dinsdag 16 augustus 2011

Barcelona Tips - Cultureel

Jaaaa, daar is ze weer! Terug van een weekje Barcelona. Maar aan de comments te zien hebben mijn vrienden en familie jullie de afgelopen dagen ook zeker goed vermaakt. Ze zijn helemaal blij met de leuke en enthousiaste comments en ze willen best vaker een gastblogje schrijven voor Beautylab, dus wie weet zien jullie ze in de toekomst weer voorbij komen. Na de klik deel ik mijn persoonlijke Barcelona tips met jullie, hopelijk hebben jullie er wat aan.





In Barcelona is ontzettend veel te doen, de stad heeft van alles wat. Je kunt er op cultureel gebied helemaal losgaan, maar ook culinair gezien heeft de stad veel te bieden, je kan er geweldig shoppen, zonnen aan het strand en feesten als een beest. Als je op zoek bent naar een diverse vakantie of stedentrip dan is Barcelona een absolute aanrader.

Ik zal jullie niet vervelen met een compleet verslag van de hele week aangezien Maren en ik echt heel veel gedaan en gezien hebben. Wel kan ik jullie vertellen wat mijn persoonlijke tips zijn die ik heb onderverdeeld in:

- cultureel
- culinair
- shoppen
- ontspanning

Vandaag ga ik het alleen over het culturele deel hebben.

Picasso museum
Zoals ik al aangaf is er op cultureel gebied ONTZETTEND veel te doen in de stad Barcelona. Er zijn veel musea te vinden, waarvan het Picasso museum een van de drukbezochte is. Op maandag zijn alle musea dicht, houd hier dus rekening mee. Maren en ik hebben zo'n 45 minuten in de rij gestaan voordat we het Picasso museum binnen konden, dus kom of vroeg (10 minuten voordat het museum opengaat, de openingstijden verschillen per museum) of houd er rekening mee dat je lang in de rij staat. Neem een flesje drinken mee voor in de rij, want met een beetje pech sta je 45 minuten in de volle zon te wachten.

Het Picasso museum is erg indrukwekkend en je kan er zo'n goede anderhalf uur rondlopen als je ook alle teksten leest (wat ik wel aanraad om te doen). Ik kende Picasso alleen van het kubisme en die gekke, misvormde schilderijen, maar ik had geen idee dat deze kunstenaar al vanaf hele jonge leeftijd (jaartje of 14, 15) was begonnen met realisme. Het museum heeft een hele grote collectie van zijn werk waaronder schilderijen (grote, bekende werken) en schetsen (potlood en houtskool) van gedurende zijn artistieke leven. Je volgt Picasso's werk vanaf zijn tienerjaren tot vlak voor zijn dood en het is gaaf om te zien hoe hij zijn technieken gedurende zijn leven ontwikkeld en hoe hij zich heeft laten beïnvloeden door andere kunstenaars. 

Je mocht binnen geen foto's maken dus ik heb helaas geen foto's, maar zelfs als je geen grote kunstliefhebber bent (like me) is het Picasso museum een echte aanrader. Picasso is toch wel een van de grootste kunstenaars ter wereld en het is goed voor je algemene kennis om iets meer over hem en zijn werken te weten te komen. Het is echt niet saai! Het museum is daarnaast schitterend (in een oud pand) en beschikt over een fantastisch restaurantje waar ze cappuccino met stevig schuim serveren. De moeite waard!

Sagrada Familia


Maren en ik zijn niet naar binnen geweest maar hebben de imposante kerk vanaf de buitenkant bekeken. Het staat nog volop in de steigers en zal pas ergens in 2030 klaar zijn. Je kunt hier gemakkelijk komen met de metro, als je uitstapt bij de halte Sagrada Familia dan zie je hem meteen. Je kan er ook moeilijk omheen, als je vanaf boven het uitzicht over Barcelona bekijkt dan valt de kerk meteen op. Het is heel erg druk, dus bereid je voor op hordes toeristen.


De kerk is ontworpen door architect/kunstenaar Gaudi die er tot aan zijn dood aan heeft gewerkt. Gaudi liet zich graag inspireren door de natuur en dat zie je in al zijn werken terug. Alles is organisch van vorm en structuur en het geheel doet mij een beetje sprookjesachtig aan. Het doet me denken aan het paleis van koning Triton van de kleine zeemeermin. Ik vind het moeilijk om te bedenken dat men zo'n 100 jaar geleden is begonnen met het bouwen van deze kerk. Het lijkt zo modern! Ik kan me haast niet voorstellen dan men 100 jaar geleden opdracht heeft gegeven voor zo'n opmerkelijk design, maar toch is het zo. Het is werkelijk prachtig en indrukwekkend. Mocht je nieuwsgierig zijn naar de binnenkant dan moet je op drukke dagen zo'n half uur in de rij staan en een entreekaartje kost €12 (dacht ik).


Parc Guell
Dit park is ook ontworpen door Gaudi en het is een grote toeristische trekpleister. Ik snap ook wel waarom, want het park is prachtig en sprookjesachtig. De stijl van Gaudi is onmiskenbaar; sierlijk, kleurrijk, mozaïek, organisch en heel knap en kunstig gebouwd. Maren en ik kwamen aan via de achterkant die je kunt bereiken met allerlei roltrappen. Het park ligt hoog en is erg groot, dus bereid je voor op een klim en trek goede schoenen aan. Ik zou zeggen, wandel er gewoon lekker op los en bekijk alles en geniet van de mooie details die Gaudi heeft aangebracht. 

