vrijdag 18 maart 2011

Sudocrem: voor luieruitslag en acne?



De laatste tijd ontving ik mailtjes met de tip om Sudocrem op mijn gezicht te smeren om van die crisishuid af te komen. Zalf tegen luieruitslag als anti-acne smeerseltje? Ik kon het haast niet geloven. Vandaag kocht ik een klein potje bij Kruidvat om het eens nader te onderzoeken... Want, waarom is Sudocrem dan zo goed tegen acne?


Sudocrem vind je bij de babyproducten tussen de luiers en Zwitzal. Sudocrem is namelijk een zalfje die wordt gebruikt bij luieruitslag. Baby's krijgen door die verrekte luier vaak rode, schrale billetjes en Sudocrem smeren zorgt voor verzachting en herstelling van de huid. Hieronder heb ik een tekst van het potje overgenomen, maar laat ik alle babydingen weg:

Sudocrem beschermt, verzacht en ondersteunt het herstellend vermogen van de huid. De bijzondere samenstelling van Sudocrem maakt het een uniek product. Daarnaast helpt Sudocrem ook bij ruwe, schrale en geprikkelde huid. Sudocrem is hypo-allergeen en dus huidvriendelijk. Het maakt de huid weer glad en zacht. Geschikt voor ieder huidtype, voor jong en oud.

Als je het zo leest had het net zo goed op de verpakking van een veelbelovende dagcreme kunnen staan! Maar goed, die unieke samenstelling doet dus wonderen voor een crisishuid, zo staat er. Als ik naar de ingrediëntenlijst kijk spot ik meteen een in het oog springend ingredient: zink oxide.


Zink oxide is een veelvoorkomend ingredient in skincare voor de vette/acne huid. Zink is astringent, dat wil zeggen dat het lichaamscellen krimpt of doet samentrekken, waardoor je poriën kleiner worden en je gezicht hierdoor een egalere look krijgt. Ook werkt zink ontstekingsremmend (puistjes zijn huidontstekingen), helend en reguleert het de olie afscheiding van je huid (het heeft een matterend effect). 

Voor de rest bevat Sudocrem ingrediënten die in de meeste moisturizers voorkomen; een mengsel van water met verschillende oliën en wassoorten. Ik kan in deze ingrediënten niets bijzonders ontdekken wat wordt gebruikt tegen acne. Sudocrem bevat als laatste een ietsiepietsie lavendel olie en BHA.


Lavendel olie, een etherische olie, heeft bacteriedodende eigenschappen.Verder helpt de olie ook bij een ontstoken, jeukende en geïrriteerde huid. Je zou dus kunnen zeggen dat lavendel olie een goede keuze is bij acne. BHA is een afkorting voor beta-hydroxy-acid. Er is maar een beta-hydroxy-acid en dat is (acetyl) salicylzuur, een ingredient dat bekend staat om zijn goede werking tegen acne. Ik heb er laatst een heel uitgebreid en interessant artikel over geschreven, klik hier als je deze terug wil lezen.


Nu ik weet wat er zoal in Sudocrem zit kan ik me goed voorstellen dat deze luieruitslagzalf ook dienst kan doen als anti-acne middel. De zinkoxide bestrijd acne, maar de formule is vrij vet en moisturizing, zodat de huid er niet van uitdroogt. En terwijl dat juist het probleem is van de meeste anti-acne middelen, ze zijn te agressief en te uitdrogend zodat we er na een tijdje maar gewoon mee stoppen. Daarbij bevat Sudocrem een vleugje lavendel olie en BHA, bacteriedodend en ontstekingsremmend.

De creme is trouwens eerder een dikke, spierwitte zalf. Bij uitsmeren is de zalf niet meer zo wit, maar een blijft heel lichtjes zo'n wit waasje achter. Zoals bij zonnebrandcreme met een hoge factor, weet je wel? Het maakt je ietsje bleker dan wat je zelf bent, maar met een bronspoeder erover is dat wel weer te overzien. Je zou sudocrem dus zowel overdag als 's nachts kunnen dragen. De zalf ruikt subtiel naar lavendel, eigenlijk best lekker, en het trekt ondanks de dikte redelijk snel in.


Momenteel gebruik ik mijn nieuwe skincare producten (Effaclar lijn van La Roche-Posay en Estee Lauder's Advanced Night Serum) dus wil ik niet OOK nog eens Sudocrem gebruiken. Op mijn gezicht dan. Want mijn rug wordt helaas ook nog steeds geteisterd door puistjes. Ik ga de Sudocrem daarom op mijn rug gebruiken en ik hoop dat mijn backné snel minder wordt. I'll keep you posted! Mocht je Sudocrem op je gezicht willen gebruiken tegen puistjes dan ben ik heel benieuwd of het inderdaad helpt. Ik heb er wel vertrouwen in namelijk.

Sudocrem is trouwens erg budgetproof, voor dit potje van 60 gram betaalde ik slechts €2,49.

until next time,
Serena Verbon