donderdag 21 april 2011

Books that made me cry #1


De laatste tijd lees ik helaas minder dan ik graag zou willen, alhoewel, dat ligt ook een beetje aan mezelf. Ik zit elke dag een half uur heen en een half uur terug in de bus en als ik nu gewoon een boek in mijn tas stop begin ik vanzelf wel weer te lezen! Anyways, ik ben gek op lezen. Normaal gesproken houd ik het bij spannende, psychologische thrillers en fantasy reeksen, maar deze twee boeken vallen buiten dat genre. Het zijn prachtige romans en ik vind dat iedereen deze boeken gelezen zou moeten hebben. Ze hebben veel indruk op me gemaakt, bij beide boeken heb ik gehuild.



Arthur Japin - Een schitterend gebrek. Dit boek is inmiddels 8 jaar oud en van de hand van een Nederlandse schrijver. Het is een historisch roman, fictief, maar zo geschreven alsof het echt had kunnen gebeuren allemaal. Het speelt zich af in Europa in de 18e eeuw, de tijd van Giacomo Casanova. Japin heeft veel naslagwerk gedaan naar Casanova en zijn memoires en het boek gaat voornamelijk over zijn eerste echte liefde Lucia. Een van de weinige vrouwen die hij ooit onrecht heeft aangedaan. We lezen het boek vanuit haar ogen en gedachten. Een schitterend gebrek is een verslag van haar bijzondere en pijnlijke levensverhaal.

Op de omslag wordt de roman beschreven;
Lucia en Casanova leren elkaar kennen op een feest nabij Venetie, worden verliefd en beloven elkaar eeuwige trouw. Maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova's leven. Vele jaren later ontmoeten ze elkaar bij toeval opnieuw in een Amsterdamse schouwburg, maar zonder dat hij daar op dat moment weet van heeft. Voor Lucia is de schokkende confrontatie aanleiding tot een reconstructie van de gebeurtenissen. Haar jeugd in Veneto, haar kortstondige maar heftige liefde voor Giancomo, de verwoestende ziekte die haar trof, haar vlucht naar Amsterdam en het leven aan de zelfkant waarin ze daar terechtkomt. Langzaam wordt duidelijk dat haar verdwijning uit Pasiano geen verraad was maar juist een daad van liefde.

Wat ik vooral zo leuk vind om te lezen is hoe Lucia en Giancomo verliefd worden. Dat vind ik sowieso altijd schattig en leuk om te lezen, ik lees alles met een grote glimlach op mijn gezicht en ik word een slap romantisch papje bij zulke verhalen. Historische romans boeien mij verder heel erg omdat ik me altijd afvraag, als ik wel eens door Utrecht of Amsterdam loop, hoe het zou zijn als we een paar 100 jaar terug in de tijd zouden gaan. Sommige huizen en gebouwen uit die tijd staan er nu nog, maar toen was alles compleet anders. Ik vind zoiets gewoon erg interessant. Bovendien wordt alles in deze roman zo nauwkeurig omschreven alsof er echt iemand terug in de tijd is gegaan. Lucia's verhaal is bijzonder en tragisch en na afloop kun je niet anders dan jezelf de vraag te stellen: zou ik net zo gehandeld hebben als Lucia? Had ik dezelfde beslissingen genomen als zij? Een schitterend gebrek is een boek dan me nog lang aan het denken heeft gezet en die me altijd bij zou blijven staan. Het ultieme liefdesverhaal. Prachtig geschreven. Een echte must-read voor de liefhebber van historische romans, maar ook voor de personen die eens niet een oppervlakkig liefdesverhaal (chicklits anyone?) willen lezen, maar juist een liefdesverhaal die je aan het denken zet en die wat in je losmaakt.



Yann Martel - Het leven van Pi. Ook dit boek is al een aantal jaren op de markt (2001) en geschreven door een Canadese schrijver. Het leven van Pi won een Man Booker Prize in 2002 - zeer terecht als je het mij vraagt. Yann heeft een half jaar door India gereist en zich vervolgens een jaar verdiept in religieuze teksten en schipbreukeling verhalen. Pas daarna begon hij aan zijn boek waar hij 2 jaar over deed. De voorbereiding en de verdieping van de schrijver zorgen ervoor dat het boek zeer realistisch overkomt. Haast waargebeurd.

Op de omslag wordt de roman beschreven;
Het leven van Pi vertelt het ongelooflijke verhaal van Piscine Patel (Pi), een zestienjarige Indiase jongen, wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been en een tijger van 200 kilo. 

In eerste instantie trok dit verhaal me totaal niet, maar op aandringen van een goede vriend heb ik toch maar een poging gewaagd. Het boek blijkt een pageturner, de schrijver grijpt je vast, sleurt je in het verhaal en laat je niet meer los. Alles is perfect omschreven, zeer gedetailleerd, alsof je echt het idee hebt in India te zijn. Je komt alles te weten over Pi en ik leef dan ook echt met hem mee terwijl hij probeert te overleven op de reddingssloep. Pas helemaal aan het einde, als blijkt hoe het verhaal ECHT in elkaar steekt allemaal, besef je wat je daadwerkelijk hebt gelezen en wat Pi allemaal heeft moeten doorstaan. Het verrassingseffect maakt het gehele verhaal alleen nog maar triester. Het leven van Pi wordt omschreven als een verhaal waardoor je in God gaat geloven. Ik geloof al in God, maar ik ben het wel eens met deze stelling. Ik snap ook heel goed waarom Pi zijn verhaal verteld zoals hij hem verteld. Het is een zeer tragisch en tegelijkertijd heldhaftig verhaal. Echt een boek waarover je blijft nadenken, die in je hoofd blijft hangen. Net zoals mijn goede vriend mij dit boek aanraadde, raad ik hem ook aan jullie aan. Ik hoop dat jullie overtuigd zijn.

Zo, dat waren twee van de boeken uit mijn boekenkast die ik het liefst aan iedereen uitleen om te lezen. Beide boeken zijn prachtig geschreven met veel detail, mede door de grote hoeveelheid research die de schrijvers hebben gedaan. Een Schitterend Gebrek is gebaseerd op echte geschriften van Casanova en Het Leven van Pi is geschreven alsof het waargebeurd is, en misschien is dat ook wel het geval, maar ik kan nergens iets vinden of dit werkelijk zo is. De boeken hebben me zeer geboeid en ik werd helemaal meegesleurd met het verhaal, ik leefde me helemaal in. Juist door het hoge inlevingsgehalte kwam het verhaal op sommige punten en ontknopingen zeer hard aan waardoor ik emotioneel werd en moest huilen. Boeken die me aan het huilen maken zijn goede boeken, neem dat maar van me aan ;-)

Welke boeken maakten wat in jullie los? En hebben jullie nog tips voor me, welk boek MOET ik absoluut gelezen hebben?

Until next time,
Serena Verbon