woensdag 10 november 2010

Advertorial: HAK bruinebonenwedstrijd!


Jullie hebben het vast al gehoord. HAK verspreidt 10.000 startpakketten met een officiële wedstrijdboon, een turftablet, meetlint en een leuke verrassing. Iedereen kan op hakbruinebonen.nl gratis een startpakket aanvragen om zelf thuis aan de slag te gaan met je boon. Zodra je de officiële wedstrijdboon thuis hebt ontvangen en je hebt hem geplant, kan je je boon aanmelden op de website. Na aanmelding heb je als deelnemer 3 weken de tijd om je boon uit te laten groeien tot de hoogste bonenplant van Nederland. Tijdens de wedstrijd kan je met het bijgeleverde meetlint de lengte van jou boon opmeten, hier kan je vervolgens foto’s van maken en deze kan je uploaden naar de website om de voortgang van je plant aan iedereen te kunnen laten zien! Sounds like a lot of fun!


Alweer een tijdje geleden ontving ik mijn startpakket, maar van de week kwam het er pas van om mijn wedstrijdboon te planten. Eerst heb ik me een ongeluk naar een potje gezocht. Op de actiewebsite staan allemaal goede tips over hoe je jouw boon zo groot mogelijk kan laten groeien. Hier haalde ik meteen al de eerste tip vandaan: “Zorg ervoor dat je boon in een grote pot zit. Hoe groter de pot hoe hoger de bonenplant.”. Vrij logisch natuurlijk, maar toch goed om in gedachten te houden.

Toen ik eindelijk de perfecte pot had gevonden om mijn boon een goed onderkomen te bieden dropte ik daarin het turftablet. Vervolgens moest ik volgens de instructies ongeveer 50 ml water toevoegen en wachten tot het turftablet op zou zwellen. En dat deed het!




Nu moest ik de bonen planten. Ik plantte ze zoals de instructie me voorschreef ongeveer 2 à 3 cm onder de turf. Maar daar liep ik een tweede handige tip mis: “Leg de boon een dag in natte watten om te laten ontkiemen, voordat je de boon in de turf plant.”. Shit, ik heb me niet goed voorbereid! Laat dat een wijze les zijn voor jullie!


Verder heb ik een satéstokje in de turf naast de geplante bonen gestoken. Deze kan de tak van de bonenplant straks begeleiden waardoor hij niet zal breken. Handy! Het is trouwens beter om een iets groter stokje te planten zoals bijvoorbeeld een bamboestok(je) bedacht ik me achteraf. Dan kan hij natuurlijk groter groeien langs de stok.

Ik ben erg benieuwd hoe hoog die van mij gaat worden. Ik ga heel goed voor hem zorgen en ik ga ook foto’s maken als hij lekker groot groeit. Zo niet, dan wil ik het er verder niet meer over hebben! Hopelijk wordt hij erg groot ondanks dat ik de meeste tips in de wind heb geslagen. Als je mee doet aan de actie moet je daarom niet vergeten om de tips te checken, ze staan allemaal vermeldt op de website van HAK.



Het is natuurlijk uiteindelijk de challenge om jouw boon na 3 weken omgetoverd te hebben tot de hoogste bonenplant van Nederland. Je kan er zelfs een super leuke prijs mee winnen! Mocht jouw bonenplant de hoogste worden, dan win je namelijk een reis voor 4 personen in een luchtballon! Verder zijn er ook nog andere prijzen te winnen dus...what are you waiting for?

Wil je mee doen? Ga dan naar www.hakbruinebonen.nl en vraag een startpakket en wedstrijdboon aan. Op deze website kan je ook meer informatie vinden over de HAK bruinebonenwedstrijd opzich, de groeitips, foto’s en recepten.

Succes allemaal!

Until next  time,
Serena Verbon