zaterdag 11 september 2010

Elizabeth Arden Eight Hour Cream Skin Protectant

Sinds kort ben ik in het bezit van een tube Eight Hour Cream Skin Protectant van Elizabeth Arden en wow, ik ben verslaafd. Ik heb al op menig beautyblog gelezen hoe geweldig dit spul moet zijn en vele mensen over de hele wereld zweren bij dit wondergoedje. Het is voornamelijk ideaal voor een droge, schrale huid en omdat de winter weer in aantocht is (jaja, ik denk vooruit) leek het me leuk om dit product vast voor jullie te reviewen.


Op vakantie in Florida kocht ik in een Elizabeth Arden outlet store een setje Eight Hour Cream duo. De set bestaat uit 2 x 30 ml tubes Eight Hour Cream skin protectant. Ik was heel erg benieuwd naar dit spul en voor deze prijs kon ik het niet laten liggen. Ik betaalde $11,99 wat ongeveer neerkomt op €9,50. Dat is dus €4,75 per tube en ik geloof dat ik daarmee een behoorlijke lucky bastard ben! Eight Hour Cream is onder andere te koop bij de Douglas, Ici Paris en de luxere drogisterijen en daar betaal je voor een tube van 30 ml gemiddeld €15.


Eight Hour Cream kent veel lovers maar ook veel haters. De haters vinden dit product maar overrated en zeggen dat vaseline of purol net zo goed werkt. Als ik naar de ingredienten kijk neem ik ze dat zeker niet kwalijk:

Petrolatum 56.8%, Lanolin, Mineral Oil, Fragrance, Salicylic Acid, Propylparaben, Castor Oil, Corn Oil, Tocopherol, BHT, Iron Oxides.

*NERD ALERT* Eight Hour Cream bestaat voor bijna 60% uit vaseline en dat is aangevuld met lanoline (wolvet) en minerale olie (baby olie). Een ingrediĆ«ntenlijst begint zijn lijst met het ingredient wat het meeste voorkomt in dat product, het ingredient wat erna wordt genoemd komt daarna het meeste voor in dat product, etc. etc.  Er zit dus maar een heel klein percentage van het ingredient in het product dat helemaal onderaan de lijst staat. Aan de volgorde van de lijst is dus te zien dat er meer parfum in de Eight Hour Cream zit dan de zogenaamde werkzame stoffen salicylzuur, ricinus olie (castor oil, beter bekend als wonderolie), mais olie, vitamine E en BHT (butylhydroxytolueen). Vitamine E en BHT fungeren als anti-oxidant en propylparabeen als een conserveermiddel. Als we ervan uitgaan dat er meestal niet meer dan 5% parfum in een cosmetica product zit en ongeveer 0,1% BHT kun je wel nagaan hoe weinig werkzame stoffen er in deze creme zitten, waarschijnlijk maar rond de 1%. Eight Hour Cream dankt zijn interessante kleur vermoedelijk aan de maisolie in combinatie met de ijzer oxides.

Ondanks deze analyse waaruit blijkt dat Eight Hour Cream inderdaad overrated zou kunnen zijn heeft dit product - en andere producten uit dezelfde lijn - vele en vele beauty awards in de wacht gesleept. Dat komt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht vallen, dus laten we de Eight Hour Cream een eerlijke kans geven door onze kritische, theoretische analyse even aan de kant te zetten.



Op de site van Elizabeth Arden vond ik een paar leuke weetjes die ik allereerst met jullie wil delen;

The Legend: Created in 1930 by Miss Elizabeth Arden, Eight Hour Cream became an instant and overwhelming success. The apricot colored balm was so beneficial to her clients, Miss Arden used it to soothe her famous thoroughbred horses' legs. The name "Eight Hour Cream" came about thanks to a remarkable performance - a loyal client used it to treat her child's skinned knee and "eight hours later" the skin was all better.

Eight great ways to use Eight Hour Cream: Alleviate dry skin. Great gloss for lips. Highlight eyelids, cheeks and shoulders. For after shaving or waxing. Shape brows into place. Soften rough, dry cuticles. Antidote for rough heels and soles. Best in-flight moisture booster.
Elizabeth Arden's Eight Hour Cream wordt ook veelal gebruikt door topvisagisten. De vette zalf is perfect voor wetlook eyes, glossy eyes, of hoe je het ook wil noemen, die populair zijn in fashion shoots en op de catwalk. In real life is een dot vette zalf op je ooglid natuurlijk geen doen, je oogschaduw begint als een gek te creasen. Het is dus puur voor de korte momentjes en dan met name fotoshoots. Soms heeft een model een droog of schraal plekje en daar wil de foundation of concealer dan niet mooi op zijn plek blijven, bovendien zie je de velletjes extra goed zitten. Hetzelfde geld voor droge en schrale lippen. Met een beetje Eight Hour Cream is dit probleem meteen verholpen! Hieronder heb ik een collage gemaakt van shoots waarbij Eight Hour Cream is gebruikt voor glossy eyes.

Wat vind ik nu zelf van de Eight Hour Cream Skin Protectant? Ik vind het eerlijk gezegd heel fijn spul. De substantie vind ik vergelijkbaar met Purol, maar niet met vaseline. Vaseline is dikker en plakt meer. Het is een vette, zalfachtige, halfdoorschijnende massa (dit is echt een lab omschrijving dames en heren) met een bruin/oranje kleurtje die inderdaad vergelijkbaar is met de kleur van een abrikoos. De geur doet me denken aan iets medisch zoals van die keelsnoepjes met allerlei kruiden extracten. Niet iedereen is een big fan van de geur maar persoonlijk vind ik het wel wat hebben. Ik heb ook het gevoel alsof ik iets helends en goeds opsmeer, daar draagt de geur zeker aan bij.



Omdat het zo'n vette zalf is duurt het wat langer dan bijvoorbeeld een dikke bodycream voordat het in de huid is getrokken, maar eenmaal ingetrokken is je huidje echt babyzacht. Hele droge en schrale plekken zoals ellebogen, knieĆ«n en hielen hebben hier echt baat bij. Dit product zal denk ik vooral in de winter een uitkomst zijn en mocht je op wintersport gaan scoor dan zeker een tube om mee te nemen!

Als ik een puist op mijn hoofd heb dan kan ik het niet laten om er niet aan te krabben. Het gevolg, een wondje waar een korstje op komt. Ik heb nu al een paar dagen een joekel van een korst op mijn voorhoofd maar ik smeerde er gisterenavond een beetje Eight Hour Cream op en vandaag kon ik het korstje verwijderen en was het wondje praktisch weg! Amazing. Is het een wonder? Is het de Eight Hour Cream? Of is het gewoon de natuur? Ik weet alleen dat het ook helpt bij mijn andere velletjes en korstjes en dat het mijn droge lippen in 1 nacht weer soft and kissable heeft gemaakt. Dus, Eight Hour Cream, ik hou van jou.

Until next time,

Serena Verbon