zaterdag 19 juni 2010

Summer Bummers: Striae, weg ermee!

Nu het zomer is lopen we met minder kleren rond en als we ons in een bikini hullen is bijna alles zichtbaar. Ieder vetje, bobbeltje en hobbeltje zijn zomaar ineens te zien voor de rest van de wereld. Bikinistress anyone? Striae of stretchmarks is iets waarvoor ik me jaren lang heb geschaamd. Maar liefst 70% van de jonge meiden heeft het en uiteindelijk krijgt meer dan 90% van de vrouwen er last van. Maar wat is striae nu precies, en beter nog, hoe kom je er van af? 


Hoe ontstaat striae?
Striae ontstaat nadat de huid in vrij een korte tijd heel veel uitrekt, en dit gedurende een langere periode. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je in de groei bent, als je in korte tijd heel erg afvalt of aankomt, als je zwanger bent of als je heel veel traint en grote spiermassa kweekt. Striae kan op iedere plek op je lichaam voorkomen. Bij vrouwen is het vaak bij de borsten, heupen, billen en bovenbenen. Tijdens het oprekken van de huid wordt het onderhuids bindweefsel, waar zich collageen en elastische vezels  bevinden, maximaal uit elkaar getrokken wat uiteindelijk leidt tot littekens. Striae begint dus diep in de huid en werkt zijn weg naar boven toe tot het uiteindelijk zichtbaar wordt aan het huidoppervlak. Daarom lijkt het soms alsof er op magische wijze striae is ontstaan, maar in real life was deze bastard zich dus al een weg naar boven aan het graven!



Bij wie komt het voor?
Striae komt bij iedereen voor: dik, dun, mannen, vrouwen, jong en oud. Het krijgen van striae doet geen pijn, je hebt het niet eens in de gaten totdat je ineens de strepen ziet zitten. Bij blanke mensen is striae vaak rood/roze of bijna paars van kleur. Als je getint bent heeft striae vaak een donkerbruine of bruinrode kleur. Deze verkleuring ontstaat doordat er binnenin kleine bloedvaatjes openscheuren en gaan bloeden. Gelukkig zal de striae na verloop van tijd steeds lichter en lichter worden, en uiteindelijk iets lichter dan je eigen huidskleur. De mensen met de meeste kans op striae zijn blank met blond of rood haar en hebben een droge huid. Ook denk ik dat het krijgen van striae genetisch bepaald is, en dat heeft dan weer alles te maken met je huidsamenstelling (de elasticiteit, dikte van het onderhuids bindweefsel).


Hoe kom je er van af?
Als je eenmaal de littekens hebt, ben je zoals dat heet 'De Sjaak'. Heel hard en eerlijk gezegd: learn to live with it, want je gaat het nooit kwijtraken. Het enige wat je kunt doen is de aanblik verminderen door er bijvoorbeeld een selftanner op te smeren. Zo valt striae, die lichter is dan je eigen huidskleur, een stuk minder op. Hydrateren van de huid zorgt voor een gladdere en egalere look waardoor de striae ook minder op zal vallen. Sporten zorgt voor een stevige en strakke huid zodat de striae op den duur minder zichtbaar wordt. Bedenk ook even het volgende, meer dan 90% van de vrouwen heeft striae. Praktisch iedereen heeft het! Zelfs die prachtige supermodellen en Hollywood celebs! Die overigens keihard worden gephotoshopt of een laag make-up over hun lichaam krijgen gesprayed zodat hun striae onzichtbaar is voor ons. Is het nu echt zo erg dat jij het ook hebt?


Hard Manners
Ik heb gelezen dat er, naast smeren en sporten, andere manieren zijn om je striae te verminderen. Sommige mensen claimen zelfs dat ze 100% verdwijnen maar daar sta ik zelf nogal sceptisch tegenover. Microdermabrasion, laseren of chemische peelings zouden het magische wondermiddel zijn om van je striae af te komen. Niet na een enkele sessie uiteraard, maar na een stuk of 12 behandelingen over een periode van 8 maanden. Striae zich echt diep in je huid terwijl de bovengenoemde behandelingen vrij oppervlakkig zijn. Zou het echt werken? Toch heb ik veelbelovende foto's gezien (maar ik vraag me dan af of ze niet misschien bewerkt zijn...). Als je zo'n behandeling in overweging neemt laat je dan eerst goed adviseren en speur het internet af voor informatie. 

ps. Kennen jullie hem nog? Ik schreef er eerder over in dit artikel. De dermaroller schijnt ook wonderen te verrichten als het gaat om het verminderen van striae. Auw! 



Voor en Na met behulp van de Dermaroller

Hoe voorkom je striae?
Heb je het nog niet? Lucky you! Probeer het dan vooral te voorkomen door goed en gezond te eten. Uit onderzoek is gebleken dat water drinken, vitamine A, C en E en zink striae helpen voorkomen. Ook sporten is een goed plan. Door sporten wordt je huid stevig en zal het minder snel uitgerekt raken en dus heb je minder kans op striae. Je huid masseren met iets hydraterends zoals sheabutter, cacoa butter, speciale anti-striae oliĆ«n of vitamine E helpt ook striae voorkomen. Vandaar dat zwangere vrouwen het liefst een hele pot bodycream over hun buik uitsmeren!



What about me?
Natuurlijk heb ik ook striae! Ik heb het een piepklein beetje op mijn borsten (ze zijn dan ook niet zo veel gegroeid he?) en meer op mijn heupen (lovehandles), billen en bovenbenen. Ze zijn inmiddels lichter van kleur geworden en alleen van dichtbij goed zichtbaar. Vroeger was ik er best onzeker over. Ik had ook het idee dat ze bij mij meer opvielen omdat ik bruiner ben dan de rest. Ik heb ook een paar keer gehad dan een vriendje van me vroeg "wat is dat?" terwijl hij wees naar mijn striae. Alsof hij het dus voor het eerst in zijn leven zag en zijn voorgaande vriendinnen kennelijk allemaal striae-vrij waren! Daar ging ik dan van uit, maar waarschijnlijk waren zijn ex-vriendinnen gewoon spuuglelijk en deden ze het altijd in het donker, haha!

Ik weet niet zo goed hoe het gekomen is, misschien gewoon omdat ik over die onzekere puberteit fase ben gegroeid, maar ik schaam me er niet meer voor. Ik huppel gewoon vrolijk rond in mijn bikini over het strand. Met striae. Met cellulites. Met acne littekens op mijn rug en hier en daar een lovely lady lump.  Er zijn meer vrouwen imperfect dan perfect, dus wees blij met jezelf en met je lichaam. En zoals Audrey Hepburn al zei,

I believe that happy girls are the prettiest girls.

En daar ben ik het absoluut mee eens! What about you? Heb jij striae, en zo ja hoe ga je daar mee om?

Until next time,
Serena Verbon