donderdag 23 juni 2011

Mijn boekenstash

Al eerder maakten jullie kennis met mijn nagellak stash en make-up stash en vandaag is het tijd voor mijn boekenstash! Als ik voor het eerst bij iemand thuiskom ben ik altijd heel erg benieuwd naar hun boeken. Lezen ze alleen van die flutromannetjes, houden ze van fantasy of staan er alleen nuttige doe-het-zelf boeken in de kast? Met andere woorden, wat voor type persoon is het nu eigenlijk? Don't judge a book by it's cover, so they say. Natuurlijk kan je dan ook het karakter van een persoon niet baseren op hun boekencollectie, maar het is altijd interessant om te zien waar de interesses liggen en of ze misschien overeenkomen met die van jou, nietwaar?


Ik heb zo'n vierkante IKEA kast met allemaal van die vakjes, waarvan ik er 5 heb gevuld met mijn boeken. Ik moet zeggen dat ik niet ontzettend veel boeken heb (ik kan er geen hele kast mee vullen) maar ik vond mijn collectie ook weer niet zo klein om er geen apart artikel aan te wijden, dus bij deze.



Roald Dahl, Alle Verhalen - een groot boek waarin allemaal korte verhalen staan van Roald Dahl. Echt een aanrader! De verhalen lezen lekker weg, heel spannend ook, en zoals we van Roald gewend zijn hebben de verhalen een bijzondere twist. Dit zijn geen kinderboekverhalen, maar volwassen verhalen, die me nog altijd zijn bijgebleven. Heel vermakelijk.

De Hobbit en de Lord of the Rings trilogie heb ik als klein meisje gelezen, maar deze boeken zijn van mijn ouders en staan daar dan ook in hun boekenkast. De Kinderen van Hurin bestelde ik uit nieuwsgierigheid, maar ik heb het boek nog niet opengeslagen, om eerlijk te zijn.

Het Gouden Kompas trilogie is werkelijk fantastisch! De verfilming was een grote fail, als je het mij vraagt, maar de boeken, oh! Geweldig. Vooral de tweede, Het Listige Mes, is erg spannend. Echte pageturners voor wie van fantasy houdt.

De overige 4 boeken heb ik kado gekregen maar nog niet gelezen. Ze spreken me niet bijzonder aan en 2 ervan zijn in het Engels, terwijl ik liever in het Nederlands lees.

Overigens ben ik ook groot Harry Potter fan! Maar alle boeken staan thuis bij mijn ouders.


In dit vak staat een soort allegaartje aan boeken, die niet echt thuishoren in een reeks. Net zoals het verzamelboek van Roald Dahl zijn ook de korte verhalen van Stephen King (waar hij in eerste instantie bekendheid mee heeft gekregen) geweldig. Zijn korte verhalen zitten slim in elkaar, spannend en vaak ook met een onverwachte twist.

I'm a dreamer! Zo'n 10 jaar geleden kocht ik op Malta een dik boek die dromen verklaard. Er staan voorwerpen in waarover je gedroomd zou kunnen hebben met daarachter de verklaring van wat het zou betekenen. Erg interessant!

Het boekje liefde & relatie heb ik wel eens eerder besproken in een artikel over sterrenbeelden. Als ik een jongen leuk vind probeer ik zijn sterrenbeeld te achterhalen, vervolgens ga ik meteen in dit boekje spieken of dat sterrenbeeld goed bij me past. Yes, I'm crazy like that. Maar toch, klopt het altijd.

Wat zie ik hier verder staan, een boek over het leven van mijn held Michael Jackson, een Naruto strip (I'm nerdy like that), een reisboekje over Kopenhagen, een shopping guide van Milaan, een boekje met natuurlijke recepten die ik ook wel eens heb geraadpleegt voor de site (Verwen Jezelf) en de boeken die me aan het huilen maken; Een schitterend gebrek en Het leven van Pi (klik hier).



I love myself some thrillers! De boeken van Tess Gerritsen zijn extra leuk voor mij, omdat ze een medische achtergrond hebben. Schrijfster Tess is zelf een arts die later de passie vond om boeken te schrijven, vandaar dat haar boeken zich vaak in ziekenhuizen afspelen. De hoofdrolspelers zijn een stoere politieagente en een pathaloog anatoom, die in bijna elk boek weer terugkomen en een goed team vormen samen. Het laatste boek wat ik las van Tess is Sneeuwval, erg spannend en meeslepend. Toch blijft de beste 'De Chirurg' gevold door 'De Leerling'.

Tweestrijd is ook een psychologische thriller, van topauteur James Patterson. Ik wil veel meer lezen van zijn hand, dit boek was namelijk ook verrekte spannend!

