dinsdag 24 augustus 2010

Urban Decay Primer Potion vs. Michael Todd Eye Shadow Base

De Urban Decay Eyeshadow Primer Potion (UDPP) wordt door vele beautylovers beschouwd als holy grail onder de eyeshadow primers. Sommige verkiezen de Too Faced Shadow Insurance boven de UDPP, maar er zijn natuurlijk nog veel meer soortgelijke producten op de markt. Ik ontving laatst de Eye Shadow Base van Michael Todd (MTEP) en omdat ik hier zeer over te spreken was leek het me leuk om mijn UDPP hiermee te vergelijken.


Michael Todd Eye Shadow Base (7 gram) kost $18 en de Urban Decay Eyeshadow Primer Potion (10 ml) kost ook $18. De prijzen zijn gebaseerd op de prijzen uit de originele webshops, maar online zijn ze vast goedkoper te scoren. Michael Todd's eye shadow base is zo te zien bijna tweemaal zo duur, want voor dezelfde prijs heb je twee maal zo weinig primer.
Michael Todd Eye Shadow Primer
Urban Decay Eyeshadow Potion Primer

Beide primers hebben eenzelfde soort applicator, het enige verschil is dat de UDPP een gebogen staafje heeft zodat je de primer makkelijker kunt aanbrengen. Ook de kleur is bijna identiek. Het enige merkbare  verschil is de structuur. UDPP is vrij dik en gellerig terwijl MTEP een stuk dunner en vloeibaarder is.

boven: Urban Decay Eyeshadow Primer Potion; onder: Michael Todd Eye Shadow Primer


Om heel eerlijk te zijn geef ik de voorkeur aan de dunnere, vloeibare primer van Michael Todd. Maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur. Omdat 'ie zo lekker vloeibaar is heb je maar heel weinig nodig (1 veegje) om je gehele ooglid en het gedeelte onder je wenkbrauw te voorzien van een dun laagje primer. Doordat je het zo dun hebt aangebracht droogt het ook sneller en kun je dus ook sneller oogschaduw aanbrengen.

De primer van Urban Decay is dikker en daarom smeer ik eerst een klodder op mijn ooglid en dan nog een klodder onder mijn wenkbrauwen en dit smeer ik uit. Ondanks het feit dat er meer primer in de verpakking zit denk ik dat je er ongeveer net zo lang mee doet in vergelijking met Michael Todd's primer. 

Een ander nadeel van UDPP is de vorm van de verpakking. Hoewel het er prachtig uitziet, mooi lila en een leuke vorm, is het erg lastig om het laatste restje uit het flesje te krijgen. Dit lees ik overigens op heel veel blogs. Natuurlijk heb ik ook gelezen dat je de verpakking open kunt knippen om zo het laatste beetje eruit te halen, maar toch. De verpakking van Michael Todd is vergeleken met die van Urban Decay behoorlijk fantasieloos, maar het is wel handig dat het doorzichtig is. Zo kun je precies zien wanneer het op begint te raken en kun je het laatste beetje primer eruit schrapen omdat je het applicatortje beter kunt 'sturen'. 


Als laatste punt natuurlijk de werking. Houdt de primer van Michael Todd net zo goed als die van de legendary Urban Decay? Ja. Ik heb ze afzonderlijk van elkaar gedragen en samen (op het ene oog UDPP en op het andere oog MTEP) en ik merkte bij beide producten geen ophoping van oogschaduw in mijn crease, zelfs niet met een creamy eyeshadow die doorgaans toch wat vetter is dan poeder oogschaduw. Deze bevindingen baseer ik op een doordeweekse dag die ik doorgaans start rond 7u 's ochtends en eindig rond 1u ' s nachts. I'm just sayin'!

De enige persoonlijke conclusie die ik hieruit kan trekken is dat UDPP goedkoper is maar minder zuinig is in gebruik en een minder handige verpakking heeft. MTEP daarentegen is duurder maar zuiniger in gebruik en heeft een doorzichtige verpakking die wat mij betreft handiger is. Ik ben heel tevreden met de Eye Shadow Base van Michael Todd en deze zal ik nu sneller opnieuw kopen dan de UDPP. Maar zoals ik al zei, dat is mijn mening. Misschien verkies jij de leuke verpakking van de UDPP wel boven een saaie en vind je het juist fijn dat een primer wat dikker is. 

Q: Gebruiken jullie een eyeshadow primer? Zo ja, welke?

Until next time,
Serena Verbon