woensdag 22 december 2010

Ben jij een big spender?


'Hoe doe je dat?' vraagt vriendin J. op een dag aan me. We zitten gezellig onze nagels te lakken en op de een of andere manier zorgt dat altijd voor diepgaande gesprekken. 'Je woont op jezelf, je shopt ontzettend veel en je gaat ook nog eens naar New York. Dat wil ik ook'. 'Ja, maar J.' zeg ik, 'ik kan gewoon heel goed sparen'. J. zucht.


Zoals J. zijn er nog veel meer jongeren in Nederland die net zoals zij geen flauw benul hebben van hoe ze moeten sparen. Gewoon totally clueless! Toen ik jong was (jong ja, want nu ben ik een ouwe bok) is het me al met de paplepel ingegoten. Ik heb J. uitgelegd hoe ik het deed. Ik zeg deed, omdat ik het vroeger zo van mijn moeder heb geleerd. Zodra ik een bijbaantje kreeg werd mijn zakgeld afgeschaft. Ik vond het niet eerlijk. 'Dan kan ik toch net zo goed niet gaan werken' zei ik. 'Prima', zei ze. 'Maar wil je dan altijd maar blijven bedelen bij ons om geld? Wil je niet liever je eigen geld verdienen en zelf bepalen wat je koopt en wanneer?' Mokkend gaf ik toe..

Ze gaf me een boekje en zei, 'de helft van wat je verdiend spaar je meteen'. 'Wat er overblijft kun je besteden aan je vaste lasten en leuke dingen'. Dit moest ik van haar bijhouden in een kasboekje. Ik schreef op wat er binnen kwam en waar ik mijn geld aan uitgaf. Maakte sommetjes. Berekende hoeveel ik iedere maand kon uitgeven aan beltegoed (ik had toen nog geen abonnement) en hoe lang ik dan kon bellen met mijn toenmalige vriendjes. Ik rekende uit na hoeveel maanden ik die Nike Air Max kon kopen. Om sneller die Nikes te scoren rekende ik uit wat ik moest bezuinigen. Ik lette op aanbiedingen in de foldertjes en ging automatisch verstandiger met geld om. Dit waren mijn zuurverdiende centjes en ik moest er niet aan denken om een miskoop te doen! Eerlijk gezegd had ik er veel plezier in om die sommetjes te maken en om uit te rekenen wat ik zoal te besteden had. Het was eerst even wennen, maar na een tijdje werd het leuk.


Ik heb het geluk dat mijn moeder me al op jonge leeftijd leerde omgaan met geld. Het kasboekje heeft me geholpen om overzicht te houden in mijn inkomsten en uitgaven. Gelukkig hoef je niet perse een moeder zoals die van mij te hebben om verstandig met geld te kunnen om gaan.

De Rabobank heeft namelijk een project opgezet speciaal voor jongeren genaamd B.O.E.G, Baas Over Eigen Geld. Op de bijbehorende site kun je jezelf vergelijken met andere jongeren (tussen de 12 en 18 jaar) qua inkomsten- en uitgaven patroon. Verder kun je via de site je persoonlijke spaarplan maken en staan er hele handige spaartips op. Vooral 'vergelijk jezelf' is een handige tool. Het opent echt je ogen!


Als je moeite hebt met sparen of je kan wel wat hulp gebruiken bij het sparen voor iets groots dan is deze site echt een bezoekje waard!



Ik kon mezelf helaas niet vergelijken omdat ik net boven de leeftijdscategorie val, maar ik ben heel benieuwd wat er uit de test kwam nadat jullie jezelf hebben vergeleken. Hebben jullie een gat in je hand of is 'ons bin zunig' je motto? Let me know!

ps. Vanavond volgt er nog een extra artikel!


Until next time,
Serena Verbon