dinsdag 5 april 2011

Vichy Normaderm


Vanaf mijn 13e tot eh, ja nu nog steeds eigenlijk, heb ik acne. Acne gaat vaak gepaard met een vette, glimmende huid en grove poriën en ik heb dan ook vele onzekere momenten gekend in mijn puberteit, toen de acne op zijn ergst was. Ik kwam op de middelbare school in aanraking met de Normaderm lijn van Vichy omdat die me werd aangeraden door een vriendin die tevens geteisterd werd door acne. En alhoewel ik in de loop der jaren andere producten heb geprobeerd is de Normaderm lijn me altijd bijgebleven omdat de producten me toentertijd heel goed hebben geholpen.


Vichy is een merk dat alleen verkrijgbaar is bij de apotheek. De prijzen zijn gemiddeld, niet heel duur maar ook zeker geen budget. Als je nog op de middelbare school zit kan ik me voorstellen dat het vrij duur voor je is om de gehele lijn aan te schaffen, maar schaf dan in elk geval de dagcreme aan. Deze kost €16,50 en je doet er heel zuinig mee.

Later, als je merkt dat je huid opknapt van de creme, raad ik je zeker de lotion (€12,50) en de reinigingsgel (€12,75) aan. Om de helemaal reiniging compleet te maken zou ik vervolgens de nachtcreme (€17,95) en de uitdrogende coverstick (€10,45) kopen.

Mensen met acne denken al snel dat het smeren van een creme overbodig is, omdat ze de huid niet nog vetter willen maken dan 'ie al is. Maar wat wordt vergeten is dat iedere huid, dus ook een vette, vocht nodig heeft om in een gezonde conditie te blijven.



Een reiniging is daarom pas compleet als je het in 3 stappen doet. De eerste stap is reinigen met een facewash om zo alle onzuiverheden zoals talg uit je poriën te wassen. De reinigingsgel van Vichy is zeepvrij, hypoallergeen en getest op de gevoelige huid. Het is een heel mild product die de huid niet te veel uitdroogt. Na gebruik voelt je huid dan ook niet trekkerig aan.


De tweede stap van je reiniging is de lotion, of tonic. Je huid heeft door de eerste stap een iets hogere pH gekregen door de reinigende bestanddelen. Om de pH weer in balans te brengen is het daarom essentieel om hierna een lotion te gebruiken. Een lotion is doorgaans wat zuurder en heeft een lagere pH en hiermee wordt de pH van je huid dus weer in balans gebracht. Tevens zorgt een lotion er voor dat je de allerlaatste restjes vuil van je gezicht haalt en dat je poriën zich sluiten. De porie-zuiverende lotion van Normaderm is niet alleen zuiverend en mild, ook heeft het een matterend effect. Ideaal voor glimmende, vette huidjes. Een matte huid ziet er ook meteen egaler en schoner uit.

Nog even voor de science n00bs: een zeep is basisch en heeft een hoge pH, het tegenovergestelde van een base is een zuur en zuren hebben een lage pH. 


Nadat je je huid hebt ontdaan van onzuiverheden (eerste stap) en in balans hebt gebracht (tweede stap) is het van belang dat je je huid beschermt en verzorgt met een creme. Cremes worden het beste door de huid opgenomen als de poriën zijn gesloten, daarom is het echt belangrijk dat je een lotion gebruikt voordat je gaat smeren met een creme. 

Reinigen doe je tweemaal per dag, zeker als je huid extra aandacht nodig heeft zoals met acne. 's Ochtends gebruik je de dagcreme en 's avonds de nachtcreme. De dagcreme van Vichy is heel erg fijn, het voelt niet vettig aan, trekt snel in, heeft een matterend effect en bevat werkzame stoffen die onzuiverheden, puistjes en mee-eters tegengaan. Het bevat onder andere salicylzuur, een ingredient dat heel goed werkt bij acne. Naast de goede werking tegen acne zorgt het dat het je huid beschermt en moisturized. Het droogt je huid dus niet uit, iets wat je wel vaak ziet bij andere acne-producten.

Een foundation aanbrengen is in de praktijk lastig na het aanbrengen van deze creme, omdat het matterende laagje gaat 'oprollen' als het eenmaal droog is en als je er weer met iets anders overheen wil. In dat geval raad ik aan om Vichy Normaderm teint te gebruiken, een getinte dagcreme. Eventueel kun je daarover nog een minerale foundation of andere foundation poeder aanbrengen. 

's Nachts draait je huid overuren. De talgproductie wordt dan namelijk geactiveert zodat je poriën verstopt raken. Dit wil je natuurlijk niet hebben, dus daarom voorkomt deze creme de overproductie van talg. Ook de nachtcreme is hydraterend en verzorgend en wordt vrij snel door de huid opgenomen, ondanks dat de structuur wat romiger is vergeleken met de dagcreme.



Om lokaal puistjes aan te stippen is de cover stick ideaal! Hoewel het mijn kleur niet is gebruik ik hem toch best vaak, gewoon voor het slapen gaan. De dag erna is het puistje ingedroogd en de dag daarna compleet verdwenen. Het is voor mij erg moeilijk om er in die 2 dagen toch van af te blijven, maar nu ik weet dat ze zo snel verdwijnen is het makkelijker vol te houden.

Al met al heeft mijn huid erg veel baat gehad bij de Normaderm lijn. Na een paar weken zag je al verschil. Mijn huid werd gladder, egaler, stralender, minder glimmend en mijn puistjes werden stukken minder. Ik probeer natuurlijk vaak verschillende producten uit voor mijn site, maar deze lijn heb ik goed onthouden omdat de producten gewoon doen wat ze beloven en redelijk snel effect hebben.

Klik hier voor een leuke pagina met meer informatie over de Vichy Normaderm lijn. Doe een huiddiagnose, zoek een verkooppunt, lees (en bekijk) ervaringen en doe mee met de winactie!

Zijn jullie bekend met de Vichy Normaderm lijn? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?


Until next time,
Serena Verbon