vrijdag 13 augustus 2010

Girls, don't party TOO hard...

Hier moest ik ineens aan denken omdat ik van plan was een cocktail recept op mijn site te plaatsen. Uit een eerdere enquete is gebleken dat BeautyLab bezoekers gemiddeld tussen de 15 en 25 jaar oud zijn wat betekent dat sommige van jullie officieel niet eens alcohol mogen nuttigen. Dus voordat ik hier op mijn blog een beetje alcohol ga zitten promoten d.m.v. een cocktail recept, wil ik jullie eerst even voorlichten over de gevolgen van overmatig drank gebruik. En niet op een belerende manier, maar op een persoonlijke manier, aangezien ik vanaf mijn 15e de nodige alcohol ervaring heb opgedaan...



Zoals jullie weten werk ik op een toxicologisch laboratorium in de apotheek, waar we naast het keuren van medicijnen ook patientenmateriaal ontvangen om te testen op bijvoorbeeld alchohol en drugs. Het komt regelmatig voor, bijna altijd na het weekend, dat we veel te hoge alcohol spiegels vinden bij kinderen van 13-16 jaar. Ze zijn in comateuze toestand bij de Eerste Hulp afgeleverd met een flinke alcohol walm, en logischerwijs ontvangen wij dan een buisje bloed om te testen.

 

Het is een feit dat meiden minder kunnen hebben dan jongens. We hebben gewoon minder bloed in ons lichaam zodat we al sneller een hoger alcohol promillage te pakken hebben. Daarbij zijn we ook vaak lichter (in gewicht) en bij gebrek aan drink ervaring ben je vaak al na 8 glaasjes bier of wijn helemaal laveloos. Je wordt hangerig, slaperig, je krijgt het warm en je ziet alles als een wazige droom. Je weet eigenlijk niet zo goed waar je mee bezig bent! Op dit moment ben je eigenlijk al te ver gegaan. Maar, als je een onervaren drinker bent heb je nog geen idee van je grenzen, dus komt het vaak voor dat je niet weet wanneer je moet stoppen. Alcohol is leuk en lekker, maar de welbekende leus "drink met mate" is zeker iets om te onthouden.


Dit is hoe het bij mij gaat, drank maakt me op een gegeven moment super sloom en ik begin steeds meer op mensen te hangen en ik zie alles in slow motion. De zaal lijkt een wazige droom en het is alsof ik slaapwandel. Ergens een superfijn gevoel, maar als ik in zo'n roes ben en weinig weerstand kan bieden, dan moet je oppassen. Je kan in zo'n toestand gewoon niet meer helder denken en voor jezelf opkomen. Drank maakt je heel meegaand. En als je dan de verkeerde tegenkomt, kan er misbruik van je gemaakt worden. Of er worden beschamende foto's van je gemaakt.



Gelukkig heb ik oplettende vriendinnen en zijn er nooit van die erge foto's van mij genomen. Maar om heel eerlijk te zijn moet ik toegeven dat het erg lang duurde voordat ik mijn 'grens' gevonden had en dat ik meerdere malen boven de pot te vinden was na een avondje stappen. Soms kwam het ook pas de volgende ochtend. Het is slechts eenmaal voorgekomen dat mijn vader me op moest halen van een feestje, omdat ik te ziek was van de drank om nog te kunnen lopen. Echt erg joh!

Nou, ik begin een beetje af te dwalen, maar het moraal van dit verhaal is dat ik alcohol absoluut niet afraad, maar dat het wel pas na je 16e gedronken mag worden en dan zeker met mate. Bekijk bovenstaande foto's eens. Beschamend gewoon! Zo wil jij niet op de foto gezet worden toch? En je wil toch ook niet dat je zo dronken bent dat jongens denken dat je makkelijk bent en wel even met ze gaat zoenen (of nog meer)? En je hebt toch ook geen zin om alles onder te kotsen en je ziek te voelen? Of om zomaar ergens op straat in slaap te vallen, zodat een of andere creep je in zijn busje kan slepen en psycho met je gaat spelen?



Ik heb het steeds over het gevaar voor jezelf, maar wat dacht je van gevaar voor anderen. Misschien ben jij wel een 'bad drunk' en zoek je ruzie met een slokje op. Hoe vaak lees je niet in de krant dat er iemand is doodgestoken door een dronken persoon. Of dat er iemand in elkaar is geramd door een groepje dronken herrieschoppers. Of dat er iemand hartstikke dood is gereden door iemand die dronken achter het stuur is gekropen...

Bij mij duurde het erg lang voor ik erachter kwam dat keihard zuipen zo cool niet is, en dat je ook lol kan hebben zonder of met minder alcohol achter de kiezen. Ik ben er nu achter dat ik maximaal 5 wijntjes kan drinken (en dan ben ik aardig aangeschoten!) en niet meer. Ik hoop dat mijn ervaringen jullie aan het denken zet en dat jullie het nooit zo ver laten komen als ik toen ik jonger was.


Ik heb mezelf al een aantal jaren goed onder controle, al moet ik zeggen dat ik af en toe weer eens los ga. Ja, jullie zaten er al op te wachten. En hier komen ze dan, tipsy foto's van yours truly.
Ibiza - happy!
Ibiza - Jacq, Angel en ik
Ibiza - nichtje Hester en ik
O&N 2009/2010 - Sebas, Djulia en ik
Alcohol is een vorm van drugs, ga er dus verstandig mee om en loop niet mee met de rest. Ken je eigen grenzen en behoud je normen en waarden. Zo, en nu hoop ik dat jullie jonge meiden allemaal verstandig het weekend in gaan :-)

Until next time,
Serena Verbon