dinsdag 18 januari 2011

DIY video: Citroen & Suiker Scrub


Eigenlijk is deze Citroen & Suiker scrub een soort combo tussen de Tomaat & Citroen tonic en de Koffie & Suiker scrub. In bovenstaande video laat ik zien hoe je gemakkelijk en snel een Citroen & Suiker scrub maakt voor je gezicht.


Citroen
Ah, lemons! Citroenen bevatten citroenzuur en AHA (alpha-hydroxy-acids) die de huid exfolieren en ontdoen van dode huidcellen. Citroenen hebben dus een reinigende werking. Ze schijnen zelfs effectief mee-eters te verwijderen omdat het citroenzuur de olien en vetten oplossen die verantwoordelijk zijn voor de vorming van mee-eters in de huid. Citroensap heeft net als de tomaat een adstringente werking. Het maakt je gezicht minder shiny en trekt je porien samen, waardoor je een mooiere, egalere huid krijgt. Puistjes worden uitgedroogd. Citroen heeft een milde blekende werking. Ideaal als je gezicht acne littekens bevat, de citroen maakt je huid egaler.


Als waarschuwing wil ik meegeven dat citroensap je huid gevoeliger maakt voor zonlicht. Je kan er zelfs (bleek)vlekken van krijgen en dit wil je echt voorkomen. Spoel je gezicht daarom goed na met water, wacht een paar uur voordat je voet buiten de deur zet en gebruik een creme met een SPF van minstens 15. Ik raad je daarom eigenlijk aan om dit gewoon 's avonds voor het slapen gaan te doen in plaats van 's ochtends, als je de deur toch niet meer uit hoeft.

Sugar, sugar
Uit rietsuiker wint men een fruitzuur genaamd glycolzuur, een veelgebruikt ingredient in skincare producten. Glycolzuur helpt de 'lijm' tussen dode huidcellen op te lossen en verwijderd deze van het lichaam. Vervolgens dringt het door tot de groeilaag waar het de aanmaak van collageen en elastine stimuleert. Het verstevigd dus alsware de huid waardoor het er gladder en strakker uit komt te zien.

In de video gebruik ik witte suiker bij gebrek aan rietsuiker, maar rietsuiker heeft wel de voorkeur. Rietsuiker is namelijk ongeraffineerd en bevat daarom een veel hoger percentage glycolzuur. Rietsuiker is over het algemeen wel grover van structuur, maar er bestaat speciale fijne rietsuiker. De suiker een korte spin geven in de keukenmachine of luchtig malen in een keukenmortier kan ook.

Het leuke van deze scrub is dat je meteen resultaat ziet. Mijn huid is ten eerste super, super zacht! Het ziet er daarnaast een stuk egaler uit, geen glim, en door de suiker lijkt het wel alsof dit scrubje minder uitdroogt dan citroen alleen. Het is even een kliederboel (op een gegeven moment begint het onwijs te plakken!) maar als je erna toch onder de douche springt of als je het boven de wastafel doet is het niet al te veel gedoe. Ik raad het jullie echt aan! Mijn littekens op mijn kin/kaak lijken daadwerkelijk lichter te zijn geworden en ook heb ik sinds ik het gebruik geen krater uitbarstingen meer gehad.

Het kan zijn dat deze scrub te grof is voor je huid, bijvoorbeeld als je een erg gevoelige huid hebt. Gewoon een kwestie van uitproberen of eventueel de citroen verdunnen of de suiker fijner malen.

Deze combo smaakt overigens geweldig! Net citroen limonade :-)

Until next time,
Serena Verbon