maandag 18 april 2011

10 Tips voor Beginnende Beauty Bloggers


Vaak krijg ik mailtjes bomvol vragen van meisjes die een beautyblog willen starten of net zijn gestart. Speciaal voor jullie schrijf ik dit artikel waarin ik mijn 10 beste tips met jullie deel. Ik geef geen tips over het technische gedeelte, maar tips waarmee je rekening kan houden als je de ambitie hebt om een beautyblogger te worden of te blijven. Het is erg veel tekst maar ik het geprobeerd om het zo vlot mogelijk te schrijven zodat het makkelijker wegleest. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!



1. Just make it happen!
De meeste meiden starten hun eigen blog na het lezen van andere beautyblogs. Je wordt enthousiast, je bent een beautyfanaat, maar de perfecte beautyblog heb je nog niet echt gevonden. Logisch, want dat wordt die van jou! Je komt vast wel eens dingen tegen waarvan jij denkt 'dat zou ik anders doen' of 'waarom testen ze niet dit of dat?'. Op dat moment ben je al bezig met het vormen van je eigen perfecte blog, ook al heb je het misschien nog niet door. Als het idee vastere vormen begint aan te nemen en je denkt er al een tijdje serieus aan om je eigen blog te starten, doe het dan gewoon! Just make it happen. Bedenk een naam, ga naar wordpress.com of blogger.com (daar zit ik bij) en maak je eigen blog. Speel wat met de lay-out and have some fun! Just do it!

2. Wees origineel en houd alles in balans
Nu je je eigen plekje hebt aangemaakt op het web kun je er alles mee doen wat je zelf wil, dikke puh. Jij bepaalt welke onderwerpen je behandeld, welke producten je gaat reviewen en hoe de looks eruit komen te zien. Wat ik zelf belangrijk vind is dat mijn site er niet als een groot reclame billboard komt uit te zien (ironisch dat er nu net een bigass achtergrond op mijn site staat, maar ik heb het hier nu even over artikelen). Ik zou nooit advertorials en persberichten achter elkaar posten, ik probeer het af te wisselen met mijn eigen content (eigen gekochte producten en zelf bedachte onderwerpen). Verder probeer ik ook af te wisselen qua inhoud. Ik plaats nooit 2 reviews achter elkaar, of 2 nagellak artikelen, 2 fashion artikelen, 2 non-beauty artikelen, enz. Ik maak een schema en deel alles in zodat het voor de lezer een leuke afwisseling is. Neem niet klakkeloos persberichten over, schrijf je eigen content met je eigen woorden. Zo creëer je je eigen unieke en herkenbare schrijfstijl. Probeer ook zelf met ideeën te komen, wees inventief, en neem niet zomaar ideeën van andere beautybloggers over. Don't be a copycat.




3. Blijf bij jezelf
Er zijn een paar normen en waarden waar ik veel waarde aan hecht in het leven en dat zijn eerlijkheid, integriteit en jezelf zijn (en blijven). Ook als ik artikelen schrijf houd ik me aan deze normen en waarden. Als beautyblogger voel ik me verantwoordelijk om een goede en eerlijke review te schrijven over een bepaald product, want ik zou niet willen dat jullie een miskoop doen! Uit de enquete bleek dat 70% zich door mijn site laat beïnvloeden in hun koopgedrag, dus zo blijkt maar weer dat jullie vertrouwen in mij en mijn reviews hebben. En om dat vertrouwen op te bouwen en te blijven houden is het zeer belangrijk om altijd eerlijk en integer te zijn. Wat heb je nou aan een oneerlijke beautyblogger die niet geloofwaardig is? Juistem, helemaal niets! Een product finaal de grond instampen zal ik niet snel doen, want ik houd rekening met persoonlijke aspecten. Zo kan een product voor mijn huidtype of huidskleur totaal niet werken, of misschien walg ik wel van de geur, maar voor een ander kan het product helemaal het einde zijn. Toch denk ik dat jullie wel doorhebben of ik een product maar matigjes vind of juist helemaal te gek, dat ligt aan mijn mate van enthousiasme die jullie tussen de regels door lezen. Ieder product heeft zo zijn plus- en minpunten en die probeer ik er dan ook altijd bij te vermelden.


