maandag 20 december 2010

Boek review: Opening night

Iedere ochtend en iedere middag zit in een half uur in de bus naar het lab. Soms check ik mijn mail, soms luister ik muziek en soms kijk ik YouTube filmpjes. Maar meestal ben ik een boek aan het lezen. Ik houd het meest van fantasy (Lord of the Rings, Het Gouden Kompas, Twilight, Harry Potter) en psychologische thrillers (Tess Gerritsen, Karen Slaughter). Ik lees dus best vaak en best veel en binnen deze thema's kan ik dan ook - al zeg ik het zelf - een aardig onderbouwde review geven. Vandaag behandel ik het boek Opening night, de debuutroman van schrijfster Yolande Schyns.

Opening night begint met het leven van Loulou en haar vriend Maurice. Na de eerste paar bladzijden heb ik al meteen door dat het hier gaat om een juppenstel, jonge mensen met geld. Vooral Maurice, ook al heeft hij dat eigenlijk aan zijn stiefvader Serge te danken. Ze begeven zich in een leventje van dure restaurants, exposities, feestjes hier, feestjes daar.

Loulou is stiekem verliefd op Serge, en als het tussen haar en Maurice steeds slechter gaat laat ze zich door hem verleiden en beginnen ze een affaire. Serge heeft geld en laat dat merken ook. Hij verwent haar met dure cadeautjes en neemt haar mee naar chique restaurants en voorstellingen. Hij helpt haar zelfs met haar carriere als fotografe. Loulou weet dat de affaire verkeerd is, maar als ze bij Serge is voelt ze zich zo fijn en gelukkig.

Op haar werk krijgt Loulou een nieuwe collega genaamd Tanja. Ze gedraagt zich heel vreemd, kleedt zich ineens net zoals Loulou en bedreigd haar zelfs met de dood. Maar waarom? Loulou tast in het duister. Op een dag komt Loulou op het werk en blijken er 2 dure camera's te missen. Tanja is nergens te bekennen...

Het wordt steeds vreemder, vager, spannender en gevaarlijker. Wat heeft Loulou zich op de hals gehaald? Waar is Tanja? En waarom doet Maurice zo afstandelijk? Pas bij de laatste 10 bladzijden komt de ontknoping en tot die tijd heb ik als lezer geen flauw vermoeden.

Opening night is vlot geschreven, ik schiet er als een speer doorheen. Een echte pageturner! In het begin is het even 'kennis maken' met de hoofdpersonen, later wordt het romantisch en kan ik de verliefde gevoelens haast zelf voelen, en op een gegeven moment wordt het echt spannend en mysterieus. Dan wil je echt doorlezen totdat je 'het' weet. Meer ga ik niet verklappen!

Opening night is een aanrader voor mensen die van spannende boeken houden. Thrillers, geen horrors. Het is een verhaal die echt gebeurd zou kunnen zijn, en eerlijk gezegd zie ik dit boek nog wel verfilmd worden met Nederlandse cast! Het is een beetje zo'n verhaal als die romans van Saskia Noort. Als je opgegroeid bent, of woonachtig bent, in Zuid-Limburg is dit boek ook echt een aanrader. Schyns gebruikt veel bestaande plekken uit deze omgeving waardoor je echt het gevoel krijgt alsof het verhaal zich daar daadwerkelijk heeft afgespeeld.

Kerstcadeau tip!
Opening night is te koop via o.a. Bol.com en The Beauty Bakery. Het boek telt 211 pagina's en kost €14,95.

Until next time,