zaterdag 27 augustus 2011

3 Whoppers graag, ik ben op dieet!

Tijdens mijn vakantie in Barcelona werden de blogjes van mijn vrienden en familie positief ontvangen, vooral de met humor doorspekte stukjes van Angel. 'Meer van dit' en 'Angel for president' las ik tussen de comments. Dat kan natuurlijk geregeld worden en daarom zal Angel eens in de zoveel tijd een stukje schrijven speciaal voor Beautylab. Vandaag wil ze het graag hebben over het dieet van haar zusje Dewi.







Als je iemand hoort praten over een dieet denk je al snel dat ze aan het afvallen zijn en de hele dag leven op een walnoot, een blaadje sla op een bedje van gebakken lucht en de rest aanvullen met water. Dewi, mijn vier jaar jongere zusje, zei een aantal weken geleden tegen me: 'Hey bolle, ik ben op dieet.' Wat in eerste instantie vreemd lijkt want Dewi weegt slechts 45 kg. Ik twitterde;

Whaha! Mijn zusje heeft 'n rustdag van haar dieet. Quote: 'Pfff, heb een rustdag, vandaag vreet ik lekker niks' #damnit-some-have-it-all

Na aanleiding van deze tweet kwam ik erachter dat er toch best wat dames interesse hadden in haar dieet en hoe ze dat dan doet, dus besloot ik om er wat over te schrijven.

Hoe dun is Dewi nu eigenlijk? Zelf zegt ze;

'Als ik in het licht sta, schijn ik door. Dan kun je zien wat ik heb gegeten.'

'Als het goed waait, moet ik mezelf verzwaren met bakstenen. Toen ik dat een keer was vergeten, konden jullie me de volgende dag ophalen in Duitsland.'

'In de Appie gaan mensen vaak met hun scanner over me heen omdat ze denken dat ik een streepjescode ben.'

'Op een goeie dag heb ik zelfs een vlieg op mijn oog.'

'Toen mama gisteren aan het stofzuigen was dacht ze dat ze me op de grond zag liggen. Maar het was een haar.'

Ja, behoorlijk dun dus.


Het liefst eet ik de hele dag door. Net als Serena. Ik heb het ene gerecht nog niet op of ik fantaseer alweer over het volgende. De hele dag kleine beetjes, dat wel. Is een Indo-trekje. Dewi is altijd al dun geweest. Alles wat zij eet, gaat direct de verbrandingsoven in. De shoarmaschotel XL is nog niet binnen of ze heeft 'm al verteerd. Zo werkt haar metabolisme, niets aan te doen. Vervelend is dat mensen vroeger vaak dachten dat ze een eetstoornis had, thuis niet goed te eten kreeg of aan een terminale ziekte leed. Maar zoals sommige mensen te kampen hebben met overgewicht, zijn er ook mensen die moeten dealen met ondergewicht. Dezelfde kwaal, maar dan andersom.

Toen Dewi me vertelde dat ze op dieet was begreep ik direct wat ze bedoelde. Het 'spekrol-dieet' noemt ze het. Net als mensen die met een streng afvaldieet bezig zijn, is ook Dewi de hele dag bezig met haar voedingspatroon. Hoe krijgt ze zoveel mogelijk calorieën binnen en hoe krijgt ze het op haar heupen en billen. Als ze mensen over haar dieet verteld krijgt ze vaak als reactie "Tsss... had ik dat maar". Terwijl  zo'n opmerking eigenlijk net zo rot overkomt als tegen iemand met overgewicht zeggen 'Zou je dat nou wel doen, dat patatje?'. Het wordt gewoon niet zo serieus genomen. 'Wow jij bent echt niet normaal dun' krijgt ze ook vaak te horen. Terwijl je het niet in je hoofd zou halen om tegen een wat dikker persoon te zeggen 'Wow, jij bent echt niet normaal dik.' Frappant hoe de wereld in elkaar steekt, niet?

Want zo leuk is het echt niet om kleren te passen terwijl zelfs de kindermaatjes van je kont af glijden. Om niet te grote schoenen te kunnen kopen omdat je benen anders nog dunner lijken. Om niet de bikini's te kunnen kopen die je eigenlijk zou willen dragen omdat je hem toch niet goed kan 'opvullen'. En dus vreet Dewi nu al weken als een dijkwerker.


Met verbijstering zit ik te kijken naar wat ze allemaal naar binnen stouwt. De ene berg pasta, aardappelen en kaas na de andere, en hup, als toetje rammen we er nog een weight-gainer-shake van een halve liter achteraan. Nog geen twee uur later gaat de volgende lading erin. Meer dan 3000 calorieën per dag beukt ze naar binnen en dat is veel voor iemand die er normaal niet eens 2000 nodig heeft. Ze slaapt 's nachts slecht omdat haar lichaam zich geen raad weet met al die extra energie en ze voelt zich ook vaak misselijk van het vele eten. Nee, het spekrol-dieet klinkt misschien als muziek in de oren, maar het is echt geen pretje.

Het is een lugubere vergelijking maar soms zie ik haar als een gans die met een trechter door zijn strot even 5 liter vet naar binnen krijgt gegoten om lekker te spekken. En als ik haar zo bezig zie, realiseer ik me dat wat zij doet net zo zwaar is als iemand die vecht om van zijn kilo's af te komen. Laatst vroeg ik hoe het ging. 'Pffff... ben het ff zat, ik heb een rustdag genomen'. Een rustdag is voor haar zichzelf eens niet volrammen met eten. En als ik dat doodvermoeiende dieet van haar zie, begrijp ik dat helemaal.

Toen ik haar gisteren zag merkte ik dat er iets in haar broek zat. Haar spijkerbroek was gevuld met... kont! Even dacht ik dat ze er stiekem 2 trainingsbroeken onder aan had getrokken (dat doet ze namelijk soms om wat minder dun te lijken), maar dit was een rasechte J-Lo booty van vlees en bloed!

Omdat mijn zusje er zo dedicated en met zoveel doorzettingsvermogen mee bezig is, ga ik nu iets doen waar ze een hele dikke kokhals van krijgt;

Dewi, bolle zus van me, ik neem het papa en mama nog steeds kwalijk dat ze geen tweeling van je hebben gemaakt. IK WIL NOG EEN DEWI! Je was altijd al mooi. En met die kilo's extra ben je nog mooier. Jij bent de enige op de hele wereld die mij zo hard kan laten lachen. Weet je nog dat ik zo hard moest lachen dat ik met een liesbreuk op de 1e hulp lag? Thumbs up sista, keep up the good work! Dan kan ik je binnenkort spekkie noemen.


Met dit stukje wil ik iedereen bewust maken van het feit dat het niet tof is om grappen te maken over mensen die dun zijn. Evenmin als grappen maken over mensen die dik zijn. Het is kwetsend en onnodig. En jullie mogen al helemaal geen grappen maken over mijn zusje. Behalve ik. Ik mag alles. Hey Dewi... onder de douche moet jij rondjes rennen om nat te worden. En je armen gespreid houden om niet door het putje te spoelen. Muhahahaa!

Ben jij zelf op dieet of ken je mensen die op dieet zijn? En zou jij een 'spekrol' dieet net zo serieus nemen als een dieet om af te vallen? Als jij net als Dewi ook zou willen aankomen ga dan naar een dietiste net als zij, want ze helpen je met het samenstellen van een nieuw voedingspatroon waardoor de kilo's er nu eens wel aan blijven zitten.

 Liefs, Bolle Angel

Please visit my Candy shop: www.thebeautybakery.nl