vrijdag 10 juni 2011

Healthy: Groene en Witte Thee


Groene en witte thee drink ik al jaren, maar de laatste tijd ben ik massaal verschillende soorten van deze thee aan het uitproberen, op zoek naar de lekkerste. Groene en witte thee is mijn lievelingsthee en wat dat betreft ben ik een echte theefreak! Waar de een honderden euro's uitgeeft aan een supersonisch koffiezetapparaat en exclusieve Kopi Luak bonen surf ik eBay af op zoek naar de beste kwaliteit Silver Needle White Tea tips (€40 voor 200 gram) - verschil moet er zijn. Lees verder als je meer te weten wil komen over groene en witte thee. Wat is het verschil tussen zwart, groen en wit? Hoe zet je de beste kop thee? Wat zijn de health benefits van groene en witte thee?



Iedereen heeft natuurlijk gehoord van zwarte thee en groene thee zie je ook steeds vaker in meerdere smaken verschijnen. Witte thee echter is een wat onbekender terrein. Wat is nu precies het verschil tussen deze soorten thee? Het leuke is dat alle soorten van dezelfde plant komen, namelijk de Camellia sinensis

Wanneer de blaadjes van deze plant nog niet geheel zijn geopend worden ze geplukt. De blaadjes zijn bedekt met fijne witte donshaartjes, vandaar de naam witte thee. Witte thee wordt geoogst in een eerder stadium dan groene thee. Groene thee wordt pas geoogst als de blaadjes zijn geopend. Zwarte thee zijn in feite groene theeblaadjes die een fermentatieproces ondergaan waardoor ze hun zwarte kleur verkrijgen en sterker van smaak worden. Witte thee wordt niet gefermenteerd en groene thee wordt niet tot nauwelijks gefermenteerd. Omdat witte en groene thee niet worden bewerkt behouden ze heel veel van hun befaamde anti-oxidanten.


Als je nooit eerder groene of witte thee hebt gedronken is het wel even wennen. Ik kan me herinneren dat ik het in het begin niet erg lekker vond, maar langzaamaan begon ik het steeds meer te waarderen. Ik ben het in eerste instantie gaan drinken om de health benefits, maar nu wil ik niets anders meer. Ik drink het zonder suiker (als je dan toch gezond bezig bent, laat de suiker dan ook gewoon staan, is mijn mening) en als ik ziek ben doe ik er een klein beetje honing in.

Als je wil overstappen naar groene en witte thee raad ik jullie aan om met witte thee te beginnen. Deze smaak is zachter en subtieler van smaak. Ook groene of witte thee gecombineerd met fruit zijn goede starters. Celestial Seasonings heeft veel fruitige combinaties en AH eigen merk heeft er ook een aantal in hun assortiment.


Waarom is groene en witte thee zo gezond? Thee bevat veel vitamines, namelijk vitamine B en C. Deze vitamines bevorderen een goede werking van het zenuwstelsel en de spijsvertering, zorgen voor meer energie, verbeteren en zuiveren de huid van binnenuit en spelen een belangrijke rol bij het immuunsysteem. Groene thee bevat zo'n 10 keer meer anti-oxidanten vergeleken met zwarte thee, maar witte thee spant echt de kroon en bevat de meeste anti-oxidanten van alle theesoorten, zo'n 3 keer meer vergeleken met groene thee.

Waarom zijn anti-oxidanten zo goed voor ons lichaam? Anti-oxidanten geven je immuunsysteem een flinke boost, zodat wondjes en ontstekingen sneller zullen genezen. Ze gaan de effecten van huidveroudering tegen (zoals slechte celvernieuwing en een langzame collageen- en elastineproduktie) door tegen de vrije radicalen te 'vechten'. Zowel een rijpere als een acnéhuid heeft baat bij anti-oxidanten. Lees hier meer over anti-oxidanten (klik hier). Lees hier meer over hoe voeding je huid mooier kan maken (klik hier).


