zaterdag 2 oktober 2010

Beauty Trends: volg jij ze?

De nieuwste Beauty Trends - je komt ze overal tegen in fashion magazines en beauty sites, maar wat ik me dan altijd afvraag is 'Wat hebben wij als consument hier aan?'. Als ik de nieuwste trends bekijk zijn het vaak niet eens echte trends maar gewoon iets wat al jaren bestond en ineens weer veelgezien is op de catwalk. Of het is zo belachelijk opvallend dat alleen haute couture catwalk modellen ermee weg komen.  




Beauty Trends zijn gespot op de catwalk en vervolgens zie je deze looks veelvuldig verschijnen in magazines en ads. Leuk. Maar hoe vaak nemen wij deze trends over naar de 'straat'? Als je het mij vraagt, like, never. Ik bedoel, sommige trends zijn doodnormaal zoals 'Fresh Faced' en 'Ponytail Reinvented' hieronder. Droeg je altijd al een fris make-upje en een paardenstaart dan ben je ineens hip en trendy? Of wat dacht je van 'Strong Brows'? Gaan we ineens massaal onze wenkbrauwen dik inkleuren omdat het DE trend is dit najaar? Ik geloof het gewoon niet.

Op stylist.com ontdekte ik de nieuwste Beauty Trends voor najaar 2010. Kijken we even mee?


Neutral Nails. Nagellak kleurtjes geinspireerd door de natuur. Kleurtjes zoals die van keien en modder. Denk aan Les Khakis de Chanel. Als je wil weten wat de nieuwe nagellak kleuren worden van aankomend seizoen hoef je alleen te weten met welke kleuren Chanel op de proppen komt. De laatste jaren brengen ze alleen maar kleuren uit die echte IT-kleurtjes worden. Kleuren die iedereen wil hebben! Wat vind ik van Neutral Nails? Ik ben niet zo van het grijs en viesbruin, maar camel en khaki kleurtjes vind ik prachtig.


De paardenstaart opnieuw uitgevonden? What? Dit zijn gewoon slordige staartjes laag in de nek. Ik zie overal meiden lopen met paardenstaarten zoals deze. Al jaren! Maar goed, het is dus DE trend van najaar 2010. Ik draag mijn haren 90% van de tijd los en 10% van de tijd in een knotje. Ga ik nu ineens paardenstaarten dragen omdat het trendy is? NEE.


Yeah, bold eyes! Super voor op de catwalk natuurlijk. Maar als je zo over straat loopt vraag ik me af hoeveel mensen zullen zeggen 'Eh, sorry hoor, maar ik moet dit toch even zeggen. Je make-up is uitgelopen. Ja, hier onder je oog zitten strepen en daar boven je oog mascara roller afdrukken. Wil je een spiegeltje? Dan kun je het even fixen'.


Hier snap ik niets van. Grunge is dus een neutraal make-upje met zwart aangezette ogen? Ok, fine. Dan weet ik hoe ik mijn look moet noemen als ik in een haastige bui zonder make-up de deur uitga en in de bus naar werk alleen nog even mijn ogen omrand met zwart oogpotlood... 'Nee hoor, ik had geen haast. Vandaag ben ik gewoon Grunge, weet je wel'.


Ah, donkere lipjes! Dit is dan wel weer iets dat ik zeg van, ja dit zie je wel veel meer dan 'eerst'. En dan heb ik het over het straatbeeld en de uitgaans scene. Toen ik op de middelbare school zat waren donkere lippen alleen bestemd voor Gothics, maar tegenwoordig 'durven' ook non-Gothics naar een donker tintje te grijpen. Je ziet dit soort kleuren ook vaker verschijnen bij make-up merken, in hun speciale limited collections of gewoon vast in het assortiment. Chanel had bijvoorbeeld al sinds de jaren 80 de kleur Rouge Noir in hun collectie. De donkere lippen zijn weer terug na een lange tijd van weggeweest! Ik hou er van! Ik grijp persoonlijk sneller naar nude kleurtjes maar ik vind het echt prachtig en chique staan. 


Smokeys en andere heftige oog make-up looks zijn natuurlijk nooit weggeweest als trend maar dit najaar gebruikte men veel donkerblauw. Blauw is ineens trendy everybody! Laat de zwarte oogschaduw staan en kies massaal voor donkerblauw! Ik heb al jaren donkerblauwe oogschaduw en het is een kleur die ik graag kies voor smokey eyes als ik ga stappen. Ik snap niet waar ineens deze trend vandaan komt, volgens mij is donkerblauwe oogschaduw altijd goed en niet alleen in het najaar van 2010.


Kate Moss is een paar keer verschenen op feestjes en gelegenheden met pluizig, lichtelijk getoupeerd haar. Was het met opzet gedaan of kwam ze net haar bed uitrollen, who knows? Deze coupe wordt nu kennelijk Kate Moss Hair genoemd. Mocht je deze trend naar de straat willen nemen zal IEDEREEN denken dat je je haren niet hebt geborsteld en NIEMAND zou denken 'Hee cool, Kate Moss Hair!'. Am I right?


De Fresh Faced naturel look is ook een trend van dit najaar. Is deze look ooit GEEN trend geweest vraag ik me af? Kunnen we het überhaupt wel spreken van een trend als zo'n look eigenlijk nooit weg geweest is uit het modebeeld de afgelopen jaren? Anyways, ik rock heel vaak deze neutral look dus kennelijk ben ik very trendy this fall. Hooray?


Op de catwalk verschenen er modellen met of helemaal geen of dik aangezette wenkbrauwen. I like my eyebrows just the way they are! Ik zet ze op zich al wel wat aan met wenkbrauwpotlood en poeder maar ik ga ze niet NOG meer aanzetten omdat het ineens de trend is van dit najaar. What about you guys?


Als ik deze trend zie dan begrijp ik wel waarom ze trends worden genoemd. Of deze looks al bestonden, opnieuw zijn uitgevonden of helemaal nieuw zijn, daar gaat het niet om. Deze looks creëren een beeld die aansluiten op de kledingcollecties en de visie die daarbij komt kijken. Ze lopen dus hand-in-hand met de fashion trends. Nu draag ik altijd wel zo'n beetje hetzelfde qua make-up, ongeacht wat de fashion trend op dat moment is. Ik ga echt niet ineens dingen veranderen omdat ik ergens heb gezien dat het trendy is.

Hoe denken jullie daar over?

Until next time,
Serena Verbon