dinsdag 24 mei 2011

Uitslag: Eyeshadow Primer Test


Een tijdje geleden alweer kondigde ik aan dat ik maar liefst 7 verschillende soorten eyeshadow primers uitgebreid ging testen en met elkaar ging vergelijken. Lees hieronder mijn bevindingen en wat naar mijn mening de beste keus is op eyeshadowprimer gebied.


Laat ik als eerste uitleggen waar een eyeshadowprimer precies goed voor is. Kortgezegd breng je dit product eerst aan op plekken waar je later oogschaduw wil gaan aanbrengen (je oogleden, onder je wenkbrauwen, onder je oog) zodat de oogschaduw beter op zijn plek blijft zitten. De bedoeling van een eyeshadowprimer is dat oogschaduw niet zal ophopen in de oogplooien (crease) en daarbij kunnen ze de kleur van je oogschaduw ook versterken.

Voor de betrouwbaarheid van de test heb ik steeds dezelfde pressed powder oogschaduw gebruikt. Bevindingen zijn gebaseerd op mijn persoonlijke mening, maar ik heb geprobeerd alles zo objectief mogelijk te benaderen. Mijn oogleden zijn niet extreem vettig van nature, maar ook zeker niet normaal tot droog. Mijn huidtype is namelijk vet, dus zullen mijn oogleden dat ook een beetje zijn. Een werkdag duurt bij mij van half 8 's ochtends tot half 6 's avonds.


Naam: Gosh Velvet Touch Eye Primer
Prijs/inhoud: €12,49 voor 15 ml
Structuur: halfdoorzichtige gel, glad en siliconenachtig, vrijwel geurloos. Het smeert goed en zuinig uit.
Verpakking: De tube is aan de ene kant handig omdat je het product er tot het laatste beetje uit kan squeezen, maar wat aanbrengen betreft is het minder handig: je moet het eerst op je vinger knijpen en vervolgens op je oogleden aanbrengen. De kans om te veel product uit de tube te knijpen is op deze manier groter.
Verkrijgbaarheid: bij alle Kruidvat filialen.
Kleurversterkend: yes, erg goed.
Crease-factor: Helaas, de crease-factor van dit product is het allerhoogste vergeleken met de andere primers. 's Middags al zag ik tekenen van ophoping en toen ik thuis kwam van werken was er een dikke crease te zien. Na wrijven verschuift alles van zijn plek, dus ik denk eerlijk gezegd niet dat dit product bedoeld is als eyeshadow primer. Op de verpakking staat ook eye primer (geen eyeshadow primer dus), wat mijn vermoeden extra bevestigd. Dit product is waarschijnlijk alleen bedoeld om de huid rondom je ogen mooi glad te maken.


Naam: Urban Decay Eyeshadow Primer Potion
Prijs/inhoud: €16 voor 10 ml
Structuur: dik en creamy, huidkleurig, subtiel geparfumeerd. Het smeert goed uit maar door de dikte is het niet perse heel zuinig in gebruik.
Verpakking: deze primer zit in een lilakleurige huls en de primer breng je aan met een zogenaamd lipgloss applicator. De huls is niet doorzichtig, dus je weet niet wanneer het product bijna op is. De vorm van de huls is speels maar vrij onhandig, het is lastig om het laatste beetje product eruit te krijgen. Er zijn wel trucjes voor (zoals openknippen), maar erg praktisch is het niet.
Verkrijgbaarheid: In Nederland is Urban Decay te koop bij de Sephora, maar alleen de filialen in Rotterdam en Den Haag verkopen deze primer los.
Kleurversterkend: yes, behoorlijk goed.
Crease-factor: Extreem laag. Dit product zorgt er bij mij voor dat de oogschaduw die ik 's ochtends heb aangebracht er diezelfde nacht nog steeds prima uitziet. Geen ge-crease dus. Ook na wrijven blijft de oogschaduw erg goed op zijn plek zitten.
Extra: ik heb zo'n 2 jaar geleden ooit een vermakelijke review geschreven voor Shirley's site Styleguide.nl - lees de review hier terug.


