vrijdag 10 september 2010

Bourjois = Chanel ?

Wisten jullie dat er al jarenlang geruchten gaan over het feit dat cosmetica van Bourjois en Chanel uit dezelfde fabriek komen en dus praktisch dezelfde producten zijn? Ik heb het al meerdere malen gehoord van diverse beauty experts en nu ik erover nadenk hebben beide merken inderdaad veel overeenkomsten. Ik heb even de Sherlock Holmes uitgehangen en hieronder wat leuke feitjes en quotes voor jullie opgesnort...


Terry Truco schreef op 3 november 1991voor The New York Times:

But a close look at Bourjois's dome-shaped powders reveals an eerie resemblance to the more flamboyantly priced dome-shaped powders of Chanel. The rich, rosy scent is also oddly familiar. Although Bourjois and Chanel are part of the same French cosmetics group, Duret-Robert energetically insists the stuff isn't brewed in the same vat. "Chanel can use very expensive ingredients that Bourjois can't afford," she says. Still, rumors persist. "In France, very young girls buy Bourjois because it is very cheap," says Nicole Devilaine, a director and producer for French Television Antenne 2. "And models, the a la mode and the hip use it because it's the same as Chanel.
Zoals je kunt lezen gaan de geruchten dus way back, want bovenstaande quote is afkomstig uit een column van zo'n 19 jaar terug. En daarvoor waren de geruchten er dus ook al. Wat Terry schrijft klopt als een bus. Bourjois en Chanel zijn voor zover ik weet de enige cosmetica merken die het welbekende 'bolletje' hebben. De blushes en oogschaduw van Bourjois zijn zo gevormd net zoals de blushes en oogschaduw van Chanel. Toeval? En dan heeft Terry het ook over de rozengeur. Beide merken hebben dezelfde rozengeur aan hun producten gegeven. Ik heb zelfs ergens gelezen dan zowel de glossjes van Bourjois als de glossjes van Chanel hetzelfde ruiken en 'smaken'. And again, toeval?

Als ik op internet ga zoeken naar product vergelijkingen van Bourjois en Chanel komt men vaak tot de conclusie dat de producten veel van elkaar weg hebben, maar dat Chanel toch net wat beter uit de test komt. Chanel brengt beter aan, voelt beter op de huid en heeft een wat luxere afwerking door bijvoorbeeld meer shimmers. Bourjous is over het algemeen wat simpeler qua afwerking en de structuur is minder zacht en smooth. Een goede vergelijkende review van de blushes vind je hier. De plaatjes hieronder zijn van diezelfde blog. Links zie je blushes van Bourjois en rechts van Chanel. 




Persoonlijk denk ik dat Bourjois en Chanel inderdaad uit dezelfde fabriek komen. Ik denk dat beide merken dezelfde basis hebben en ook hun bolvormige blush en eyeshadow wordt met dezelfde technieken gemaakt. Echter, waar Bourjois stopt gaat Chanel verder. Ik denk dat er vervolgens extra ingredienten aan de cosmetica wordt toegevoegd zodat het zorgt voor een betere, zachtere structuur die lekkerder aanbrengt en luxueuzer aanvoelt op de huid. Hoppa, een flinke scheut shimmers erbij, een elegante verpakking met het fameuze Chanel logo en de prijs kan verdriedubbeld worden.

Naar mijn mening is Bourjois dus niet precies hetzelfde als Chanel, maar om het maar even een naam te geven is Bourjois het jongere zusje van Chanel. Als Chanel Barbie is - dan is Bourjois Skipper. Bourjois tipt niet aan de kwaliteit van Chanel maar is zeker een goed en veel goedkoper alternatief. Ik moet zeggen dat ik Bourjois nu wel met andere ogen bekijk. Als ik de Etos binnenloop sla ik dat merk praktisch altijd over maar nu kan ik niet wachten om naar het schap te hollen! Ik denk dat ik Bourjois al die tijd veel te veel heb onderschat, zonde eigenlijk voor een merk dat de voorloper is van Chanel.

Ik vond ook nog een dit interessante stukje tekst via basenotes.net

Bourjois is a French cosmetics brand founded in 1863 by Monsieur Alexandre Napoleon Bourjois, with the invention of the first powder blush, Pastel Joues. In 1924 Coco Chanel approached Pierre Wertheimer, the then owner of Bourjois, to help a her create Parfums Chanel. A deal was struck where Chanel would recieve 10% of the profits, and Bourjois 90%. Parfums Chanel was a big success - Coco had practically given away the most lucrative side of her business. A decision she would come to regret. Nowadays, Bourjois and the Wertheimer familly own and control all of the Chanel business.
Zo zo, het lijkt erop dat Bourjois beter boert dan Chanel. Althans, op cosmetica gebied. Wie had dat gedacht? Hadden jullie het Bourjois/Chanel gerucht al eerder gehoord of is dit allemaal nieuw voor jullie? En kennen jullie meer geruchten die de moeite waard zijn om uit te zoeken? Tell me in de comments en dan laat ik mijn Sherlock Holmes alter-ego erop los! Ik heb wel eens gehoord dat l'Oreal en Estee Lauder (of was het Lancome?) uit dezelfde fabriek komen. En HEMA schijnt ook uit een fabriek te komen van een ander duur cosmeticamerk, ik weet alleen niet meer welke... 

Until next time,
Serena Verbon