zondag 12 september 2010

100 katten in IKEA (klik hier als je de video niet ziet)

Ik hou van de IKEA met haar Zweedse gehaktballetjes en geweldige opbergsystemen maar dit moet me even van het hart. Dat ik een catlover ben weten jullie, ik hou zielsveel van mijn katjes Coco en Clarence en ik weet dan ook niet of ik bovenstaande video schattig of zielig moet vinden. Men heeft in de UK een uniek concept bedacht voor de nieuwe IKEA reclame: laat 100 katten loslopen in de IKEA, zet het op film, neem de meest aandoenlijke beelden en maak er een gevoels-reclame van. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik laat mijn kleine baby's echt niet los rondlopen in de IKEA (waar er weet ik veel wat met ze kan gebeuren) tussen 98 andere katten die ze misschien wel gaan attacken! 


Bovenstaande video is binnen een dag meer dan 300,000 keer bekeken dus je zou kunnen zeggen dat we hier te maken hebben met een viral video - zoals dat heet. Wie weet zien we deze nog wel voorbij komen bij een van mijn favoriete YouTubers Ray William Johnson, zou zomaar kunnen!

Het concept is uniek en ergens ook wel leuk. Om heel eerlijk te zijn hoop ik stiekem nog steeds dat ik een keer per ongeluk wordt ingesloten in de IKEA (of de Bijenkorf, V&D) zodat ik 's nachts als er helemaal niemand is lekker los kan gaan met alle producten en kan springen en slapen op de bedden! Misschien is dat wel een stiekeme fantasie van heel veel mensen, en misschien zijn ze hierom wel op het idee gekomen, who knows?


Anyway, het idee was dus om na sluitingstijd (of eerder voor openingstijd) 100 katten los te laten in een afgezet gedeelte van IKEA (wel een heel groot gedeelte) en om dat te filmen. Natuurlijk is het heel interessant, het is eigenlijk gewoon een experiment, en er zullen vast en zeker leuke beelden van terecht komen. MAAR EERLIJK. Het is toch super stressvol voor zo'n beestje die ten eerste uit zijn natuurlijke habitat wordt geplaatst, op reis moet in zo'n stom kooitje en dan vervolgens in een vreemde omgeving wordt geplaatst met allemaal andere katten. Ze gaan echt niet samen touwtje springen hoor daar. Ze gaan territorium afbakenen, vechten, lopen schichtig rond en zijn op zoek naar hun baasje...


Dus leuk bedacht hoor IKEA, maar ik zou dit mijn katten nooit aandoen. Wat die baasjes in de video doen moeten ze lekker zelf weten maar ik vind het zielig! Overigens moet ik jullie wel toegeven dat de uiteindelijke reclame heel erg mooi is geworden, dat dan weer wel. Maar toch, dit had je ook op een natuurlijke wijze in scene kunnen zetten met een stuk of 10 (film)katten die geen stress krijgen van een vreemde omgeving en een dikke camera op hun neus. Zie hieronder het eindresultaat van de reclame:


Wat vinden jullie hier van? Misschien loop ik me een beetje aan te stellen he? Ik weet alleen dat Coco en Clarence daar meteen onder een bank zouden kruipen en doodsbang zouden zijn, ik moet er niet aan denken! Aaaww! :(

Until next time,
Serena Verbon