Naam: e.l.f. Mineral Eyeshadow Primer
Prijs/inhoud: €4 voor 4,5 gram.
Structuur: creamy, maar redelijk vloeibaar, huidkleurig, subtiel van geur. Het smeert goed uit en doordat de structuur wat dunner is kun je met een klein beetje je gehele ooglid bedekken met een dun egaal laagje.
Verpakking: een pluspunt is de doorzichtige huls, zo kun je goed in de gaten houden hoeveel product er nog in zit. De manier van aanbrengen gebeurt ook met een lipgloss applicator, wat ik persoonlijk de prettigste en meest zuinige manier van aanbrengen vind. De applicator reikt bijna tot de bodem van de huls zodat je er bijna alles uit kan halen wat er in zit.
Verkrijgbaarheid: alleen online via de e.l.f. webshops, waar de verzendkosten helaas wat aan de dure kant zijn.
Kleurversterkend: yes, een beetje.
Crease-factor: Laag, met deze primer blijft mijn oogschaduw de hele dag goed zitten zonder te creasen. Ga je na je werk door naar een feestje dan moet je het wel een beetje in de gaten houden, want deze primer houdt lang, maar niet tot diep in de nacht.


Naam: Too Faced Shadow Insurance
Prijs/inhoud: €16,50 voor 11 ml.
Structuur: creamy, maar redelijk vloeibaar, huidkleurig en subtiel van geur. Het smeert goed en zuinig uit, met een klein beetje bedek je je gehele ooglid.
Verpakking: Net zoals de primer van Gosh zit ook deze primer in een tube. Het nadeel is de manier van aanbrengen, je gebruikt al snel te veel en je kan het niet meer terugstoppen. Een voordeel is dat je alle laatste beetjes uit de tube kan knijpen zonder al te veel gedoe. Ook zie je bij een tube sneller dat hij bijna leeg is.
Verkrijgbaarheid: Too Faced is in Nederland alleen te koop bij Sephora filialen.
Kleurversterkend: yes, behoorlijk goed.
Crease-factor: Extreem laag, om heel eerlijk te zijn vind ik de werking vergelijkbaar met die van Urban Decay, ze doen het beide net zo goed. 


Naam: Catrice Eyeshadow Base
Prijs/inhoud: €3,99 voor 2,1 ml.
Structuur: redelijk dik en creamy, het laat een poederachtig laagje achter. De kleur is huidkleurig met een gouden shimmer, de geur is subtiel. Het is een prettige structuur die gemakkelijk en zuinig uitsmeert.
Verpakking: De huls is niet doorzichtig, wat het lastig maakt om te zien hoeveel product er nog in zit. De lipgloss applicator maakt aanbrengen makkelijk en werkt zuiniger. De applicator reikt bijna tot de bodem van de huls zodat je er bijna alles uit kan halen wat er in zit.
Verkrijgbaarheid: bij alle Kruidvat filialen.
Kleurversterkend: Nee, niet echt.
Crease-factor: Laag. Mijn oogschaduw blijft de hele dag goed zitten zonder te creasen, de werking vind ik vergelijkbaar met de primer van e.l.f.


Naam: Michael Todd Eye Shadow Base
Prijs/inhoud: €16,95 voor 7 gram.
Structuur: Vrij vloeibaar, waardoor het gemakkelijk en zuinig verdeeld. De primer is verder huidkleurig, mat en met een subtiele geur.
Verpakking: de primer zit in een doorzichtige huls, wat ik erg handig vind, en dient aangebracht te worden met een lipgloss applicator. De applicator reikt tot onderin de huls zodat je er zo veel mogelijk uit kan halen wat er in zit.
Verkrijgbaarheid: alleen online via de Michael Todd webshop waar nog extra verzendkosten bijkomen van €5,95.
Kleurversterkend: yes, behoorlijk goed.
Crease-factor: Extreem laag, vergelijkbaar met de werking van Urban Decay en Too Faced, alles blijft erg lang goed op zijn plek zitten zonder te creasen. 
Extra: lees hier mijn review waarin ik UDPP vergelijk met deze MT primer.


