woensdag 6 juli 2011

Zonder jullie...

Dat klinkt heel cliche en sentimenteel, maar het is waar. Zonder BeautyLab fans zou BeautyLab geen BeautyLab zijn. Hieronder kunnen jullie een interview lezen die ik heb gedaan voor de website  Influentials.nl - een hele gave website over online influentials. Het is een erg leuk interview geworden die ik graag met jullie wil delen. Wat ik nog extra wil benadrukken is dat ik heel blij en trots ben op jullie, mijn bezoekers. Jullie houden de sfeer goed, helpen andere bezoekers als zij vragen hebben en geven mij altijd nieuwe inspiratie. Dit geeft mij positieve energie en ik ben jullie hier dan ook erg dankbaar voor :)



Wie ben je en wat doe je allemaal?
‘Ik ben Serena Verbon, 26 jaar, en ik ben zowel farmaceutisch analist in een ziekenhuisapotheek als een blogger. Ik blog graag over onderwerpen die mijn interesseren zoals beauty, lifestyle en fashion. Ik ga wat dieper en scheikundiger in op de beauty artikelen en ik schrijf ook graag inspirationele artikelen waarbij het de bedoeling is dat mijn lezeressen een beter zelfbeeld krijgen of anders over onderwerpen na gaan denken.’

Wat heb je tot nu toe met beautylab.nl bereikt?
‘Ik heb in de loop der jaren (BeautyLab bestaat nu zo’n 2,5 jaar) een vrij groot en leuk bezoekersnetwerk opgebouwd. In het bloggerswereldje heb ik leuke vriendinnen gemaakt en andere leuke (zakelijke) contacten opgedaan die deuren voor me hebben geopend. Ik heb hierdoor mijn werk op het laboratorium opgezegd en over een paar maanden (opzegtermijn he?) kan ik met trots zeggen dat ik een fulltime blogger ben. Ik heb het voor elkaar gekregen om van mijn hobby mijn baan te maken en dat is natuurlijk fantastisch!’

En wat hoop je nog allemaal te bereiken?
‘Poeh, ik was laatst bij de opening van het kantoor van ILoveFashionNews.nl, wat een prachtig pand is dat zeg! Dat zou ik ook wel willen, een eigen kantoor op een toplocatie in de binnenstad van Amsterdam. Met een eigen kantoor zou ik ook wat personeel betreft kunnen uitbreiden, want nu doe ik alles nog alleen. Met collega’s is het niet alleen veel gezelliger, je hebt samen meer kennis, meer ideeën, meer inspiratie. Dus een eigen kantoor en uitbreiding zou ik in de toekomst graag zien..

Je wordt gezien als een influential, waar merk je dat zelf aan?
Ik heb eens een enquete gehouden onder mijn lezeressen en daar is uit gebleken dat maar liefst 70% zich laat beïnvloeden door mijn mening op het gebied van koopgedrag en de manier van denken over bepaalde onderwerpen. Verder zie ik aan de comments hoe belangrijk mijn mening soms kan zijn, men koopt iets juist wel of juist niet aan de hand van mijn review. Op mijn site is alles altijd chill, ik heb hele lieve bezoekers die elkaar ook helpen in de comments en er is haast nooit ‘gezeik’. Soms heb je wel eens een vreemde rotte appel, maar dat kan ik op 1 hand tellen.

Ik probeer altijd zo snel mogelijk over de nieuwste trends te bloggen, ik vind het leuk om de eerste te zijn. Laatst had ik een artikel geschreven over Heel Condoms (hoesjes die je over je hak kunt dragen om je pumps te pimpen, zegmaar). Een dag later droeg iemand van Adilicious (X factor?) ze op tv en ik kreeg meteen van mijn bezoekers te horen dat ze Heel Condoms hadden gespot. Dat koppelen ze dan weer terug naar mij, omdat ik er over had geschreven, echt leuk!

