maandag 1 augustus 2011

How-to: Pluishaar voorkomen


In het kapsel filmpje van gisteren kreeg ik veel complimentjes over mijn haar (thank you sweethearts!), maar ik kreeg ook erg veel vragen over pluishaar. Jullie wilden graag weten wat ik met mijn haar doe zodat het mooi glad is en niet gaat pluizen. Read on als jij een pluizebolletje bent!







Pluishaar, wat verstaan we daaronder? Pluizig haar, of frizzy hair in het Engels, is niet iets waarmee je geboren wordt. Het kan zijn dat je moeder of je zus er ook last van heeft, maar in principe is het niet iets erfelijks. De haarstructuur is wel erfelijk, dus als jouw ouders slag of krullen hebben is er grote kans dat jij dat ook hebt. Mensen met krullen zijn vaak wat ruwer met hun haar. Ze borstelen het terwijl het nat is omdat het 'er anders helemaal niet uitziet als ik het droog borstel, dan ben ik net een poedel'. Am I right, or am I right?

dit is volgens mij geen poedel, maar kijk eens hoe cute! *smelt*

Natte haren breken sneller en juist het beschadigen van het haar veroorzaakt ongewilde pluis. Haren die veel gestijld worden met de tang zijn vaak ook beschadigd en dus pluizig. Om deze haren gladder te maken wordt er dan weer gestijld met een tang en dat maakt het juist nog pluiziger. Je haren belanden op deze manier in een patroon waar je eigenlijk moet uit zien te komen om voor eens en altijd van je pluizige haar af te komen. Ja, dat lezen jullie goed, pluizig haar is iets waar je van af kunt komen!

Ik weet dat krullend haar of haar met slag er vaak niet beter op wordt door het droog door te borstelen. Wat ik daarom aanraad, want dit doe ik zelf ook sinds kort en het bevalt erg goed, is het borstelen vlak voordat je gaat douchen. Eenmaal onder de douche was je het met shampoo en vervolgens gebruik je conditioner of een haarmasker in de onderste haarpunten (vanaf onder in je nek tot het einde). Dit is eigenlijk een must, tenzij je haar er echt heel vettig en zwaar van wordt. Gebruik conditioner/haarmasker nooit bij je haarwortels. Als de conditioner erin zit dan pak je een grove kam (die van mij heeft 19 tanden en er zit een 0,5 cm tussen elke tand) waarmee je je haren kamt terwijl je tegelijkertijd de conditioner goed verdeeld en je haren ontklit. Na zo'n minuut of 2 kammen kun je het uitspoelen. 


Knijp al het water uit je haren en maak het handdoekdroog door niet keihard met de handdoek over je hoofd en haren te wrijven, maar door de handdoek in je haren te knijpen/masseren. Op deze manier ga je veel zachter met je haren om. Niet droog genoeg? Sla een tulband om je hoofd of laat je haren drogen aan de lucht totdat het wel handdoekdroog is. Als het eenmaal zo ver is kun je het beste een speciaal product in je haren aanbrengen wat pluis moet tegengaan. 

Een goed product (deze tip heb ik van mijn nichtje Maren, zij heeft een flinke slag in haar haren) is L'Oreal Studio Silk & Gloss. Ze knijpt wat van dit product in haar hand, wrijft haar handen tegen elkaar aan zodat het op beide handen zit en brengt het aan in hetzelfde gedeelte als waar je conditioner zo aanbrengen, alleen in de onderste haarpunten dus vanaf je nek. Als ze het laat opdrogen aan de lucht dan is het stijl, niet superstijl, maar wel pluisvrij. L'Oreal Studio Silk & Gloss is overigens speciaal ontwikkeld voor haar wat gestijld gaat worden door de thermo protect formula, dus mocht je je haren regelmatig stijlen gebruik dan altijd een beschermend product zoals deze. Er bestaan trouwens ook speciale ionische föhns die pluizig haar tegengaan of gebruik een föhn met een diffuser.


Mijn haren zijn niet zo vol slag als die van Maren, dus voor mij zijn speciale producten die je haren stijler maken of de-frizzen niet nodig, maar ik gebruik wel ten alle tijde serum in mijn haarpunten. Dit breng ik ook aan op handdoekdroog haar, en best aardig wat. Als mijn haar is opgedroogd (ik laat het meestal heel lang in de handdoek tulband zitten en föhn het vervolgens 3 minuten helemaal droog) dan is het zoals jullie mijn haren gewend zijn. Soms zijn mijn punten toch nog wat droog, dan breng ik nog eens wat extra serum aan in de onderste haarpuntjes, gewoon op droog haar. 

Weet je wat ik nooit meer laat doen? Mijn haar laten snijden en uitdunnen met een mesje. Bij de kapper pakken ze er al snel een mesje bij (zo'n mesje die op een kammetje lijkt) maar mijn haren gaan hier echt van pluizen. Ook uitdunnen gebeurt met zo'n mesje. Op de een of andere manier beschadigd het snijden de haarpunten waardoor het na een tijdje behoorlijk gaat pluizen. Not pretty! Dus als ik naar de kapper ga dan mogen ze me alleen met de schaar aanraken, dat zeg ik er ook altijd speciaal bij. No knifes! Dus als jij bij de kapper zit en je ziet dat ze ineens het mesje tevoorschijn halen: gewoon nee zeggen. Zeg dat je haren er niet goed tegen kunnen, voel je niet bezwaard om dat te zeggen, de meeste kappers snappen dat wel.


Kort samengevat;
- Was je haren niet te vaak (het water maakt je haar droger)
- Gebruik eigenlijk altijd conditioner en kam het nat door met een grove kam
- Maak je haar op een voorzichtige manier handdoekdroog
- Gebruik speciale gladmakende/anti-frizz producten
- Laat het drogen aan de lucht of gebruik een speciale ionische föhn of een diffuser
- Gebruik eventueel nog wat product op droog haar
- Borstel je haren niet te vaak
- Laat het bij de kapper niet snijden of uitdunnen met een mesje

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben gehad. Heb je zelf nog tips om van pluizig haar af te komen of heb jij HET product gevonden dat uitstekend werkt bij pluizig haar, deel het dan bij de comments hieronder.

Until next time,
Serena Verbon