zaterdag 6 november 2010

Kokosnoot olie


Kokosnoot olie. Hmmmm, die geur alleen al. Bij de natuurwinkel kun je potten virgin coconut oil kopen. Zodra je de pot opent zie je een dikke, witte, romige pasta en als je je ogen dicht doet ruik je de geur van vakantie. Kokosnoot olie wordt vooral in Aziatische landen veel gebruikt om mee te koken, maar de geur en de werking zorgen er ook voor dat het een heel populair cosmetisch ingredient is. Wanna know more about the coconut as a natural beauty product? Read on...


Kokosnoot olie lijkt misschien niet op een olie omdat het bij kamertemperatuur een vaste stof is. Het is meer een dikke, romige pasta of zelfs een hard vet, afhankelijk van de temperatuur. Kokosnoot olie smelt  vrij snel, al bij 24 graden celsius. Zodra je het op je huid aanbrengt zal het dus meteen zacht en creamy worden en smelten. Door de korte moleculaire structuurformule (dit klinkt heel chemisch maar ik bedoel ermee dat kokosnoot olie geen lange vetketens heeft) wordt kokosnoot olie heel snel door de huid opgenomen. Het is een fijne olie om een droge huid mee te verzorgen en daarnaast ruikt het ook nog eens heerlijk!



Deze pot van zo'n 450 gram kocht ik in de uitverkoop bij De Tuinen voor, dacht ik, €8. Kokosnoot olie is een hele stabiele olie. Het bevat veel verzadigde vetten waardoor het langzaam oxideert en dus niet snel 'ranzig' wordt. Hierdoor blijft kokosnoot olie vaak wel 2 jaar houdbaar. Op de verpakking staat wel dat ik het na openen in de koelkast moet bewaren.


Kokosnoot olie is heerlijk voor een droge huid. Zelf heb ik geen droge huid, maar na het douchen wil ik nog wel eens droge handen, benen, voeten en knieĆ«n overhouden. Wat ik doe ik een beetje kokosnoot olie inmasseren en het droge gevoel is meteen verdwenen. Ik vind het ideaal dat het zo snel intrekt (ik moet er niet aan denken om met vettige benen in een legging te stappen) en de echte, pure kokosgeur is subtiel aanwezig. Love it!


Kokosnoot olie is heerlijk voor je lichaam, maar ook zeer geschikt voor andere beauty doeleinden. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden als haar conditioner, lip balm, oogmake-up remover en scheer olie.

Lip Balm
Schep een klein beetje kokosnoot olie in een klein potje en neem je natuurlijke lip balm overal mee naar toe. Kokosnoot olie maakt je lippen heerlijk zacht en kissable! Pas op met warm weer, de olie smelt al bij temperaturen boven de 24 graden.


Haar conditioner
Smelt een theelepetje kokosnoot olie door het een paar seconden te verwarmen in de magnetron en meng het met je conditioner. Breng aan zoals gebruikelijk. Wat je ook kan doen is na het douchen een klein beetje kokosnoot olie warmwrijven tussen je handen en dit aanbrengen op je droge punten. Niet te veel gebruiken, anders wordt je haar te vettig! Bij de juiste hoeveelheid kokosnoot olie worden je haren glanzend en gezond zonder het te verzwaren. Kokosnoot olie is voedend en zeer geschikt voor droog en beschadigd haar.


Oog make-up remover
Net zoals olijfolie kan kokosnoot olie dienen als make-up remover. Neem wat olie uit de pot, wrijf het over je oogleden en verwijder alles met een wattenschijfje. Tegelijkertijd werkt de olie verzorgend voor je wimpers. Het voordeel van kokosnoot olie versus olijfolie is dat 1. de geur beter is en 2. de olie sneller intrekt. Ik hou persoonlijk niet van removers die mijn ogen vettig achterlaten. Zeker niet als ik erna opnieuw make-up wil aanbrengen, dan glijdt het er linea recta weer vanaf.

Scheer olie
Smeer je benen en oksels in met een dun laagje kokosnoot olie en je scheermesje zal er overheen glijden als boter. Je scheert op deze manier niet alleen extra glad, ook wordt je huid tegelijkertijd verzorgd en gevoed.


Bovenstaande ideetjes zijn slechts een paar voorbeelden van wat je allemaal kunt doen met kokosnoot olie als beauty product. Kokosnoot olie is echt heerlijk! Zeker nu de winter in aantocht is lijken de huidjes ook weer wat droger te worden dus hebben ze extra verzorging nodig.

Ik heb 2 kokosnoten in huis gehaald omdat ik een experimentje wil doen, ik wil namelijk zelf kokosnoot olie maken! Uiteraard worden jullie op de hoogte gehouden via mijn site.

Until next time,
Serena Verbon