Werk je wel eens samen met merken en hoe gaat dat dan?
‘Eigenlijk werk ik heel vaak samen met merken en PR-bureaus. Ik heb een tijd geleden contact met ze opgenomen, of zij met mij, en dan wordt je toegevoegd aan een perslijst. Als er nieuwtjes zijn wordt de pers (waar dus ook bloggers onder vallen) daar als eerste van op de hoogte gesteld door middel van zo’n bericht. Vaak gaat dat gepaard met het opsturen van de producten zodat ik ze kan reviewen en er eventueel over kan schrijven.De laatste tijd krijg ik ook ‘zomaar’ producten thuis gestuurd, zonder dat ik het weet of contact heb met het merk. Mijn correspondentie adres staat namelijk gewoon op de site dus iedereen is vrij om producten op te sturen.

In de meeste gevallen zijn merken en PR bureaus heel fijn in de samenwerking. Natuurlijk hopen ze dat je het product goed zal beoordelen, maar het is nooit met klem van me geeist. Soms vragen ze of ik een website of webshop wil vermelden, maar dat is uiteraard vanzelfsprekend, als lezeres wil je natuurlijk weten waar je het betreffende product kunt aanschaffen en op een website is vaak nog meer informatie te vinden.

Ik merk wel dat sommige merken en PR-bureaus een beetje onwennig zijn wat bloggers betreft. Ze geven de voorkeur aan tastbare magazines, wat ik wel snap omdat deze magazines een veel groter bereik hebben en door het hele land verspreid worden. De invloed van bloggers wordt daarom soms nog onderschat, wat jammer is, want naar mijn mening gaat een magazine nooit zo diep op 1 bepaald product in als bloggers dat doen. Magazines zorgen voor naamsbekendheid, dat zeker, maar ik denk dat een uitgebreide review op een blog uiteindelijk de doorslag zal geven voor de consument om een bepaald product daadwerkelijk aan te schaffen. Eigenlijk werken magazines en blogs op die manier heel goed samen en zou het wel zo eerlijk zijn om ons net zo serieus te nemen als editors van een magazine.’

Door wie wordt jij beïnvloed?
‘Waar ik mijn inspiratie vandaan haal, bedoel je? De meeste ideeen ontstaat door vragen van bezoekers. Ik lees altijd alle comments en vaak laten de bezoekers er vragen achter die ze graag beantwoord zien. Die vragen gebruik ik dan als onderwerp voor een nieuw artikel. Verder heb ik veel mensen om me heen die geïnteresseerd zijn in beauty, zoals mijn moeder, zusjes, vriendinnen en collega-bloggers. Door gewoon al met hun te praten over beauty poppen er nieuwe ideetjes in mijn hoofd op. Als mijn zusjes of beste vriendinnen zweren bij een bepaald beautyproduct dan geloof ik ze meteen, door hun wordt ik denk ik het meeste beïnvloed. Verder check ik ontzettend veel buitenlandse websites (thank God voor google translate) die mij voorzien van nieuwtjes op beauty, fashion en lifestyle gebied nog VOOR ze op nu.nl staan bijvoorbeeld. Zoals ik al zei, ik ben graag de eerste :-)’

‘Trouwens, ik krijg ook regelmatig mailtjes in mijn prive inbox van lezeressen die allerlei goede tips voor me hebben, deze neem ik ook altijd serieus. Als ze een bepaald product aanraden dan koop ik die zo snel mogelijk om het ook uit te testen. Het is een super cliche, maar zonder mijn bezoekers had ik het echt nooit zo ver kunnen schoppen. Ik bof ontzettend met ze: ze zeiken nooit, geven me tips, verbeteren mijn spelfoutjes (oeps) en geven me nieuwe inspiratie. Als het goed met mij of met de site gaat dan gunnen ze me dat oprecht en als het minder gaat dan leven ze met me mee. Ik weet niet of mijn bezoekers het andersom ook zo ervaren, maar voor mij voelt het alsof we vriendinnen zijn.’

Until next time,
Serena Verbon