Park Guell is echt de moeite waard en beter nog: het is gratis! In dit park ligt ook het Gaudi Museum, een roze huis aan de rand van het park waar Gaudi 20 jaar heeft gewoond. Het is klein en niet erg indrukwekkend (vond ik) maar als je er toch bent is het misschien wel leuk om te doen. 









Casa Mila
Ik denk dat ik het meest heb genoten van Casa Mila, het appartementencomplex ontworpen door wederom Gaudi. En alweer kon ik me gewoon niet voorstellen dan men hier 100 jaar geleden opdracht voor heeft gegeven. Het appartementencomplex is zo modern en niet van die tijd. Zelfs als het nu gebouwd zou zijn dan zou het heel apart zijn. Voor Casa Mila betaal je €14 entree, maar dat is echt de moeite waard. Je start op het dakterras en vanuit daar ga je naar de zolder en vervolgens kun je een appartement van binnen bekijken.


Het dakterras is loaded met mensen, het is er best druk. Vanaf het dak heb je een mooi uitzicht over de stad en kun je mooie kiekjes schieten. Het dak is heel apart met al die gek gevormde pilaren, maar het leuke is dat ze een functie hebben: het zijn schoorstenen. De grotere torentjes bevatten een deur die je naar de zolder leid. Maren en ik vonden dat het er een beetje woestijnachtig uitzag, alsof de wind deze vormen in het steen heeft geslepen. Alles is mooi rond en afgevlakt en hier en daar zie je ook wat mozaïek  Schitterend!


Een verdieping lager, de zolder, was heel interessant. Hier staan maquettes tentoongesteld en kun je o.a. filmpjes bekijken van Gaudi's werken en natuurlijke voorwerpen bekijken waar Gaudi zijn inspiratie vandaan haalde (dennenappels, schelpen, bladeren). Door de informatie die te vinden is op de zolder snap je ook meer van de achtergrond van de Sagrada Familia en Parc Guell, dus eigenlijk raad ik aan om Casa Mila als eerste te bezoeken als je meer te weten wil komen over Gaudi.




Het appartement dat ter beschikking was gesteld om doorheen te wandelen was ook heel gaaf om te zien. Het is leuk om te zien hoe mensen zo'n 100 jaar geleden leefden. Het appartement was nog in perfecte staat en alles zag er zo mooi uit. Hier zou ik ook wel willen wonen! Mooi gedetailleerd en alles klopt. De hal en entree van het complex zijn ook schitterend. Het is gewoon een functioneel kunstwerk.  Een echte must-see!

Kabelbaan & Montjuic
Vanaf het strand kun je met de kabelbaan aan de voet van de berg Montjuic gezet worden. Natuurlijk kun je hier ook gewoon naartoe lopen want Montjuic grenst gewoon aan de stad, maar de kabelbaan is best tof en je hebt een geweldig uitzicht over de stad en het strand. Je moet alleen geen hoogtevrees hebben! 

Vanaf het strand naar de voet van Montjuic kostte ons €10 voor een enkeltje. Vanaf daar kun je gaan wandelen of een nieuwe kabelbaan pakken die je naar de top brengt. Of doe zoals ons en eet meteen een pizza bij het eerste restaurantje die je tegenkomt :)




Vanaf de voet van Montjuic kun je vele kanten op. Je kunt bijvoorbeeld de indrukwekkende Joodse begraafplaats bezoeken en de Botanische Tuinen. Wat wij hebben gedaan is gewandeld richting het huis van Duitse architect Mies van der Rohe, wat Maren graag wilde zien. Onderweg kwamen we nog langs het Olympische stadion en ook zijn de Font Magica (Magische Fonteinen) en het indrukwekkend grote Palau Sant Jordi in de buurt. Het is gewoon een fijne wandeling en onderweg kom je van alles tegen wat mooi is om naar te kijken. Wederom is het raadzaam om goede stappers aan te trekken als je richting Montjuic gaat. Het is er soms erg stijl en je loopt heel wat af!

Geen aanraders
Wat ik niet echte aanraders vond was het huis van Mies van der Rohe. Het ziet er wel mooi en strak uit, maar het is in feite gewoon 1 kamer die mooi in elkaar is gezet met marmeren muren en een marmeren vloer. Je loopt er zo doorheen.

Ook hadden Maren en ik gelezen over een parfum museum, maar dat was in feite een kamer achterin een parfumerie waar talloze parfumflesjes verzameld stonden. Het was wel leuk hoor, maar niet die €5 entree waard. Bovendien was het eerder een tentoonstelling dan een museum, want er stond nergens tekst bij die nog leuke aanvullende info kon geven. Het was gewoon kijken en wegwezen, erg jammer.

Wat ik nog had willen zien
Ik zou de volgende keer graag naar het Aquarium willen omdat dit de grootste van Europa is en omdat ik dol ben op aquaria. De entree was €17,75 en omdat we niet precies wisten wat we konden verwachten (soms is het ook meer gericht op kinderen) besloten we om hier niet naar binnen te gaan. Ook zou ik de volgende keer graag naar het Dali museum willen gaan, aangezien ik zijn werk heel erg kan waarderen. Vroeger als klein meisje had ik al de parfumminiatuurtjes met de neus en de mond en kende ik een paar van zijn bizarre schilderijen. Ik zou graag meer over Dali te weten willen komen en meer van zijn werk willen zien. 

Zo, dat was het op cultureel gebied! Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben en als jullie nog tips voor mij hebben laat het me dan zeker even weten. Vanmiddag komt er een shoplogje online en in de loop van de week deel ik de rest van de tips (shoppen, eten en uitgaan) met jullie!

Until next time,
Serena Verbon