Naam: Hema Eyeshadow Base
Prijs/inhoud: €3,25 voor 11 ml.
Structuur: Creamy en dik, vrij licht van kleur met gouden shimmers. Vergelijkbaar met de structuur van Urban Decay, verdeeld niet perse heel zuinig.
Verpakking: Een handige doorzichtige huls. Aanbrengen gaat met een lipgloss applicator. De applicator reikt niet helemaal tot de bodem, dus je kan het laatste beetje er niet gemakkelijk uit krijgen helaas. De huls ziet er gelukkig niet al te stevig uit, dus openknippen is een optie om toch alles eruit te kunnen krijgen.
Verkrijgbaarheid: bij alle Hema filialen.
Kleurversterkend: yes, een klein beetje.
Crease-factor: Mwah, deze primer doet zijn werk wel, maar niet zo goed als sommige bovenstaande primers. Het blijft een werkdag goed zitten, maar als je hierna nog meer activiteiten hebt zou ik opnieuw mijn oogmake-up aanbrengen. De Hema primer houdt vrij lang, maar niet tot diep in de nacht.


Eindoordeel
Alle primers, behalve die van Gosh, doen wat ik van eyeshadowprimers verwacht: ze zorgen dat je oogschaduw goed op zijn plek blijft zitten en niet in de crease ophoopt. De primers van Urban Decay, Too Faced en Michael Todd doen het langste hun werk, op deze primers kun je een hele dag en nacht rekenen. De primers van de Hema, e.l.f. en Catrice zijn prima als je er een werk- of schooldag mee wil doen, maar hierna kunnen ze wat creasen gaan vertonen, zeker als je van nature vettige oogleden hebt. 

Van Urban Decay, Too Faced en Michael Todd geef ik de voorkeur aan Michael Todd omdat deze lekker vloeibaar is en dus prettig en zuinig verdeeld. Ook vind ik de doorzichtige huls en de applicator een plus. Dit is wel meteen de duurste optie en het is alleen online te bestellen, wat dan weer een minpunt is. 

De primer van Too Faced is dan misschien een betere optie omdat deze goedkoper is en omdat het gewoon in een winkel te koop is. Helaas zijn er niet overal in Nederland Sephora filialen en een tube heeft zowel plus- als minpunten. Als je eenmaal doorhebt wat de juiste dosering is denk ik dat een tube zo zijn voordelen heeft. Wil je een primer die echt gegarandeerd de hele dag (en eventuele nacht) goed blijft zitten, dan zou ik voor deze opties gaan. Urban Decay vind ik persoonlijk te dik en de verpakking is oh zo cute, maar totaal niet handig.

Wat de budgetmerken betreft vond ik die van e.l.f. het meest prettig aanbrengen, vrij vloeibaar en dus makkelijk te verdelen en zuinig in gebruik. Alleen ook deze primer is alleen verkrijgbaar via een online webshop en met de verzendkosten erbij is het niet eens meer zo budget. Mocht je toch willen bestellen, dan zou ik deze primer zeker meebestellen, maar het is haast te duur om het apart aan te schaffen. 

Die van de Hema en Catrice zijn een stuk makkelijker te verkrijgen, gewoon in de winkels zelf.  Die van de Hema is relatief het goedkoopste, maar ik vind die van Catrice beter en prettiger uitsmeren. Persoonlijk vind ik het stom dat ze allebei shimmery zijn, wat primers betreft is het mooier als ze mat zouden zijn zodat je oogleden en de huid erboven een blanco schilderdoek zijn. Als je shimmers wil kun je dat altijd nog aanbrengen, maar als je mat wil dan zitten er al shimmers in de primer. Mocht je geen problemen hebben met shimmers en op een makkelijker manier aan een primer willen komen dan zou ik gaan voor de Hema (goedkoop) of Catrice (smeert lekkerder uit).

*edit* Ik heb gelezen dat de Catrice primer €3,99 kost ipv €2,49 - ik was verkeerd geïnformeerd helaas.  Er zit maar 2,1 ml in, dus als je deze inhoud omrekent naar 10 ml dan zou de Catrice primer nog duurder zijn in verhouding dat de primers van Urban Decay en Too Faced! 

Ik hoop dat jullie wat aan mijn test hebben gehad,

Until next time,
Serena Verbon