vrijdag 4 februari 2011

Film recensie: Black Swan

Gisteren bezocht ik de film Black Swan in het Louis Hartlooper theater in Utrecht en ik had me van te voren al voorgenomen om er een artikel over te schrijven. Mijn allereerste film recensie ooit! Ik kijk namelijk al weken uit naar deze film (vanaf het moment dat ik de trailer zag) en ik wilde mijn ervaring graag met jullie delen.

Een van mijn hobby's is films kijken en ik heb er dan ook best aardig wat gezien, van zo ongeveer elk genre die je maar kunt bedenken. De genres waar ik niet zo veel mee heb zijn romantische komedies en de genres die mij trekken zijn fantasy, actie en thrillers en dan met name films met een onverwachte twist. Shutter Island, Inception, films van M. Night Shyamalan, love them all.

Black Swan begint met een droom van Nina (Natalie Portman), een ballerina van het New York City ballet die al jaren hoopt op een solo rol. Ze droomt dat ze de rol van de Black Swan danst. Nina woont samen met haar bezitterige moeder Erica, een ex-ballerina die haar carriere heeft opgezegd omdat ze zwanger werd van Nina. Tijdens de film krijg ik sterk het idee dat moeder Erica hoopt om haar eigen droom te verwezenlijken via haar dochter Nina. Ze zit overal bovenop, wil alles weten en als Nina aan een uitslag zit te krabben sleept ze haar naar de badkamer om haar nagels te knippen. Een beetje obsessief en eng, die moeder.

Nina is een erg teruggetrokken meisje die alleen leeft om te dansen. Naast keihard repeteren, bloedende tenen, krakende botten  - met andere woorden bloed, zweet en tranen - heeft ze geen leven. Het is gewoon Nina en haar moeder. Je ziet haar niet spontaan doen, je ziet haar niet lachen of los gaan. Ze heeft geen vriendinnen onder de andere ballerina's, ze praat zelfs amper met ze. Ze is echt een beetje een rare eend in de bijt. Ze is heel gedisciplineerd, fragiel en ergens een beetje triest. Ze streeft naar perfectie.

officiĆ«le film poster

Tijdens de les wordt er bekend gemaakt dat het New York City ballet een nieuw stuk gaat opvoeren; The Swan Lake. Hun mentor en leraar Thomas (Vincent Cassel) wil er alleen dit keer een andere wending aan geven. Hij wil dat dezelfde ballerina zowel de tere White Swan als de evil Black Swan zal dansen. Natuurlijk wil iedereen deze felbegeerde dubbelrol, waaronder Nina. Thomas vertrouwd Nina toe dat hij haar meteen zou casten als de White Swan, maar hij twijfelt over haar kunnen met de Black Swan. Is ze wel evil, verleidelijk en los genoeg om deze rol te dansen?

Ondertussen heeft zich een nieuwe ballerina bij het ballet gevoegd. Lily (Mila Kunis) komt uit San Francisco en danst misschien niet perfect, maar wel met gevoel en verleiding. Lily is een echte flirt en een feestbeest en uitermate geschikt voor de rol als Black Swan. Nina ziet Lily daarom als competitie.

Nadat Nina laat zien dat ze het in zich heeft bemachtigd ze de dubbelrol. Huilend van blijdschap belt ze haar moeder op. From now on, things start to get freaky. Super freaky. Nina danst zich te pletter, eet weinig, geeft over en is doodsbenauwd dat Lily haar rol zal inpikken. Nina wordt super paranoia en hallucineert er op los. Of... is het toch werkelijkheid?

Er gebeuren steeds vreemdere dingen en ik ben me zo'n 5 keer kapot geschrokken als ik het me goed herinner. En geloof me, ik heb heel wat horrorfilms op mijn kerfstok. Vooral de scenes met de spiegelbeelden en die ene scene in de keuken gaven me kippenvel. De film laat beelden zien die de kijker erg in verwarring kunnen brengen. Wat is nu werkelijkheid en wat is fantasie? Er zitten ook een paar Saw-worthy stukjes in de film waarbij ik echt even moest wegkijken en lichtelijke walging voelde. Overigens zit er een pikante sex scene in Black Swan, just to let you know. Ik weet hoe ongemakkelijk het soms is om dan naast je ouders te zitten.

Nina met leraar Thomas

Black Swan is een film die in je hoofd blijft zitten. Een film waarover je wil napraten en die je wil begrijpen. Ik moet zeggen dat ik wel met een paar vraagtekens achterblijf, maar dit zijn geen vervelende vraagtekens die je soms hebt bij films die gewoonweg niet goed zijn uitgewerkt. Het einde van Black Swan is duidelijk een einde en het rest nu aan de kijker om er over na te denken. Ik ben van mening dat je geen dans- of ballet liefhebber moet zijn om deze film te kunnen waarderen. Het is leuk om een kijkje achter de schermen te nemen in de hardcore (stereotype) wereld van de ballerina's, maar de film draait meer om Nina dan om het ballet gebeuren.

Op IMDb scoort Black Swan hoge ogen, namelijk een 8,6. Met dit cijfer belandt de film op #55 in de film top 250. De film heeft nu al 5 Oscar nominaties te pakken waaronder 'Beste Hoofdrolspeelster' voor Natalie Portman. Wat mij betreft heeft ze de Oscar dik in de pocket.

Ik hoop dat deze recensie jullie interesse heeft gewekt en dat ik niet te veel heb verklapt of te wazig ben gebleven. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn eerste film recensie vinden, laten jullie het weten in een comment? En zal ik zoiets vaker doen, of zeg je 'laat maar'. Als je naar Black Swan bent geweest, let me know what you think! Maarre, geen spoilers please!

Hieronder heeft een van mijn favoriete YouTubers Gloria de Black Swan look nagebootst met een flinke dosis humor. Ik wilde jullie deze tutorial niet onthouden, enjoy!

Until next time,
Serena Verbon