donderdag 8 juli 2010

Toen en Nu: mijn nagels

Laatst zat ik wat oude foto's te bekijken en ik was een beetje in shock toen ik mijn hand en nagels terugzag van slechts een paar maanden geleden. Wat waren mijn nagels kort! Een heel groot verschil met hoe ze er nu uitzien. Ik heb hele slappe nagels met daarbij een nagel-pulk en scheur dwangneurose maar toch is het me gelukt om mijn nagels nu al een aantal weken achtereen mooi lang en verzorgd te houden. Benieuwd hoe ik dat heb klaargespeeld?


Op de blog van Lacquerized las ik over Lemony Flutter van Lush. Deze verzorgende nagelriemboter is een van haar favoriete producten. En geloof me, Michele van Lacquerized heeft echt prachtige nagels! En dat wilde ik ook. Dus ik dook in mijn Lush stash en viste er een mini blikje uit gevuld met dit wonderlijke spul die ooit bij een Lush voet verzorgings kitje heeft gezeten.
Op mijn werk legde ik het mini blikje in een la en tussen de werkzaamheden door (en na het wassen van mijn handen) beloonde ik mijn nagelriemen rijkelijk met een flinke lik Lemony Flutter. En omdat je op een lab vaak je handen moet wassen, smeerde ik soms wel tot 4 keer per werkdag mijn nagelriemen in. Tijdens het insmeren duwde ik mijn nagelriemen naar achteren toe en haalde ik eventuele velletjes (die tussen de nagelriem en je nagel groeien) weg. 

Nu moeten jullie weten dat ik een tik had. Op spannende momenten (of uit verveling) zat ik altijd aan mijn nagels te pulken. Met mijn ene nagel probeerde ik een inkeping te maken in de ander nagel en zodra de inkeping er zat ratste ik meteen mijn nagel er af. En dan was de volgende nagel aan de beurt. Ik heb hele slappe, broze nagels, dus dat afscheuren ging zonder moeite en binnen een paar minuten had ik al mijn nagels gekortwiekt. Achteraf had ik dan ontzettende spijt (want ik was altijd aan het 'sparen') maar ja, wat doe je er aan? Op onderstaande foto heb ik mijn nagels net 'mishandeld'. Zie je hoe kort ze zijn? Ik rook overigens niet hoor, dit was puur voor de foto! True story!


Door het overgebruik van Lemony Flutter had een nieuwe tik zich van mij meester gemaakt. Nu was het insmeren van mijn nagelriemen een obsessie in plaats van het afscheuren van nagels. In het begin kon ik haast niet stoppen met insmeren maar tegenwoordig beperk ik het tot 1 tot 2 keer per dag. Door het insmeren en terugduwen van mijn nagelriemen zijn mijn nagels harder gaan groeien (of het lijkt zo) en iets steviger geworden. Ze zijn niet keihard, integendeel, maar iets minder buigzaam en ze breken minder snel spontaan af. Ik merkte al snel positief resultaat en zag mijn nagels met de week groeien en mooier worden.

Met het mooier worden van mijn nagels ging ik ook vaker nagellak dragen. En toen ontdekte ik nailart. En nu kijk ik wel uit met mijn nagels! Ik ben er een stuk voorzichtiger mee dan voorheen want ik vind het veel te leuk om nail art op mijn nagels te creëren en met hele korte stompjes heb ik minder ruimte voor grappige designs. Bovendien lijken mijn handen echt een stuk eleganter zo, slanker en verzorgder. Kijk maar:



Het dragen van nagellak heeft ook een duit in het zakje gedaan wat betreft mijn nagels. Een laag nagellak (meestal meerdere) zorgt namelijk toch voor die extra stevigheid die mijn slappe nagels wel konden gebruiken. En als ik nagellak op heb zit ik er ook minder snel aan te pulken.

Dus hoe heb ik mijn nagels zo lang gekregen? Ik vertroetelde mijn nagelriemen met een overvloed aan Lemony Flutter en ik raakte verslingerd aan nagellak en nail art. Goed, ik creëerde maar liefst 2 nieuwe verslavingen, maar ik ben ontzettend blij dat het me gelukt is en dat ik het nu al een aantal weken volhoud. Ik ben er best trots op! Dat mag wel he? Ik heb mooie nagels, helemaal van mezelf, zonder hulp van de nagelstyliste. Ook heb ik geen nagelverharder of ander speciaal spul voor slappe nagels nodig gehad. It's all discipline and cuticles, baby!

Q: Hoe zit het met jullie? Zijn jullie tevreden met je nagels of hebben jullie ook altijd nog die eeuwige struggle om ze langer te laten groeien? Wat zijn jullie tips om sterkere, langere nagels te verkrijgen?

Until next time,
Serena Verbon