woensdag 6 juli 2011

Testing: Philips Lumea

Een van de vervelendste beautyklusjes is toch wel het scheren van oksels, benen en bikinilijn. Met de Philips Lumea kan dit klusje tot de verleden tijd behoren, want dit IPL (Intense Pulsed Light-technologie) apparaat voor thuisgebruik verwijderd ongewenst lichaamshaar zoals men dat in professionele salons ook doet. Nooit meer mijn oksels scheren, wat lijkt me dat heerlijk! De komende weken test in de Lumea en deel ik mijn ervaringen met jullie. Lees hieronder mijn eerste indruk van dit ingenieuze apparaatje.

De Lumea is verpakt is een mooi satijnen zakje waar het apparaat en de oplader precies inpassen. Zo kun je hem netjes opbergen, maar ook prima meenemen op reis.


De Lumea doet mij het meest denken aan een lasergun, maar dan een hele sjieke en girly one. Het is een mooi vormgegeven apparaat met afgeronde vormen in de kleur lila en wit. Het voelt ook alsof je best wel wat gewicht in je handen hebt. De Lumea is niet loodzwaar, maar ook weer niet zo licht als een veertje. Het voelt in elk geval prettig in de hand en is makkelijk te hanteren, zelfs met kleine handen zoals die van mij. 


De Lumea is een IPL apparaat, maar wat is IPL precies? Met IPL-technologie worden de haar en haarwortel onder de huid verhit door middel van korte, hevige 'flitsen'. Met IPL wordt de haar in een rustfasegebracht. Het haar valt op natuurlijke wijze uit en de haargroei wordt zodoende geremd. Het kan een paar weken duren voordat alle haren zijn uitgevallen, omdat de haren zich vaak in verschillende groeistadia bevinden en alleen in de anafase (een onderdeel van de celdeling) gevoelig zijn voor licht.



IPL ontharen is niet geschikt voor iedereen. Pigmetnloze haren, zoals witte en grijze, absorveren te weinig warmte, waardoor Lumea geen effect zal hebben. Bij een zwarte huid wordt de warmte door de huid in plaats van door de haren opgenomen. Philips Lumea kan nog wel op een donkerbruine huid gebruikt worden. In het algemeen heeft men in een professionele schoonheidssalon 5 tot 8 behandelingen nodig met een tussenliggende periode van 6 weken tot 3 maanden om voldoende haar te verwijderen (60-90% haarreductie).

De Lumea is heel gebruiksvriendelijk en dus makkelijk te bedienen. Er zitten slechts enkele knoppen op, maar voor de echte techniekkneuzen is er uiteraard een hele duidelijke Nederlandstalige handleiding aanwezig. Wat in elk geval wel heel belangrijk is, is onderstaande tabel. Hiermee bepaal je de lichtintensiteit van de Lumea. Ik heb donkerbruin haar en ik vind mezelf redelijk middelbruin, dus koos ik voor lichtintensiteit 3/4. 


Met het knopje onderaan zet je de Lumea aan, je hoort dit meteen doordat het een computer-ventilator-achtig geluid maakt. Het staat niet keihard te loeien, maar je hoor wel degelijk geluid. Met de pijltjesknoppen kun je vervolgens de lichtintensiteit instellen.


De kop van de Lumea bevat het flitsgedeelte. Om het rode flitsgedeelte zit een paarse ring. Deze dient voldoende ingedrukt te zijn, want pas dan licht het lampje aan de achterkant van de Lumea op en kun je de witte knop met het relief indrukken om te 'flitsen'.



Philips beweert dat de hoeveelheid haar al na twee behandelingen afneemt. Een optimaal resultaat wordt pas bereikt na zo'n 4 tot 5 behandelingen. Dat is erg hoopvol, zeker gezien schoonheidssalons met doorgaans krachtiger apparatuur minstens 5 tot 8 behandelingen nodig hebben om voldoende haartjes te verwijderen. Ik ben dus erg benieuwd (misschien is sceptisch het juiste woord) of de Lumea net zo goed al dan niet beter zijn werk zal doen. 

Omdat het me heerlijk lijkt om nooit meer mijn oksels te scheren ben ik hier begonnen met testen. Ik druk de Lumea stevig en recht (dit is vooral belangrijk) tegen mijn huid en wacht tot het groene lampje gaat branden (te zien op de foto hieronder).



Pas dan kan ik op de grote knop drukken. Nadat ik heb gedrukt komt er een korte maar zeer felle warmteschok uit het apparaatje, gepaard met een rode flits. Ik schrok! Ik schrok van de rode flits en van de hevigheid van de warmte en ik geloof dat er zelfs een klein gilletje aan me ontsnapte. Toch deed het geen pijn, hoogstens wordt je okselhuid wat gevoelig met een nagloeiend gevoel. Het is meer de schrik van de intense warmte ineens, denk ik. Ik heb namelijk beide oksels geflitst zonder pijn. En nu is het afwachten geblazen!


Ik ben benieuwd of mijn okselhaartjes daadwerkelijk zullen uitvallen en of ik de rest van mijn leven niet meer hoef te scheren. Wat zou dat geweldig zijn! Natuurlijk moet ik dan wel de Lumea blijven gebruiken. Ik houd jullie in elk geval op de hoogte van mijn ervaringen vanaf nu. Over 2 weekjes zal ik weer een nieuwe update plaatsen!

De adviesprijs van de Philips Lumea is €499 en het is te koop via Parfumerie Douglas of online via de Philips webshop. Alle verkooppunten vind je op www.philips.nl/lumea. Bekijk hier nog een handig uitleg filmpje over de Philips Lumea (klik hier).

Hebben jullie ervaring met IPL? En lijkt het jullie ook niet geweldig om nooit meer je oksels te hoeven scheren? Of je benen, armen, bikinilijn...heerlijk toch!

Until next time,
Serena Verbon