Losse/lege zakjes zijn te koop van Pickwick bij de supermarkt of van andere merken bij de natuurwinkel

Sinds ik die lege theezakjes hebt ontdekt koop ik steeds vaker losse thee. Vroeger vond ik dat gehannes met zo'n thee-ei maar niets, maar met deze lege theezakjes is het een fluitje van een cent. Je vult zo'n zakje met een paar theelepeltjes thee en je hebt hetzelfde effect als een kant-en-klaar theezakje.


Losse theeblaadjes zijn kwalitatief gezien vele malen beter dan de thee uit kant-en-klare theezakjes. Losse theeblaadjes hebben vaak hun originele vorm behouden terwijl thee uit zakjes helemaal versnipperd is - soms is dit ook gewoon restafval. Vooral bij de goedkopere soorten is dit heel normaal. Mijn voorkeur gaat dus uit naar losse theeblaadjes of thee uit zakjes die er nog relatief grof gesnipperd uit ziet. 


Vaak bevat de goedkopere thee geen natuurlijke aroma's (check de ingrediëntenlijst dus altijd als je dit belangrijk vindt) waardoor mijn voorkeur uitgaat naar biologische (organic) thee. Ik koop mijn thee dan ook bij Puur (biologische supermarkt hier in Houten) of bij de Tuinen (hier hebben ze de meeste keus). Biologische thee bevat natuurlijke aroma's, bijvoorbeeld echte stukjes gedroogd fruit, gedroogde bloemblaadjes of gedroogde kruiden. De thee is dan wel duurder, maar het smaakt echter en natuurlijker en dat idee spreekt me veel meer aan.

Ik ben zo dol op thee dat ik zelfs mijn eigen thee heb gemaakt. Erg leuk om te doen en zo kon ik zelf bepalen welke aroma's erin gingen. We verkochten het in onze webshop van The Secret Garden (bestaat inmiddels niet meer), maar het liep helemaal niet storm. Geeft niets, des te meer blijft er voor mij over :-) 

Hieronder mijn Secret Garden 100% natural tea, bestaande uit groene 'gunpowder' thee met fruitige aroma's van gedroogde ananas, rozenbottel, rozijn, sinaasappelschil en roze hibiscus.


Het leuke aan thee is de historie, men zegt dat het zo'n 5000 jaar geleden per toeval ontdekt is door de Chinese emperor Shen Nung. Toentertijd was het water erg vies dus gaf hij bevel om het te koken. Terwijl hij het kopje met warm water naar zijn mond wilde brengen waaide er een theeblaadje in waarop het water begon te verkleuren tot een zacht goudgeel. Nieuwsgierig van aard liet de emperor het blaadje langer zitten en nam vervolgens een slokje. De-lish! Dit is wat men claimt als de ontdekking van thee. Nog steeds speelt thee in Azië een belangrijke rol, denk maar aan de Chinese en Japanse thee ceremonies. Groene en witte thee is niet alleen gezond, ook geeft het me rust. Als ik een kopje thee drink dan is dat echt een relaxmomentje. Ook is het een gezelligheid-ding. Ik drink het vaak samen met mijn moeder of met vriendinnen, koekjes erbij en kletsen maar. Een comforting drink.


Omdat witte en groene thee wat delicater zijn vergeleken met zwarte thee zet je het beste kopje thee bij zo'n 70 tot 80 ̊C. Het water moet dus warm tot heet zijn maar niet kokend. Bij deze temperatuur komt de smaak van de thee het beste tot zijn recht en zijn de goede eigenschappen optimaal. Groene en witte thee laat je zo'n 3 tot 5 minuten trekken, afhankelijk van de smaak en sterkte. Ik raad aan om deze thee zonder suiker en melk te drinken, of met een piepklein beetje honing als het perse moet. De subtiele smaak van witte thee bijvoorbeeld is zacht, vol en licht fruitig, het zou zonde zijn als een overschot aan suiker deze smaken doet verbloemen.

Ik ben niet dol op koffie, maar op thee des te meer. Vullen jullie ook even de poll in op mijn Facebook fanpage?

Until next time,
Serena Verbon