zondag 10 oktober 2010

Feit of Fabeltje: Je lipstick, dat ben jij!

Soms kom ik wel eens een artikeltje tegen in een magazine die claimt te weten hoe je bent als persoon aan de hand van je lipstick. It's like, you're lipstick KNOWS you! Dikke onzin natuurlijk! Toch? Ik besloot me er wat verder in te verdiepen. Want waar komt nu eigenlijk die link vandaan tussen de vorm van je lipstick en je persoonlijkheid?


Nu weet ik wel dat mijn vriendinnen een andere vorm lipstick hebben dan ik, en we hebben ook allemaal een ander karakter. Heeft de vorm van je lipstick met je lippen te maken of met de manier van aanbrengen? En kan de manier van aanbrengen te maken hebben met je persoonlijkheid? Legt men zo die link tussen lipstickvorm en karakter?

Volgens deze site zijn de lipstickvormen onder te verdelen in 8 soorten (ik heb ze voor het gemak even zelfbedachte namen gegeven); 

1. Schuin (1 scherpe schuine kant)
2. Kuiltje (een deukje in het midden)
3. The Claw (een deukje aan 1 kant)
4. De Speer (scherp in een punt lopend)
5. The Original (lijkt nog steeds op originele vorm)
6. The Bullet (afgerond in een punt)
7. De Stomp (overal afgerond)
8. Plat (spreekt voor zich)


Ok, laten we even allemaal onze lipsticks erbij pakken die we veel gebruiken. Haal de dop eraf en bekijk de vorm. Heeft je lipstick een van bovenstaande vormen? Goed. Dan gaan we nu kijken welke karakter eigenschappen er bij welke vorm horen.

1. Schuin - Je vormt graag een mening die je dan onderbouwt met feiten en argumenten. Je zou dus kunnen zeggen dat je een discussie niet uit de weg gaat. Je bent trots, spontaan en je houdt er van om aandacht te krijgen. Je hebt een hekel aan schema's, agenda's en dat soort dingen. Je bent selectief wat vriendinnen betreft.

2. Kuiltje - Je bent heel nieuwsgierig en een echte Sherlock Holmes. Je speurt graag internet af op zoek naar informatie. Je maakt snel vrienden, je bent avontuurlijk en enthousiast. Je bent iemand met een gebruiksaanwijzing, je kan soms moeilijk en complex zijn.

3. The Claw - Je zit vol energie, enthousiasme en creativiteit! Je houdt van praten en je staat graag in het middelpunt van de belangstelling. Je bent heel behulpzaam en een echte zwijmelaar, je bent namelijk heel snel op iemand verliefd.

4. De Speer - Je bent spiritueel, mysterieus en je houdt van het leven. Je zoekt altijd iets om aandacht mee te krijgen. Je hebt een groot ego en je bent nieuwsgierig.


5. The Original - Jij bent niet heel erg dol op alle aandacht, je zal er niet om schreeuwen, maar krijgt die toch doordat je bijvoorbeeld je haren hebt geverfd of een nieuwe outfit aan hebt. Zo af en toe in the picture staan is prima. Je bent een goede volger. Je bent zelf bewust en kijkt de kat eerst uit de boom. Je houdt je graag aan de regels en werken volgens een rooster vind je erg fijn. Je bent dus netjes en georganiseerd. 

6. The Bullet - Je bent een echte huismus en familie is erg belangrijk voor je. Iedereen is gek op je en dat is maar goed ook want je houdt er van om mensen om je heen te hebben. Je houdt er van om dingen aan te pakken en om dingen te doen. Je overdrijft ENORM en je kan behoorlijk chagrijnig en koppig worden om kleine dingetjes.

7. De Stomp - Jij bent gemakkelijk in de omgang en een echte vredestichter. Je houdt niet van ruzies en je vind het belangrijk dat er een goede sfeer heerst. Je humeur is altijd wel zo'n beetje hetzelfde. Je bent heel vrijgevig en mensen vinden je leuk.

8. Plat - Mensen weten direct wat ze aan je hebben, je bent heel recht toe recht aan. Normen en waarden vind je heel belangrijk. Je bent afhankelijk, je neemt pas beslissingen als je goed hebt overlegd of andere meningen gehoord hebt. Je bent een snelle denker en je bent gek op uitdagingen. Je bent voorzichtig met het maken van een entree.

Dit zijn mijn lipsticks;



Analyse
De Tommy Hilfiger lipstick (nude bronze) heb ik al ontzettend lang. Dit was mijn allereerste 'merk' lipstick en ik kocht hem toen ik 18 was geloof ik, dat ding is dus al 8 jaar oud. Ik heb hem altijd bewaard maar eerlijk gezegd draag ik hem amper meer. Vroeger was ik dus een 'Plat'. De karakter omschrijving die erbij past klopt op zich wel. Als ik vroeger problemen had moest ik dat eerst met minstens 5 vriendinnen overleggen voordat ik een besluit kon nemen. Dat is nu wel anders natuurlijk, inmiddels ben ik een stukje volwassener en ouder geworden en maak ik prima beslissingen in mijn eentje. Verder ben ik heel eerlijk, je weet precies wat je aan me hebt. Ik ben inderdaad een snelle denker. Ik neem soms te overhaast beslissingen of ik flap er wat uit waar ik beter eerst over na had moeten denken. Uitdagingen ga ik zeker niet uit de weg (sterker nog, ik hou er van!). Voorzichtig met een entree? Misschien wel toen ik jonger was ja, nu zou ik daar geen problemen mee hebben.

De Clarins lipstick heb ik sinds begin dit jaar en gebruik ik niet heel vaak maar toch regelmatig genoeg om er een shape in te krijgen. De vorm is een duidelijke schuin. Oh ja, ook deze omschrijving klopt. Ik ga een discussie zeker niet uit de weg en ik sleep dan allerlei feiten en argumenten aan, alleen maar om de discussie te winnen. Ik ben zeker trots op mezelf, dat hebben jullie misschien wel gemerkt in de artikelen over de Miss verkiezing. Ik ben inderdaad ook erg spontaan en krijg graag aandacht. Niet dat ik er om zit te smeken maar aandacht op een positieve manier. Op het werk ben ik ook altijd diegene die de verhalen verteld in de pauze en ik ben een echte gangmaker. Selectief wat vriendinnen betreft? Ik heb er maar een paar ja, dus je zou kunnen zeggen dat dat klopt. En schema's en agenda's en roosters? Nooit van gehoord :-) Ik kom ook altijd te laat en ik vergeet afspraken, of maak dubbele. Ook dit klopt dus.

Weet je, bijna alle lipstick vormen zouden wel bij mijn karakter kunnen passen. Alleen The Original en De Speer sluiten niet op mij aan. De karakter eigenschappen zijn vrij algemeen en passen bij zo'n 99% van alle vrouwen, als je het mij vraagt. Net zoals met die daghoroscopen, er staat altijd wel iets in wat op jou slaat en waarmee je een connectie gaat leggen. Persoonlijk denk ik dat een lipstickvorm niet zo veel over je karakter kan zeggen, wat jullie?

Welke vorm lipstick heb jij en klopt de bijbehorende karakteromschrijving? Ik ben benieuwd!

Until next time,
Serena Verbon