maandag 15 augustus 2011

Anticonceptie


Mijn nichtje slash beste vriendin Hester heeft zo'n anderhalf jaar geleden een zoontje gekregen en wij beschouwen haar dus als de moeke van onze vriendinnengroep. Tot haar schrik ontdekte ze dat ik nog niets over anti-conceptie had geschreven op Beautylab (shame on me!) en als echte moeke voelde ze zich daarom geroepen om jullie hier het een en ander over te vertellen. 







Hola! (ja, ik doe gewoon alsof ik ook in Barcelona zit). Ik zal me even voorstellen; Ik ben Hester, het nichtje en de vriendin van Serena, ik ben tussen de 20-24 jaar oud en totaal clueless als het om make-up gaat. In eerste instantie vroeg Serena me een stukje te schrijven over hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat ik geen nagellak kan opdoen zonder dat het eruit ziet alsof het met een verfroller gedaan is, ik eruit zie als een wasbeer gone bad als ik oogpotlood probeer en ik niet weet wat een ‘primer’ is (dat is een fruitsoort toch?). Ik ben gewoon een beautynoob. Ik ben te lui en te ongeduldig om het te leren en waarom zou ik? Als ik opgemaakt wil worden dan vraag ik het gewoon aan Miss Beautylab herself.

Ik gooi het vandaag lekker over een hele andere boeg. Anticonceptie. THAT’S RIGHT, want tot mijn verbazing is hier op Beautylab nog niks over geschreven. En omdat ik toch al de ‘moeke’ van de groep ben (mijn zoontje Noah a.k.a. Boon is anderhalf), doe ik nu ook lekker verantwoordelijk. Het heeft het misschien niet direct met schoonheid te maken, maar je denkt toch niet meer aan mascara als je ineens preggers blijkt te zijn, dan heb je wel wat anders aan je hoofd.

We hebben het allemaal al zo vaak gehoord, doe alleen aan ‘veilige sex’ anders heb je kans op genitale wratten, gonorroe en nog meer aandoeningen met namen die zo smerig klinken dat je ze sowieso niet wil hebben. Maar goed, iedereen weet ook wat je hiertegen moet doen: juist, een condoom. Dus daar hoeven we geen woorden meer aan vuil te maken.

Ik wil me meer richten op de anticonceptie die simpelweg voorkomt dat je zwanger wordt. Ik heb geprobeerd de 3 meest voorkomende anticonceptiemiddelen kort te benoemen. Uiteindelijk zijn de ‘bijwerkingen’ bij iedereen anders, waar de een er enorme hormonale huilbuien van kan krijgen heeft de ander nergens last van.

De anticonceptiepil
Gebruiksaanwijzing: De pil slik je 3 weken elke dag gevolgd door een stopweek.


Voordelen:
- Je krijgt een regelmatige cyclus en je menstruatie kan er minder heftig van worden.
- Flexibiliteit. Je kan je stopweek namelijk ook een keer overslaan en de pil doorslikken, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat en je precies in die week ongesteld moet worden.
- Een zwaardere pil zoals de Diane pil kan helpen tegen acne en overbeharing (maar nu niet allemaal aan de Diane als je wakker wordt met een gigantische puist op je voorhoofd he?).

Nadelen:
- Je moet de pil elke dag innemen (op je stopweek na) en ongeveer op hetzelfde tijdstip.
- De betrouwbaarheid van de pil kan minder worden bij bepaalde maag/darmklachten en gebruik van bepaalde medicijnen (zoals antibiotica).


Het hormoon spiraaltje
Gebruiksaanwijzing: het spiraal (een klein T-vormig voorwerp) word in de baarmoeder geplaatst door een gyneacoloog of een huisarts.

Voordelen:
- Je bent 5 jaar lang beschermd.
- Geeft weinig hormonen af.
- De menstruatie wordt (meestal) minder of blijft helemaal uit (dit kan voor sommigen een voordeel of juist een nadeel zijn).

Nadelen:
- Als je nog geen kind ter wereld hebt gebracht kan het zetten van een spiraal ontzettend pijnlijk zijn en zelfs  de dagen erna.
- Het eerste jaar kan de menstruatie heel onregelmatig zijn, niet zo handig als je net in je witte broek door de stad loopt.


Implanon
Gebruiksaanwijzing: een staafje van 4 cm lang en 2 mm dik wordt door een arts onder de huid van je bovenarm geplaatst.

Voordelen:
- Je bent 3 jaar lang beschermd.
- Het schijnt dat je het staafje niet ziet en niet voelt zitten.

Nadelen:
- De menstruatie kan onregelmatig worden, langer duren of vaker optreden. Maar het kan ook helemaal uitblijven.
- Je houdt er een klein litteken aan over.

Nou dit was het, mijn gastblog, ik hoop dat jullie ondertussen niet in slaap zijn gevallen of hebben besloten Beautylab nooit meer te bezoeken, ik vond het in ieder geval erg leuk om eens wat te schrijven en misschien tot later!

Ik ben benieuwd naar jullie vorm van anticonceptie, let me know in the comments!

Liefs, Hester.