maandag 2 mei 2011

My Hometown: Houten


Houten, een dorp vlakbij Utrecht, waar ik ben opgegroeid en al mijn hele leven woon. Jep, alle 26 jaren van mijn leven heb ik grotendeels in Houten doorgebracht. Hoewel de meeste jongeren uit Houten ons dorp maar saai vinden (geef mij maar Utrecht!) ben ik er trots op om hier te wonen. Bekijk de foto hierboven bijvoorbeeld, genomen vanaf mijn gallerij vlak voordat de zon onder ging. Prachtig toch! 

Ach, in Utrecht is er uiteraard meer te beleven, maar ik woon hier lekker zo boven het winkelcentrum, waar mijn ouders of zusjes spontaan even langs kunnen komen. En als ik de stad in wil, ben ik er binnen 10 minuten met de trein. Ideaal! Bekijk hieronder nog meer foto's die ik de afgelopen dagen van Houten heb genomen.

Winkelcentrum Het Rond:



Dit is het nieuwe overdekte gedeelte van Het Rond. In dit gebouw zitten winkels, een bioscoop (eindelijk!) en ijssalon Italia. Op een zonnige dag haalt half Houten hier lekker Italiaans ijs (my favourite: yoghurt en meloen), zoekt een plekje uit op Het Rond en eet het lekker op in het zonnetje.







Gemeente Houten heeft zo'n 3 jaar aan het spoor gewerkt. Er zijn 2 extra sporen bij gekomen en we hebben eindelijk een echt station op trots op te zijn. Het is heel erg mooi geworden, overdekt met een soort koepel. Onder het station is een mooi transferium gebouwd waar we onze fietsen kwijt kunnen. Ze staan hier veilig en droog.



Op het plein van Het Rond zitten nu eindelijk wat leuke eettentjes en cafe's. In het midden staat een mooi gebouw van La Place. De broodjes zijn hier ruk (oud en uitgedroogd) maar je kan er wel leuk zitten op het terras aan het water. Het gebouw zelf vind ik echt heel kunstig!







Via mijn flat kun je op een soort loopbrug komen zodat je boven het overdekte winkelcentrum kunt lopen. Vanaf hier zie je het prachtige plafond goed, die met houten bogen is versierd.



De straat hieronder is de straat waaraan ik woon. Ik woon links op de vierde verdieping. Bij de voordeur heb ik nog lekker veel zon op de gallerij en achter op het balkon kijk ik uit op deze straat. Rechts zit een Kruidvat, een van de winkels waar ik vaak en graag kom :-)



Vanaf het Station is Theater aan de Slinger gemakkelijk te bereiken. Hier ben ik zelf helaas nog nooit geweest, maar er zijn regelmatig leuke voorstellingen. Laatst was er nog een try-out van een super bekende cabaretier (ben even vergeten wie ook alweer, maar de vriend van mijn nichtje was hier geweest) en toen dacht ik, 'waarom wist ik hier niet van?'. Baalde echt! Soms zijn er leuke dingen te doen in je eigen dorp en dan weet je het niet eens! Ik ga het programma van ons theater dus even goed in de gaten houden! Het is een nieuw en mooi theater, ik hoor er positieve verhalen over.






Het Oude Dorp:



Nog voordat Het Rond werd gebouwd was er alleen het Oude Dorp. Hier valt qua winkels niet heel veel te beleven (er zit overigens wel een tattoo shop, de enige in Houten voor zover ik weet) maar hier zijn wel hele gezellige restaurants en cafe's met terrasjes. Ik denk dat het hier gezelliger is dan op Het Rond, hier leeft het wat meer.





Het Houtense Bos:


Vanaf het huis van mijn ouders loop je zo het Houtense Bos in. Ik denk dat je er na ongeveer 10 minuutjes wandelen midden in zit. Echt gaaf om te zien dat je binnen een mum van tijd uit de bewoonde wereld kan zijn. Mijn familie en ik hebben hier op tweede Paasdag gewandeld en het was echt heel erg leuk. Mooi uitzicht, family quality time, en echt even weg van alle computers en elektronica. We hebben hier de mooie foto's van mijn laatste twee outfit foto's geschoten trouwens!







Houten heeft heel veel natuur en een rustige dorpse charme zonder afgelegen te zijn. Als ik de trein pak zit ik binnen 10 minuten in Utrecht centrum. Wat ik een groot pluspunt vind aan Houten is haar fietsvriendelijkheid. Houten is bekroond tot fietsstad 2008, jawel! Er zijn overal fietspaden en in de wijken zelf zo min mogelijk wegen waar auto's rijden (Houten heeft een Rondweg, een weg die rondom Houten loopt en alleen op deze manier kom je het snelste in een wijk). Het is dus erg veilig om in Houten te fietsen, we hebben hier geen grote autowegen, de auto's die je tegenkomt rijden stapvoets.

Houten, het dorp waar ik lekker buiten heb gespeeld als klein meisje, waar ik iedere vrijdagavond stond te dansen in de Chipo en waar ik met mijn scooter tegen de plaatselijke loempiakraam ben gereden. Het dorp waar ik weliswaar niet ben geboren (Houten heeft namelijk geen ziekenhuis) maar wel ben getogen. Vroeger vond ik het gek om te horen dat iemand zo lang in zijn eigen dorp bleef wonen. Vroeger wilde ik ook maar wat graag hier weg en 'in de stad' wonen. Maar nu ben ik ontzettend blij dat ik niet daar, maar hier woon. Ik ben hier gelukkig. Houten, my hometown. I love you.

Houden jullie ook van je hometown?

Until next time,
Serena Verbon