maandag 30 mei 2011

Movie Talk: mijn cultfilm top 5


Let talk about cultfilms, misschien wel de meest interessante films die er bestaan. Maar wat is een cultfilm? Het is lastig uit te leggen, maar ik ga mijn best doen. Cultfilms zijn allesbehalve mainstream. Mainstream films zijn gemaakt om het grote publiek te plezieren terwijl cultfilms slechts een kleine groep mensen zullen aanspreken. Toch zijn er regelmatig cultfilms die bekend worden bij het grote publiek, denk maar eens aan Reservoir Dogs, Pulp Fiction en Lock Stock and Two Smoking Barrels. Cultfilms zijn films met interessante dialogen, aparte camerahoeken en ze zitten propvol toffe one-liners. Films die je bijblijven. Er bestaan ontzettend veel coole cultfilms die ik jullie zou willen aanraden, hieronder bespreek ik met jullie mijn top 5.



Le Fabuleaux Destin de Amelie Poulain
Deze film uit 2001 is Franstalig en wordt op IMDB geschaard onder comedy, fantasy en romance. De meeste mensen voelen zich niet aangesproken tot films in een andere taal dan Engels of Nederlands, maar believe me, Amelie is de moeite waard. De film gaat over onschuldige en naïeve Amelie, een rare vogel om het maar even zo te zeggen, maar met een hartje van goud. Op en top Française. De film verteld in het kort haar leven tot nu toe en gaat daarna verder met het heden. Ze is een echte wereldverbeteraar en helpt zo veel mogelijk mensen om haar heen op haar eigen, charmante manier. Amelie moet een vrouw zijn van eind 20, begin 30 denk ik, maar ze heeft nog nooit echte liefde gekend. Geen lief vriendje, geen verliefdheid, nada. Ze is super aandoenlijk en ik als kijker gun het haar zo erg! Ze is niet echt op zoek naar liefde (niet zoals Bridget Jones), maar op een dag ontdekt ze iets aparts. Sindsdien houdt dat haar bezig, wat uiteindelijk leidt tot de ontdekking van echte liefde. Amelie is een film die ontzettend goed in elkaar zit. Het is grappig, gevoelig (bij de scene met de blinde man schoot ik vol) en ontzettend romantisch. Een echte feelgood movie. Na afloop was ik veranderd in een slap papje, zo lief en blij werd ik van Amelie. Een absolute must see! Laat je niet afschrikken door het Frans, gewoon ondertiteling eronder en hupsakee, kijken die hap.



Suckerpunch
Deze film (Action, Adventure en Fantasy volgens IMDB) heb ik onlangs nog in de bioscoop gezien en helaas is de film erg lastig te omschrijven. De film heeft de look & feel van een anime stripverhaal, waarbij Babydoll (de hoofdpersoon) de heldin speelt. Babydoll is overigens een prachtige meid, volle lippen, grote ogen met wapperende (nep)wimpers en een slank figuurtje. Suckerpunch is all about girlpower! Babydoll komt na een tragisch ongeluk in een  bordeel terecht waarbij ze zichzelf moet bewijzen. Nadat ze dat voor elkaar heeft gekregen maakt ze al snel vriendinnen en samen, met Babydoll als leider, smeden ze een plan om uit het bordeel te ontsnappen. In het bordeel moeten de meisjes optreden voor hun gasten en Babydoll blijkt een uitzonderlijk danstalent te hebben: als zij haar betoverende dans uitvoert vergeten de kijkende mannen alles om zich heen. Daar maken de vriendinnen goed misbruik van, want dat is natuurlijk een uitstekende afleidingsmanoeuvre. Babydoll danst om te overleven, en zo ziet zij dat ook tijdens haar dans. Haar fantasie slaat op hol en terwijl zij danst zien wij als kijker hoe Babydoll vecht tegen het kwaad in een computergame-achtige fantasie. Fantasie en werkelijkheid lopen dwars door elkaar heen, soms vond ik het moeilijk om te begrijpen wat nou echt was (gebeurt) en wat niet. Na afloop van de film moest ik even goed nadenken hoe het ook alweer zat. Suckerpunch zit goed maar ingewikkeld in elkaar. Echt een film waarover je nog minstens een week over nadenkt en waarover je wil discussiëren met anderen die de film ook hebben gezien. Het is een interessante, stoere, girlpower film. Geen feelgood movie, overigens.



Napoleon Dynamite
Deze film is 7 jaar oud en wordt op IMDB ingedeeld als comedy, drama en romance. Napoleon Dynamite was net uitgekomen toen ik voor het eerst in Amerika was en bij de Hot Topic (een alternatieve winkelketen) werd je doodgegooid met Napoleon Merchandising. Toen wij terugkwamen van vakantie hebben we de film daarom ook maar meteen gedownload en man, wat was dat lachen. Ik heb de film inmiddels zo'n 7 keer gezien omdat ik hem steeds aan iedereen wil laten zien en dan zelf ook weer meekijk. De film gaat over een high school senior genaamd Napoleon Dynamite die bijna zijn prom heeft. Het is niet zo'n typische highschool film zoals we gewend zijn, integendeel, en dat is nou juist het leuke. Napoleon woont samen met zijn oudere broer bij zijn tante en beide jongens zijn echt onwijze nerds. De hele film gaat in principe nergens over, er gebeurt van alles, maar toch ook weer helemaal niets. Wat ik wel weet is dat de film vol zit met leuke oneliners (girls only want boyfriends who have great skills, you know like, nunchuk skills, bowhunting skills, computer hacking skills). Ik heb zelfs een Napoleon Dynamite t-shirt waarop staat: This is the worst day of my life, what do you think? Gewoon hoe die gozer praat en hoe hij eruit ziet, geweldig! Alles aan de hele film is zo fout dat het goed is. Napoleon Dynamite is een vermakelijke, feelgood movie en ik raad hem jullie echt aan. Misschien moet je even wennen aan het feit dat de film niet echt ergens over gaat, maar het is echt de moeite waard.



