donderdag 21 april 2011

Review: La Roche-Posay Effaclar


Toen ik jullie een tijdje geleden vertelde over mijn Skin Crisis werden er veel comments achter gelaten met als tip de Effaclar lijn van La Roche-Posay. In New York schafte ik daarom meteen de Effaclar K dagcreme aan (daily clarifying acne treatment) en eenmaal thuis rende ik naar de apotheek om daarbij de reinigingslotion te kopen. Beide producten bevallen me zeer goed en omdat ik weet dat er onder de bezoekers ook meiden zijn met een probleemhuid wilde ik daarom graag mijn positieve mening over deze producten met jullie delen, want wie weet helpt het ook voor jou!


La Roche-Posay is een apothekersmerk en dus (in Nederland althans) alleen verkrijgbaar via de apotheek. Niet op doktersrecept hoor, iedereen kan een apotheek binnenlopen en deze producten kopen. De Effaclar lijn (wat een leuke naam trouwens, ik moet steeds denken aan 'effe klaar!') is speciaal ontwikkeld voor de huid met acne. Echt iets voor mij dus! De lijn is heel mild voor de huid, totaal niet uitdrogend (wat helaas wel vaak het geval is bij acne skincare), maar juist verzorgend en verzachtend.


Iedere ochtend en avond reinig ik mijn gezicht met de reinigingslotion. Ik doordrenk een watje met de lotion en haal het over mijn gezicht heen. Het is een watertje en het voelt lekker fris aan op de huid. Daarbij verwijderd het echt heel goed alle dirt, pas na 2 watjes komt er geen vuiligheid meer van mijn gezicht af, terwijl ik met andere reinigers al na 1 watje dacht dat ik klaar was. Guess not! Deze lotion is mild voor de huid, bevat geen alcohol en andere uitdrogende bestanddelen. Na gebruik trekt mijn huid absoluut niet. Aan de ingredienten kan ik niet perse iets bijzonders ontdekken, behalve dat deze lotion is gemaakt van thermaal water (zuiverend bronwater) en zink bevat. Zink zit o.a. ook in Sudocrem. De geur is niet heel lekker maar ook zeker niet storend, een beetje klinisch ruikt het.

Zink is astringent, dat wil zeggen dat het lichaamscellen krimpt of doet samentrekken, waardoor je poriën kleiner worden en je gezicht hierdoor een egalere look krijgt. Ook werkt zink ontstekingsremmend (puistjes zijn huidontstekingen), helend en reguleert het de olie afscheiding van je huid (het heeft een matterend effect).

Hieronder heb ik stiekem een foto gemaakt van het schap met de Effaclar lijn (hihi) bij ons in de Boots apotheek. Zoals je ziet zijn de prijzen gemiddeld, geen budgetprijs maar ook zeker geen high-end prijs. Ik heb dus de lotion van €12,95 en daarbij de verzorging Effaclar K, die €13,95 kost. Deze verzorging zit in een tube van 30 ml waar je redelijk zuinig mee doet. De structuur is niet cremig maar een stuk vloeibaarder zoals een fluide. Het smeert lekker uit en trekt snel in, zonder dat het je huid bedekt met een vettig laagje. Na aanbrengen ziet mijn huid er gezond uit en voelt het lekker zacht aan. Ook niet onbelangrijk, de geur. Subtiel aanwezig, clean en fris en ergens ook zacht van geur. Erg lekker, vind ik.


Effaklar K bevat 1,5% salicylzuur, een actief en werkzaam ingredient die uitermate geschikt is bij acne. Salicylzuur remt de productie van prostaglandines, hormoonachtige stoffen die verantwoordelijk zijn voor de regulatie van pijn, koorts en ontstekingen in ons lichaam. Daarbij voorkomt salicylzuur infecties en schade aan onze bloedvaten. Precies wat een acne huid nodig heeft! De ontsteking remmen (want puistjes zijn eigenlijk gewoon ontstekingen) en tegelijkertijd onze bloedvaten gezond houden zodat ze niet gaan zwellen en bacteriën gaan verspreiden naar nabij gelegen weefsel.
Omdat Effaklar K in sommige gevallen wel tot een droge huid kan leiden staat er goed aangegeven op de achterkant van het doosje wat je moet doen. In principe begin je met 3 maal daags aanbrengen van de creme op plekken waar je het nodig hebt (in mijn geval is dat bijna mijn hele gezicht). Mocht er droogheid optreden dan moet je het gebruik afbouwen naar 1 keer per dag of om de dag. Echt fijn dat het zo duidelijk wordt aangegeven! Dat zie je niet vaak (eigenlijk nooit) op skincare verpakkingen.

Op de foto hieronder zien jullie hoe mijn huid is verbeterd. In februari startte ik met het Clinique 3-stappen-systeem die een maand later zoals je kan zien niet veel voor mijn huid gedaan heeft. In maart startte ik daarom met de Effaclar lijn en op de onderste foto zien jullie het resultaat na een maand. Nog wel wat puistjes, maar minder fel. Mijn littekens zijn grotendeels vervaagd en alles ziet er gewoon wat fijner en egaler uit.

Sinds ik beide producten gebruik is mijn acne verminderd zonder dat het schade heeft aangebracht aan mijn huid. Deze Effaclar producten zijn zowel effectief als mild en verzorgend en ik kan ze dan ook aanbevelen aan meiden met acne. Het heeft ongeveer een maand geduurd totdat ik echt effect zag, maar het is de moeite waard om daar op te wachten. Veel meiden raden overigens de DUO aan, die wil ik zeker gaan proberen als mijn Effaclar K op is.

Naast het voorkomen en bestrijden van acne gebruik ik producten die mijn huid egaler maken en mijn donkere acne littekens vervagen, maar daarover later meer.

Iedereen die mij de Effaclar lijn aanraadde: bedankt voor het goede advies!

Until next time,
Serena Verbon