woensdag 7 juli 2010

How-to: Wenkbrauwen shapen

Ik krijg heel vaak complimentjes over mijn wenkbrauwen en ik krijg dan ook vaak een request voor een wenkbrauwen how-to. Dus bij deze een stap-voor-stap tutorial van de manier waarop ik mijn wenkbrauwen shape. Ik gebruik het liefst een wenkbrauwpotlood en hoewel men claimt een natuurlijker resultaat met poeder te krijgen ben ik er volgens mij toch aardig in geslaagd hetzelfde effect te bereiken met een potlood. Bovendien vind ik het mooi als mijn wenkbrauw eindigt met een scherpe 'punt' en dat effect bereik je volgens mij het beste met een vers geslepen potlood. Kijken jullie mee?

Laten we eerst beginnen met vertellen dat er bepaalde guidelines bestaan op wenkbrauw gebied. Er worden strepen getrokken van je mondhoek via je uiterste ooghoek om te bepalen hoe ver je je wenkbrauw door moet trekken en vanaf je neusvleugel langs het midden van je pupil bepaald waar je 'hoek' zit, om maar wat te noemen. Sommige guidelines zijn maar moeilijk te begrijpen, veel te ingewikkeld! Als je nog een totale n00b bent op het gebied van het shapen van je wenkbrauwen heb je hier wellicht steun aan. Hieronder zal ik een paar voorbeelden laten zien. 



Aan de hand van de lijnen heb je een beetje een idee van hoe je vorm er ongeveer uit zou kunnen zien, want volgens deze richtlijnen past de vorm die hieruit komt het beste bij jouw gezicht. Onzin natuurlijk, want ieder gezicht is anders en misschien wil jij wel wenkbrauwen die veel verder door lopen of wil je een lekkere hoge bitch brow. Anyways, deze richtlijnen zijn toch een handig idee om mee te beginnen, en dan kun je de vorm later altijd nog aanpassen aan je persoonlijke wensen. Dat is in ieder geval wat ik deed toen ik vroeger, zo'n 10 jaar geleden, begon met het shapen van mijn wenkbrauwen.

Ik heb trouwens echt erge foto's teruggevonden van mezelf waarbij is veel te veel haartjes heb weggehaald of heel lelijk had bijgetekend, hahaha! Beauty Fails all over the place! Ik zal kijken of ik ze kan inscannen bij mijn ouders of dat ik er foto's van kan nemen voor hier op de site. Van andermans fouten kun je namelijk leren, hihi. Goed, laat ik beginnen, genoeg gekletst.


Dit zijn mijn 'kale' wenkbrauwen. Van mezelf zijn ze helemaal niet vol en de haartjes groeien alle kanten op! Bovendien zijn ze vrij kort. Echte asian brows. Zoals je ziet moet ik er ook een stel epileren maar ik teken mijn wenkbrauwen altijd eerst bij en dan pluk ik vervolgens de haartjes die buiten de vorm vallen  weg.



Met een wenkbrauw borsteltje (deze kan je los kopen maar zitten vaak aan de achterkant van een wenkbrauwpotlood - nog een pluspunt!) kam ik mijn haartjes naar boven toe.


Vervolgens teken ik een rechte streep vanaf het begin tot de plek waar mijn wenkbrauw naar beneden begint te buigen. Ik baseer de buiging puur op de manier waarop mijn haren groeien. Als ik me aan die lijnen moet houden begint mijn boog veel eerder en krijg ik een minder open blik.


Ik maak een scherpe bocht in mijn wenkbrauw door vanaf de bovenkant van de buiging een vrij rechte, lichtjes gebogen lijn naar beneden te trekken. De ene keer trek ik de lijn wat verder door dan de andere keer, het staat allebei wel mooi vind ik. Hoe verder ik de lijn doortrek hoe opener de blik, maar ook krijg ik er meer hangende oogleden van, dus ik probeer altijd maar een gulden middenweg te vinden. Zoals ik het hier heb gedaan vind ik het goed in balans.


De rest van mijn wenkbrauw vul ik op met dunne, schuine potloodstreepjes die ik met de haarrichting mee teken, in dit geval dus van mijn neus af.


Als laatste borstel ik mijn wenkbrauwen nog eens even door om de potloodstrepen te vervagen, dit zorgt voor een minder harde en natuurlijke look. De haartjes die buiten de 'wenkbrauw vorm' vallen epileer ik, zowel aan de boven- zij- en onderkant van mijn wenkbrauw.

Mocht het nou allemaal niet zo goed lukken dan kun je altijd nog iemand anders (een vriendin van je die het wel snapt, bijvoorbeeld) vragen om het voor je te doen. Dan heb je in ieder geval een begin en alles wat jij hoeft te doen is de boel bijhouden. Je kunt ook een afspraak maken voor een Anastacia behandeling of een behandeling bij de Benefit Brow Bar.

En als je in de randstad woont zijn er vast veel kleine beautysalons die je kunnen helpen voor een zacht prijsje. In de Kanaalstraat in Utrecht bevinden zich veel van die salons waar Turkse of Marokkaanse vrouwen je wenkbrauwen kunnen geven waar je u tegen zegt zo mooi! Ze epileren vaak met draad, een eeuwenoude traditionele manier. Het valt me altijd op dat Turkse en Marokkaanse meiden ontzettend mooi gevormde wenkbrauwen hebben. Lekker vol ook, met een perfecte boog, het lijkt wel een onderdeel van hun cultuur. Love it!
Anyways, blijf ook zeker oefenen, geef de moed niet op, maar als je er echt geen talent voor heb zoek dan hulp buiten de deur. Echt doen hoor, je wordt er knapper van ;-) Tenzij je het laat shapen zoals onderstaand meisje....


Q: Ben jij tevreden met je huidige wenkbrauw vorm? Hoe doe jij het?

Until next time,
Serena Verbon