woensdag 23 juni 2010

Summer Bummers: Armpit Shavin'

In de zomer scheer ik mijn oksels vaker dan in de winter. Ik weet dat er meiden zijn die iedere dag trouw hun 'pits' scheren maar als het niet hoeft (lees: als niemand behalve ik mijn oksels ziet die dag) dan sla ik die stap lekker over. Maar nu het zomer is moet ik er toch weer echt aan gaan geloven. Het vervelende van iedere dag je oksels scheren is dat je meer kans hebt op razor burn, oftewel uitslag van het scheren. Hieronder vertel ik mijn scheer-routine en geef ik wat tips om dit te voorkomen.


Scrubbadubbadoo!
Voordat ik mijn pits ga scheren scrub ik ze. Scrubben? Ja, scrubben ja. Je okselhuid is heel gevoelig dus kies een fijne scrub, bijvoorbeeld een gezichtscrub of een milde bodyscrub zoals Wai Wang van Rituals. Het kan ook met een scrubhandschoen trouwens. Scrubben zorgt dat eventuele ingegroeide haartjes naar buiten komen en voorkomt donkere verkleuring van je oksels.


Wet yourself!
Na het scrubben was ik mijn oksels goed met een lekker zeepie. Het is belangrijk dat je oksels nat zijn voordat je ze gaat scheren. Natte haartjes snijden beter (daarom knipt de kapper ook het liefst als het haar nog nat is). Droog scheren verhoogd namelijk de kans op ingegroeide haartjes. Droge haren zijn stugger en als het scheermesje langs de stugge haren glijdt wordt het haartje een beetje uit het haarzakje omhoog getrokken en vervolgens trekt het afgesneden haartje zich terug in de huid. Als dit haartje nu gaat groeien groeit het naar beneden of naar de zijkant en dit noemen we een ingegroeide haar. Vaak veroorzaken ze ook kleine ontstekingen die lijken op puistjes. 


Keep it Long(lasting)!
Een andere manier om ingegroeide haartjes te voorkomen is voorkomen dat je ze te kort afscheert. Te kort afscheren zorgt dat het afgeschoren haartje zich terugtrekt in de huid en dan kunnen er ingegroeide haartjes ontstaan. Ik raad daarom aan om je te scheren met de richting van de haargroei mee. Als je in tegengestelde richting scheert zijn je oksels wellicht gladder omdat de haartjes op deze manier dichter tegen de huid afgeschoren kunnen worden. Ondanks dat je op deze manier gladder scheert is de kans op ingegroeide haartjes en irritatie groter. Probeer ook niet je oksels glad te trekken voordat je het mesje eroverheen haalt. Ook dit leidt tot te korte haartjes en dus kans op ingroei. En om huidirritatie en uitslag te voorkomen is het raadzaam om niet 80 keer over hetzelfde stukje huid te scheren.


Lube it up!
Nadat ik mijn oksels een wasbeurt heb gegeven gebruik ik een natuurlijke scheerzeep om mijn oksels met een dik, glad schuim te bedekken. Haarconditioners of speciale douchegels zijn hier ook prima geschikt voor. Deze producten zijn verzorgend en verzorgen dus ook je tere okselhuid. Probeer producten met alcohol te vermijden, of scheerschuim (uit die bussen) omdat ze je huid uitdrogen en de poriĆ«n daar verstoppen.

Armpits have feelings too!
Na het douchen smeer ik mezelf altijd even in met een lekkere olie of bodylotion. Vaak worden de oksels dan vergeten, maar oksels horen voor zover ik weet gewoon bij je lichaam en hebben ook verzorging (en wat extra TLC) nodig natuurlijk. Smeer ze dus lekker in zodat ook je oksels in goede conditie blijven.

Cutest, furry hairy armpits e-varrr!!!

Sinds ik scrub voordat ik scheer en mijn huid daar niet meer straktrek heb ik 200% minder last van die vervelende bultjes en puistjes (ontstoken ingegroeide haartjes). Voorheen had ik altijd een soort van rode irritatie of uitslag die lekker nabrandde na het scheren. Maar nu kan ik gewoon iedere dag mijn oksels scheren zonder problemen. Hoera!

Ik hoop dat jullie wat aan deze oksel-scheer-tips hebben gehad! En just curious, hoe vaak scheer jij je oksels? En scheer je ze ook minder vaak in de winter? Or is that just little old dirty me? :-)

Until next time,
Serena Verbon