus probeer echt alleen je haren te raken en leg de borstel rustig neer op je hoofdhuid in plaats van 'slaan'. Verder is het ook een kwestie van wennen vind ik. Mijn klitten zijn er in elk geval snel uit en mijn haren lijken glanzender en vooral zachter dan voorheen. Deze borstel beschadigd mijn haar niet, als ik de borstel reinig zie ik alleen lange, losgelaten haren zitten en geen kleine stukjes afgebroken haar (wat ik met mijn andere borstels wel had). 

Van de mensen die al langere tijd een Mason Pearson in hun bezit hebben zijn hoor ik alleen maar positieve verhalen. Ook hebben ze de borstel echt al heel lang, zo'n 10 tot 15 jaar, en wie weet kan hij nog veel langer mee. Een haarborstel van €80 is dan misschien wel iets waar je stijl van achterover slaat, maar als zo'n borstel 20 jaar meegaat (en je gebruikt het elke dag) dan zie ik het eerder als een investering. Net zoiets als goede make-up kwasten. Ik ben dol op mijn haren en het is fijn om ze met een kwaliteitsproduct te behandelen. 

Ik kan de Mason Pearson haarborstels aan iedereen aanraden. Ik kocht die van mij bij in Antwerpen bij Planet Parfum, maar er zijn ook diverse webshops die ze verkopen. Kijk voor meer informatie op de officiële site  www.masonpearson.com.

Until next time,
Serena Verbon