zaterdag 19 februari 2011

Alles over eyeliners

Oefening baart kunst is een oud gezegde waar veel waarheid in schuilt. Zo zat ik in den beginne nogal wat te klungelen met eyeliner en heb ik meer dan eens met het kwastje in mijn ogen geprikt. Tegenwoordig gaat eyeliner aanbrengen me een stuk beter af, maar ik had uit sommige comments begrepen dat het voor sommige bezoekers nog steeds een onbegrijpelijk fenomeen blijft. Het leek me daarom interessant om een artikel geheel aan eyeliners te wijden. Na de klik vertel ik jullie over de verschillende soorten eyeliners met hun voor- en nadelen.


Er zijn verschillende soorten eyeliners, waarvan ik 5 soorten in mijn stash heb. Ik heb een liquid eyelinergelliner, dipliner,  felt tip en natuurlijk een kohl potlood (ook wel eyeliner pen of automatic eyeliner genoemd).

Ik had even wat rondgevraagd op Twitter en er bestaan ook nog cream liners (vergelijkbaar met gelliners), cakeliners (dit is droog, zoals een oogschaduw, en breng je aan met een vochtig kwastje) en losse kohl


v.b.n.b.: kohl potlood, felt tip stift, dipliner, liquid eyeliner en in het potje de gelliner.


v.b.n.b.: kohl potlood, stift, dipliner, liquid eyeliner en gelliner.


Het kohl potlood
Het kohl potlood is misschien wel de bekendste van alle eyeliners en ik denk dat bijna iedere vrouw wel een kohl potloodje in haar bezit heeft. Er bestaan verschillende soorten kohl, bijvoorbeeld in de vorm van een potloodje (die je moet slijpen) of in een houdertje zoals hierboven (die je omhoog moet draaien).   Met een kohl potlood kun je je ogen op een hele natuurlijke wijze accentueren, het potloodje creëert geen strakke en scherpe lijnen, zelfs niet als het net geslepen is. Een ander pluspunt van een kohl potlood is het feit dat het goed op de waterlijn (binnenste oogrand) aan te brengen is voor een intenser resultaat. Kohl potlood blijft, afhankelijk van de structuur, soms nog wat vettig. Het kan daarom iets uitlopen en daarom raad ik deze vorm van eyeliner niet aan als je een strakke (cateye) lijn wil tekenen.

Liquid eyeliner
Een andere bekende vorm van eyeliner, de liquid eyeliner. Wie heeft hem niet gehad, de liquid eyeliner van de Hema? Het gaat hier om een vloeibare eyeliner in een flesje of potje die je kunt aanbrengen met een klein kwastje dat zich in de dop bevindt. Het is erg belangrijk dat het kwastje scherp, fijn en gelijkmatig is wil je een mooie, rechte streep kunnen zetten. Met deze vorm van eyeliner heb ik de meeste moeite, maar anderen zweren hier juist bij. Dit komt door het kwastje wat iets langer en flexibeler is dan andere eyeliners en omdat het soms blijft plakken in mijn wimpers. Soms heb ik net iets te enthousiast gedipt in het potje waardoor ik ineens een 'klont' eyeliner aanbreng, terwijl ik een andere keer weer te weinig heb gedipt waardoor er maar een karig lijntje verschijnt. Dit is dus een kwestie van gevoel en uitproberen tot je altijd de juiste hoeveelheid eyeliner op je kwastje hebt gedipt. Als je kwastje goed puntig is kun je hele mooie, strakke lijnen tekenen die de hele dag goed op hun plek blijven zitten. Geschikt voor cateyes, maar minder geschikt voor op de waterlijn.



Felt Tip (stift)

Een handige manier van eyeliner aanbrengen en een van de gemakkelijkste methoden als je het mij vraagt. De felt tip stift eyeliners lijken inderdaad gewoon op een Edding stift, maar deze zijn wél geschikt voor je ogen. De tip is stevig, maar ook lichtelijk flexibel, waardoor je wat meer controle hebt tijdens het aanbrengen. Dit is erg fijn voor mensen die niet zo'n vaste hand hebben. Omdat de eyeliner uit de punt van de stift komt heb je altijd een gelijkmatige hoeveelheid, iets wat je niet hebt bij liquid eyeliners. Deze jumbo stift komt uit de MAC Wonder Woman collectie en is een echte aanrader. Ik heb dit soort eyeliner stiftjes ook van de Hema gehad, maar die droogden nogal snel uit. Dat is dan weer een nadeel van felt tip stiften; je loopt het risico op uitdrogen (bijvoorbeeld als je de dop niet goed sluit, maar ook merk en kwaliteit spelen hier een rol in) waardoor het product soms minder lang mee gaat dat je had gehoopt. Perfect voor dunne, scherpe lijntjes en precisiewerk. Blijft redelijk goed zitten op de waterlijn, maar kohl is alsnog beter.

Dipliner (felt tip stift + liquid liner)
What can I say? Deze vorm van eyeliner is deels een liquid eyeliner en deels een felt tip stift. De manier van aanbrengen is vergelijkbaar met de felt tip stift, alleen het verschil is dat je de eyeliner moet dippen in plaats van dat 'ie al in de stift zit verwerkt. Het voordeel hiervan is dat de eyeliner waarschijnlijk langer meegaat en niet kan uitdrogen. 

 Gelliner
Gelliners. Mijn minst favoriete manier van eyeliner aanbrengen, maar ik weet uit comments dat veel van jullie hier gebruik van maken. Gelliners zijn een creamy substantie die je aanbrengt met een los kwastje uit je stash. Iemand van MAC raadde me een piepklein kwastje aan, de no. 210, om het mee aan te brengen. Veel doen het met een stevig, kort, schuin kwastje, maar no. 210 schijnt makkelijker te zijn (en te werken zoals een liquid eyeliner). Met gelliners kun je hele nauwkeurige, fijne streepjes plaatsen en als je een fijn kwastje hebt, ook hele scherpe. Het is even wennen, maar dan heb je ook wat. Als je gelliner niet uitdroogt gaat het erg lang mee. Eenmaal opgedroogt, blijft het de gehele dag goed zitten. Geschikt voor cateyes en eventueel ook geschikt voor op de waterlijn (maar mijn voorkeur gaat toch uit naar khol).

Nu jullie iets meer weten over de verschillende soorten eyeliners kunnen jullie misschien wel bepalen welke soort jullie voorkeur heeft. Misschien heb je momenteel wel een liquid eyeliner en wil je nu ineens een dipliner uitproberen, of misschien wil je overstappen van jouw felt tip stift naar een gelliner. Ik heb ze allemaal en mijn voorkeur gaat uit naar een felt tip. IDEAAL! De felt tip van MAC Wonder Woman is intenser dan die van Helena Rubinstein, dus ik merk dat ik die het snelste pak de laatste tijd en deze gaat dan ook mee naar New York.

Welke liner gebruiken jullie? Hadden jullie het aanbrengen snel onder de knie of loop je er soms nog mee te kliederen?

Until next time,
Serena Verbon