Donnie Darko
Deze film is 10 jaar oud en we zien dan ook een jonge Jake Gyllenhaal. Zijn zus Maggie speelt in deze film zijn echte zus. Echt, dit is misschien wel de meest wazige film die ik ooit gezien heb. Ik zag hem laatst weer voor de tweede keer sinds een lange tijd en weer was ik een week van de kaart, al mijn gedachten zaten bij Donnie Darko. IMDB deelt hem in onder drama, mystery en sci-fi. De hoofdpersoon Donnie is langzaam gek aan het worden en daarvoor loopt hij bij een psychiater. 's Avonds in bed wordt hij wakker gemaakt door 'Frank'. Frank komt uit de toekomst en laat hem dingen zien, maar hij blijft heel vaag en cryptisch. Donnie slaapwandelt 's nachts door Frank's nachtelijke bezoekjes waardoor hij 's ochtends vaak wakker wordt ergens op straat. Op een dag dat hij niet in zijn bed ligt (maar ergens op straat) valt er een vliegtuigmotor uit de lucht, dwars door het dak heen op zijn bed. Een geluk bij een ongeluk dus, want doordat Donnie niet in zijn bed lag leeft hij nog. Frank vertelt hem over tijdreizen en op school vraagt Donnie dan ook meer informatie over tijdreizen aan zijn leraar. Die geeft hem een boek dat geschreven is door een oud vrouwtje uit zijn stad, beter bekend als de 'dorpsgek'. Langzaam aan begint Donnie te snappen hoe alles in elkaar steekt en komt hij erachter wat hij moet doen van Frank. Donnie Darko (best movie quote: how exactly does someone suck a fuck) is een naargeestige film, ik krijg er een nachtmerriegevoel bij om heel eerlijk te zijn. Dat konijnenmasker van 'Frank' is om te beginnen al pretty scary, maar de hele film heeft zo'n naar sfeertje en na afloop ben ik helemaal niet tevreden want ik zit nog vol met vragen! Toch vind ik dat jullie deze film gezien moeten hebben, alleen maar omdat het zo'n wazige film is en omdat het een film is waarover je nog lang kan nadenken en praten. 



Inglourious Bastards
Een juweeltje van Quintin Tarantino (bekend met films als Pulp Fiction, Kill Bill, Reservoir Dogs en nog veel meer klassiekers) is Inglourious Bastards, een film uit 2009. IMDB deelt de film in onder adventure, drama en war. Ik ben geen oorlogsfilm liefhebber, maar deze film is echt te gek. In feite komt het hier op neer: een team van Amerikaanse Joden gaan naar Duitsland om daar zo veel mogelijk nazi's te grazen te nemen. Een echte heldenfilm dus. Zoals alle films van Tarantino bevat ook deze legendarische dialogen. Geen enkele film komt weg met 2 mannen die een kwartier lang met elkaar praten zonder dat er ook maar iets anders gebeurt, behalve de films van Tarantino. Er is een dialoog aan het begin van de film waarbij een nazi huizen langsgaat op zoek naar Joden. Hij gaat een huis binnen waarvan hij denkt dat de eigenaar Joden in zijn huis verstopt en ze beginnen te praten. Het hele gesprek heb ik gefascineerd gevolgd, het was ZO spannend. Ik kreeg oprecht een hekel aan deze sluwe nazi, de acteur zet hem vreselijk irritant neer. Ook Brad pitt zet luitenant Aldo Raine (de leider van de groep Joden, die zichzelf The Bastards noemen) ontzettend goed neer. Ik wil er verder niet te veel over zeggen, maar ik verzeker jullie dit: jullie gaan deze film badass vinden! Je moet alleen niet vies zijn van een beetje veel (erg, erg veel) geweld. Er wordt flink wat afgeschoten in deze film. Inglourious Bastards is een geweldige film. Ik hoop oprecht dat jullie deze gaan kijken. De scene met het kaartspelletje is overigens ook heel erg spannend. Ik heb de hele film op het puntje van mijn stoel gezeten! Een echte must-see!

Zo, dat waren mijn cultfilm aanbevelingen. Ik hoop dat jullie mijn raad opvolgen en deze films gaan kijken, mochten jullie ze nog niet gezien hebben. Ik kan ze allemaal van harte aanbevelen! Het is ook wel eens leuk om iets buiten je gewoonlijke genre te kijken. Want kom op, alle romantische comedy's zijn toch hetzelfde? Cute, maar super voorspelbaar. Met cultfilms gaat het alle kanten op en je hebt ze in alle soorten en maten; romantisch en feelgood of actie en met veel geweld. 

Wat is jullie favoriete cultfilm?

Until next time,
Serena Verbon