4. Persoonlijke touch
Bloggen, we kunnen er niet meer omheen. Steeds meer mensen starten een blog en het wordt langzamerhand een waar begrip en zelfs een beroep. Ik ben blogger, kan ik nu zeggen, en mensen zullen nog weten wat ik bedoel ook. Wat me is opgevallen uit de enquete is dat bijna alle bezoekers mij als persoon ook heel erg mogen en me best graag eens in het echt zouden ontmoeten. Echt leuk om te horen natuurlijk! Ik ben van mening dat het succes van een blog ligt aan de persoon die erachter zit. Als ik nooit eens wat over mezelf zou vertellen en liever anoniem wilde blijven, zouden jullie hier minder snel terugkomen, geef toe. Hoe goed mijn artikelen ook zouden zijn geschreven en hoe snel ik ook zou zijn met de laatste scoops op beauty gebied. Daarom is een persoonlijke touch heel belangrijk! Je maakt een connectie met je bezoekers. Daarnaast volgen velen van jullie me ook via mijn twitter account, zodat jullie me op die manier ook beter kunnen leren kennen.

5. Wees dankbaar naar je bezoekers toe
Bezoekers zijn voor mij het allerbelangrijkste. Jullie dus! Ik lees jullie comments maar al te graag. Hoe meer respons ik krijg, hoe leuker ik het bloggen begon te vinden. Het feit dat ik iemand, als is het maar 1 persoon, weet te boeien of te inspireren geeft mij de energie om door te gaan. En eerlijk gezegd, als ik jullie niet had als bezoekers zou BeautyLab nooit zo succesvol zijn geweest. Doordat jullie elke dag weer terugkomen kan ik hopelijk binnenkort parttime werken, hoe tof is dat! Ik ben jullie dan ook heel erg dankbaar en ik laat dat zien door zo veel mogelijk winacties te regelen of te organiseren en zo veel mogelijk te reageren op comments en e-mails. Doe dat ook. Wees dankbaar voor elke nieuwe bezoeker die je krijgt.


6. Maak mooie foto's
Ik heb er al eerder een artikel aan gewijd: foto's. Ze hoeven echt geen topkwaliteit te zijn hoor, ik gebruik ook nog steeds een digitaal cameraatje (al wil ik snel een digitale spiegelreflex gaan aanschaffen want er komt rook en brandlucht uit de flitser!). Lees hier alles over mijn foto tips!

7. Wees niet bang voor kritiek - en deal with it!
Ik moet zeggen dat ik mijn haters op 1 hand kan tellen, ik heb er praktisch nooit last van. Af en toe reageert er iemand lichtelijk gepikeerd of wordt er iets lelijks over mijn uiterlijk gezegd. Op YouTube zijn de comments soms wel wat heftiger en wordt ik uitgescholden, maar dat zijn vooral gefrustreerde 'voorbijgangers' die eventjes langsklikken en mij niet echt 'kennen' via de site zoals jullie. What ya gonna do? Haters gonna hate. Het is bewezen dat een negatieve comments zo'n 36 keer harder aankomt dan een complimentje, het is dus heel normaal dat iets lelijks vele malen beter blijft hangen dan iets liefs. Maar hoe ga je hier mee om? Ik probeer ten eerste altijd iets te doen met kritiek (althans, als het iets van technische of inhoudelijke aard is, aan mijn lelijke hoofd kan ik natuurlijk niet zo veel doen!). Als mensen echt gaan schelden delete ik die comments, als ze gewoon een stomme opmerking plaatsen waar ik niets mee kan (je wimpers zijn echt lelijk en eng, sorry hoor!!) dan doe ik daar inderdaad gewoon niets mee. Ik lees er maar gewoon overheen, wat heeft het voor nut om er op in te gaan? Ik vind ze wel mooi en jij niet. Smaken verschillen. Hoe vaker zoiets gebeurt, hoe minder het je doet. Ik vind het niet professioneel en erg kinderachtig om wel op dit soort vormen van kritiek in te gaan. Bovendien creëer je er meteen een negatieve sfeer mee en juist de beheerder van de website moet ervoor zorgen dat de sfeer op een site harmonieus is en blijft.