Naast fantasy's en thrillers lees ik ook graag historische romans, waar 'De hand van de schilder' er een van is. Niet zo sterk als 'Een schitterend gebrek' maar wel mysterieus en een echte pageturner.

De eetclub vond ik matig en Norwegian Wood is in 1 woord: WAZIG! Toch zijn de boeken van Murakami wereldwijd bekend en populair. Ik moet wel zeggen, deze boeken blijven nog weken aan je knagen. Je blijft erover nadenken en ik voelde dan ook sterk de behoefte om er met iemand over te discussiĆ«ren. De boeken van Murakami (ik heb er meer gelezen, geleend van mijn ex) voelen als een nachtmerrie, maar om die nachtmerrie te stoppen moet je wel snel verder lezen. Echte pageturners dus, dat wel. Ik zou niet snel meer willen lezen van Murakami, maar als je van lezen houdt en je hebt hier nog niets van gelezen, go for it! De verhalen en schrijfstijl zijn zodanig apart dat je dit als leesliefhebber wel een keer meegemaakt moet hebben.



Karen Slaughter, koningin van de suspence! Als er 1 persoon boeken schrijft die zich als een spannende thriller in mijn hoofd afspelen dan is het Karen wel. Ik wacht nog steeds op verfilmingen van haar boeken, ik weet zeker dat het aan zal slaan. Er gebeuren vrij zieke dingen in haar boeken, maar niet ongeloofwaardig ziek. Ik, maar dat kan ook aan mij liggen, heb pas op het einde door wie de dader is en hoe het verhaal precies in elkaar steekt. Karen doet het heel erg goed, ook als er verhaallijnen door elkaar heen lopen leest het nog steeds overzichtelijk weg. Love her books!



De Twilight boeken mogen natuurlijk niet ontbreken in de boekenkast van een fantasy lover! What can I say? Ik ben gek op deze boeken. Ik vind het leuk om over eerste liefdes te lezen, zo schattig vind ik dat! Ik smolt helemaal weg bij Twilight en tegelijkertijd wilde ik alles zo snel mogelijk uitlezen omdat ik gewoon wilde weten hoe het af ging lopen allemaal. Ik was vooral erg benieuwd of Bella nu wel of geen vampier zou gaan worden.

Dan Brown, classics. Goed in elkaar gedraaide boeken met de nodige spanning en sensatie. De boeken zijn leuk omdat je aan de hand wordt genomen en samen met de hoofdpersonen een grote spannende puzzle aan het oplossen bent. Cool en gedetailleerd geschreven en het laat je anders nadenken over bepaalde zaken. Een aanrader!

Ritueel, nog niet gelezen!

De twijfel van Salai is een historisch fictieboek over Leonardo da Vinci en zijn hulpje Salai. Oh man, ik heb zo hard gelachen met dit boek. Die Salai is echt een simpele ziel en hij schrijft zoals hij praat, heel humoristisch gedaan. Ik vond dit boek zowel vermakelijk als interessant, door de historische aspecten. 

En last but not least, de roman Opening Night, waar ik al eerder een uitgebreid boek review over schreef (klik hier).

mijn Book in Book laptop case - it tricks people at the airport EVERY time!


Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat ik gek ben op de genre's Fantasy, Psychologische Thriller en fictieve (historische) romans. In mijn boekenkast dus geen chicklit's, waargebeurde levensverhalen, zelf-hulp-boeken of autobiografieĆ«n. Ik heb wel The Devil Wears Prada gelezen, die ik erg vermakelijk vond, maar je maakt mij veel blijer met een goede fantasy of thriller.

Een boek die ik niet heb gelezen en ook niet perse wil lezen is 'Komt een vrouw bij de doker'. Geen idee waarom, ik ben niet bang om te huilen bij een boek, maar het trekt me gewoon niet zo. Misschien is het te gehypt? Misschien omdat iedereen zegt dat ik het MOET lezen (en ik juist lekker tegendraads het tegenovergestelde wil doen). I don't know.

Geef mij maar gewoon een boek van Karen Slaughter, Tess Gerritsen of James Patterson waarbij ik me lekker laat meeslepen en waardoor ik - als ik 's avonds laat over straat naar huis loop - nog even wat extra blikken over mijn schouder werp om er zeker van te zijn dat ik niet gevolgd wordt door een of andere freak. Heerlijk!

Wat zou je over mijn persoonlijkheid/karakter kunnen zeggen nu jullie een blik hebben geworpen in mijn boekenkast?

Until next time,
Serena Verbon