donderdag 2 juni 2011

How-to: beauty aankopen weerstaan


Het is iedereen wel eens een keer overkomen; je loopt een winkel binnen om alleen maar even rond te neuzen en je verlaat de winkel zielsgelukkig met allerlei beautyproducten die je een behoorlijke duit hebben gekost. Je hebt geen idee hoe dit is gebeurt, je hebt geen idee of je die producten wel nodig hebt en je hebt ook geen idee of je hier van zou moeten balen.  Vaak lees ik dat er meiden op een no-buy zijn, oftewel een shopping dieet. Ik geef je hieronder tips om alle verleidingen te weerstaan.


Grappig eigenlijk, want als er een persoon is die altijd en overal in alle verkooppraatjes trapt dan ben ik het wel. Maar misschien dat ik daarom juist snap hoe alles in elkaar steekt, want wat dat betreft ben ik een echte ervaringsdeskundige. 'Mevrouw, als u nu voor €50 aan Dior make-up koopt krijgt u er dit handige ventilatortje bij, leuk voor op het strand'. Ik weet zeker dat ik deze zomer geen strand te zien krijg en ik weet zeker dat ik geen make-up nodig heb. Toch loop ik 10 minuten later stralend de deur uit. Ik ben €50 lichter en ik heb een nutteloos ventilatortje. Herkenbaar? Om dit soort praktijken voortaan te voorkomen moet je je aan een paar regels houden;

1. Laat je niet complimenteren
2. Laat je niet aanraken
3. Laat je niet verleiden door een geur
4. Neem geen mandje aan
5. Negeer de 'kassakoopjes'


Laat je niet complimenteren
Zelf ben ik heel complimenteus van aard, niet om te slijmen, maar ik floep het eruit zonder er echt over na te denken. De impact van een complimentje is vrij groot; mensen voelen zich er goed en mooi door en, als ze zien dat je het echt meent, vinden ze jou ook automatisch een stuk leuker. Als een verkoopster je vraagt 'kan ik u ergens mee helpen' zeg je gewoonweg 'nee'. Hoppa, klaar. Als je de winkel weer wil verlaten zonder onnodige beautyaankopen moet je nu je kans grijpen. Zegt de verkoopster 'Nou zeg, wat een prachtige tas heeft u daar! Waar heeft u die vandaan?' dan is het te laat. Je bedankt haar, geeft antwoord op de vraag en laat haar even de binnenkant zien met die handige ritsjes. Bam! You're friends now. Of nou ja, je ziet haar niet langer als die irritante verkoopster die je rommel wil aansmeren maar eerder als een lieve, vriendelijke dame die je gewoon goed beautyadvies wil geven. Als je je laat complimenteren, bedankt dan vriendelijk en probeer er nuchter onder te blijven; het is een verkooptruc. Be aware!


Laat je niet aanraken
'Oh mevrouw, mag ik even deze creme op uw hand aanbrengen zodat u de structuur kunt voelen?'. De verkoopster kwakt een likje creme op uw - bij voorkeur - linkerhand (uw emotionele gevoelskant) en wrijft het goddelijk zachte spulletje lekker uit. Je weet het nog niet, maar je bent slechts een klein stapje verwijderd van de aanschaf van deze creme die je overigens totaal niet nodig hebt. Aanraken schept een band tussen jou en de verkoopster (aanraken is toch een kwestie van vertrouwen) en daarbij is je linkerkant je gevoelskant. De verkoopster probeert er dus voor te zorgen dat je een aankoop doet met je emotie, in plaats van met je verstand. Wees je hier bewust van en laat bij voorbaat niets op je handen smeren! Wees vooral op je hoede in winkels als Lush en Rituals.

Laat je niet verleiden door een geur
Goed, de verkoopster heeft je getrickt en je zit nu aan je linkerhand te snuffelen aan die goddelijke creme. 'Nou, het ruikt absoluut heerlijk' zeg je, 'maar ik heb al genoeg bodycreams thuis, dus ik heb dit product echt niet nodig'. Aha! Daar was de verkoopster al op voorbereid. Naast bodycreams verkopen ze namelijk ook een eau de toilette, bodyscrub, douchegel, handcreme en een handsanitizer in dezelfde geur. En kijk nou eens, ook hebben ze er geurkaarsen van en een olie voor een oliebrandertje. Shit. De geur blijft in je hoofd zitten en dus neem je maar een geurkaars mee. Want die komen sowieso altijd wel van pas, toch? NEE! Laat je niet tricken door een geur met een heel arsenaal aan producten. Laat dus niets op je handen smeren (again) maar neem ook geen geurstrookjes aan. Eigenlijk moet je gewoon nergens aan ruiken, want geur is emotie en de grootste boosdoender van impulsaankopen.


Neem geen mandje aan
In sommige winkels vragen de verkoopsters bij binnenkomst of je een mandje wil hebben. Don't do it! Alles wat je in je mandje legt is 'uit het oog, uit het hart' en dus vergeet je even dat je er wat in had gelegd. Als je de producten in je handen vasthoudt maak je fysiek contact en zullen je hersenen beter begrijpen wat je in je handen hebt en hoe duur dat allemaal is. Bovendien kunnen je handen minder producten vasthouden dan een mandje, waarmee je dus ook meteen minder snel te veel zal uitgeven.

Negeer de kassakoopjes
Als je dan toch wat gaat afrekenen probeer dan oogkleppen op te zetten voor de kassakoopjes. Dat zijn producten zodanig laag geprijsd dat je denkt 'die neem ik ook even mee'. Miniverpakkingen van handcremes, douchegels, een goede-doel-lippenbalsem, je kent het wel. En alsof het nog niet erg genoeg is attendeert de verkoopster je ook nog eens op deze koopjes. Argh! Gewoon negeren die hap, you can do it! Ze zijn daar speciaal neergezet voor de 'bijverkoop' en het is pure marketingstrategie. Trap er niet in!

Ik hoop dat mijn persoonlijke ervaringen en de bovengenoemde tips jullie kunnen helpen om niets tot zo min mogelijk te kopen wanneer je een beautywinkel binnenloopt. Natuurlijk is het beter om helemaal niet naar de winkels te gaan, maar goed, we weten allemaal dat zoiets onvermijdelijk is, dus kun je maar beter gewoon goed voorbereid zijn. Succes met jullie no-buy ladies, ik heb met jullie te doen :(

Until next time,
Serena Verbon

ps. like this post? like it on Bloglovin'!