8. Maak vrienden
De beautyblog wereld in Nederland is maar klein, dus je komt elkaar altijd wel ergens tegen! Meiden die een beautyblog hebben en dus dezelfde passie delen met jou, geweldig toch? Het is dan ook niet gek dat er veel beautybloggers onderling met elkaar bevriend zijn. Lien is mijn grootste (beautybloggende) vriendin en daarnaast zie ik Vera, Silja en Sanaz het meest. Het is niet alleen erg gezellig, je kunt elkaar ook om advies vragen, samen brainstormen naar nieuwe ideeën, samen naar pers events gaan, elkaar helpen en samen video's opnemen of een andere manier van samenwerking aangaan. Als ik met de meiden zit te praten over allerlei beautystuff borrelen er vanzelf nieuwe ideeën voor artikelen omhoog bij mij, ze geven me altijd veel inspiratie zonder dat ze het doorhebben! Twitter is een handige manier om andere beautybloggers beter te leren kennen. Durf ook gewoon de stap te maken om te vragen om eens in het echt af te spreken! Hartstikke leuk!


9. Maak gebruik van Social Media
Wil je meer bezoekers? Maak dan optimaal gebruik van alle sociale media die er maar beschikbaar is. Ik heb Twitter, een YouTube account, een Bloglovin' account en een Facebook account (zowel prive als een BeautyLab pagina). Ik heb ook nog wel Hyves maar voor zover ik weet is dat een beetje een aflopende zaak. Zal ik jullie iets verklappen? Dagelijks krijg ik ongeveer 1500 unieke bezoeken via Bloglovin' en zo'n 1000 unieke bezoeken via Twitter. That's right. Social media is epic winning! Hoe meer followers des te meer traffic er naar je site geleid wordt. Zorg dus dat je je erin verdiept en maak optimaal gebruik van je sociale media netwerk. It works for me! Andere tips om meer bezoekers te krijgen lees je in dit artikel. Verder raad ik jullie aan om visitekaartjes te laten maken en ze aan iedereen te geven met wie je het over je site hebt gehad. Ik geef ze wel eens aan winkelpersoneel en aan stagiaires bij ons op het lab waarvan ik weet dat ze me nu volgen.

10. Patience, my friend, patience
Geduld is een schone zaak. Vooral als je net begint is het afwachten geblazen. Het kan best wel eens voorkomen dat je de eerste weken, wat zeg ik, maanden, geen comments zal krijgen op je artikelen waar je zo hard je best op hebt gedaan. Als je de tips opvolgt zoals hierboven beschreven en zoals beschreven in het artikel 'hoe krijg ik meer bezoekers' denk ik dat je binnen een paar weken toch wel een klein groepje vaste bezoekers moet hebben opgebouwd. Installeer in ieder geval een statistiek programma (ik gebruik histats.com en statcounter.com) om in de gaten te houden waar je bezoekers vandaan komen, via welke google zoekwoorden, om welke tijden ze komen en of het aantal in de loop der tijd groeit. Echt een aanrader, van je statistieken kun je heel veel leren! En daarbij moet je dus flink wat geduld hebben. Geef niet te snel op, just hang in there, en je zal zien dat je geduld na verloop van tijd zal worden beloond. Er zijn talloze meiden die een blog beginnen en na een maand het bijltje erbij neergooien omdat ze te weinig respons krijgen (of erachter komen dat je helemaal niet zo snel gratis producten krijgt). Niet doen! Gewoon doorgaan. Als je een gepassioneerd blogger bent met ambitie zet je gewoon door. Het schrijven alleen al is voor mij ontspanning en zo moeten jullie het eigenlijk ook zien. Natuurlijk is het niet leuk als je geen comments krijgt, maar geloof me, die komen vanzelf wel. Als je maar niet te vroeg opgeeft.


Zo, wederom een hele lap tekst! Ik hoop dat dit net zo boeiend was om te lezen als de uitslag van de enquete en ik hoop natuurlijk dat jullie er als (beginnende) beautybloggers wat aan hebben gehad. Deze tips hebben mij in elk geval goed geholpen.

Als laatste wil ik vragen om wederom jullie eigen beautyblog te spammen in een comment! Laat gewoon schaamteloos je URL achter + promopraatje, het is toegestaan in deze post. Hopelijk krijgen jullie via deze weg wat nieuwe bezoekers op jullie site, maar het is natuurlijk aan jullie om deze nieuwe bezoekers te blijven boeien zodat ze terugkomen. Good luck! ps. als je comment niet meteen verschijnt moet ik hem eerst goedkeuren, maar dan zal ik zo snel mogelijk doen!

Until next time,
Serena Verbon