vrijdag 29 oktober 2010

Review: L'Oreal Elvive anti-roos shampoo


Omdat ik zelf geen last heb van roos, deed vriendin Nena deed de test: "sinds een aantal weken blijk ik een milde vorm van roos te hebben. Ik heb er niet eerder last van gehad, maar na een stressvolle periode viel het me ineens op. Ik had mijn haren lekker gewassen, draaide het in een handdoek en ineens zag ik het! Een klein wit stipje bij m’n haargrens..."


Ik had nog gehoopt dat het na een paar dagen wel weer zou verdwijnen, maar helaas.. Ik zag steeds vaker ‘witte stipjes’ in m’n haar. Toen het vervolgens ook nog eens door mijn kapster werd bevestigd besloot ik er wat aan te gaan doen! Voordat mijn ervaringen met jullie deel is het aan te raden het artikel Feiten en Fabels over Roos door te lezen.



Ik vertelde mijn vriendin Serena dat ik nu al een paar weken last had van roos en vroeg haar of zij misschien een goed product wist voor mijn probleempje. Alsof het zo moest zijn bleek ze 'toevallig' de nieuwe lijn Elvive Anti-Roos shampoos van L’Oréal Paris te hebben ontvangen! Zelf heeft ze geen last van roos, dus vroeg ze of ik het wilde uitproberen. Natuurlijk wilde ik dat! Je wilt toch zo snel mogelijk van deze vervelende witte huidschilfertjes af!? Het is me goed bevallen, dus ik wil mijn ervaringen graag met jullie delen. Omdat ik mijn haren altijd verf heb ik alleen de Color-Vive anti-roos shampoo gebruikt en getest.


Ingrediënten; De laboratoria van L’Oréal Paris hebben een formule met een unieke verzorging gecreëerd: 1. Met Pyrithionzink; een bekend Anti-Roos ingrediënt dat roos vanaf de eerste behandeling verwijdert en de hoofdhuid langdurig verzacht. 2. Met Nutri-UV-Filter, dat gekleurd haar voedt en beschermt. De kleur behoudt, elke keer dat het haar gewassen wordt, haar glans. 

Doordat ik had gelezen dat het goed is om een anti-roos shampoo even 10 minuten in te laten trekken, heb ik dat ook bij deze shampoo gedaan. Dan kan de werkzame stof - Pyrithionzink - goed zijn werk doen voordat ik het uitspoel. Pyrithionzink is een veelgebruikte anti-schimmel ingrediënt die de verspreiding van Malassezia gisten op de hoofdhuid vertraagd waardoor de groei afneemt.

Ik heb zelf geen erge vorm van roos, maar toch is ook een milde vorm van roos vervelend. Ik heb af en toe wat witte schilfertjes (soms best veel) en dat vind ik behoorlijk vervelend! Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar dat was nog lastiger dan ik dacht. Toch is het me gelukt om een 'wit stipje' op de foto te zetten, maar voordat ik begon met anti-roos shampoo had ik veel meer stipjes!




Van Serena kreeg ik 4 verschillende anti-roos shampoo's van L'Oréal Paris, waar gelukkig ook een specifieke anti-roos voor gekleurd haar tussen zat! Ik besloot deze L'Oréal Paris Elvive anti-roos Color-Vive uit te proberen in de hoop dat mijn roos zou verdwijnen terwijl mijn haarkleur mooi zo blijven. Door de Nutri-UV-Filter beloofd deze shampoo mijn gekleurde haar te beschermen terwijl de Pyrithionzink er voor zorgt dat de roos veroorzakende micro-organismen worden verminderd en vertraagd.


Je hebt niet erg veel shampoo nodig om je hele haar te wassen. Ik heb lang haar en gebruik ongeveer een afgestreken eetlepel. De shampoo heeft een wat dikkere crème-achtige structuur, verdeelt prettig en schuimt behoorlijk. De geur is vrij zoet, maar zeker aangenaam. Ik vond het een erg fruitige geur, dat me een beetje aan perzik deed denken in combinatie met citrusvruchten. Ook na het wassen ruikt het haar aangenaam fris en het voelt zacht aan.




Na 1x keer wassen was de roos niet direct weg, maar leek al wel verminderd. Maarrrrr... Na ongeveer een week (ik was mijn haar om de dag) kon ik eigenlijk al geen roos meer ontdekken en leek de roos al geheel verdwenen!! M'n haar ziet er gezond uit. Zonder witte schilfters EN het heeft ook zeker de kleur behouden!! En dat terwijl anti-roos shampoo's bekend staan om hun vaak agressievere werking waardoor de geverfde haarkleur extra snel verdwijnt. Ik ben dus eigenlijk meer dan tevreden over deze shampoo, omdat het voor mij ook echt zijn werk gedaan heeft.




Ik houd de roos nu 'onder controle', door mijn haar nog wekelijks met deze anti-roos shampoo te wassen. Tussendoor gebruik ik ook nog gewoon andere shampoo's en dit werkt prima voor mij :) Het is zo goed als helemaal weg. Heel eerlijk: Af en toe ontdek ik nog wel eens een klein wit stipje, maar het is niet meer te vergelijken met wat het was! Mocht het weer verergeren (door het weer of stress), dan zal ik de anti-roos shampoo weer even wat intensiever gebruiken, totdat het weer verdwenen en/of verminderd is.

De adviesprijs voor een fles Elvive anti-roos shampoo van 250 ml is €3,49 en het product is te koop bij bijna iedere drogist en grote supermarktketens.

Ik hoop dat jullie Nena's review interessant vonden om te lezen! Lees ook even het achtergrond artikel over roos door, mocht je er meer over willen weten.

Until next time,
Serena Verbon