donderdag 22 april 2010

Umeshu: traditionele Japanse fruit likeur

Zoals jullie misschien wel weten ben ik gek op Japan en alles wat het land produceert. Sushi, Hello Kitty, en nu ook: Umeshu. Umeshu is een traditionele Japanse fruit likeur dat al duizenden jaren bestaat. Het wordt gemaakt door de nog onrijpe ume vrucht (een soort pruim) te gisten in alcohol en suiker. Ik maakte voor het eerst kennis met Umeshu in een all you can eat sushi restaurant. Op hun kaart noemden ze het voor het gemak maar even pruimenwijn. Ik was aangenaam verrast door de smaak, en de dag erna ging ik dan ook alle slijters af op zoek naar pruimenwijn, helaas zonder resultaat. Het was gewoon nergens te krijgen! Onlangs liep ik de slijter op Schiphol binnen (die zit nog voor de douane en is dus voor iedereen toegankelijk) en wat zag ik daar staan: een knots van een fles Umeshu!




Nu kan ik me voorstellen dat jullie je afvragen wat een artikel over een fles Japanse likeur doet op een beautyblog als deze. Jullie moeten niet denken dat ik jullie aan de drank wil helpen, integendeel. Hoe cliche het ook klinkt, drank maakt meer kapot dan je lief is. Het behoort echt met mate gedronken te worden, en pas na je 18e levensjaar.

Umeshu is gewoon iets waarover ik enthousiast ben en waar ik jullie graag iets meer over wil vertellen. Het is een bijzonder leuk kado voor iemand die van speciale likeurtjes houdt, gek is op Japan (like me), vaak Aziatisch kookt (de smaak van umeshu gaat goed samen met bijvoorbeeld Japanse gerechten) of gewoon voor iemand die alles al heeft.


Ik kocht Umeshu van het merk Choya, een bekend Umeshu merk met een goede naam. Ik betaalde € 17,99 voor een flinke fles van 750 ml. Wat zo leuk is aan de fles is dat er onderin een stuk of 6 ume vruchten aanwezig zijn. Deze vruchten zijn er niet slechts voor de sier, ze zuigen zich vol met de smaak van umeshu en zijn juist heerlijk om te eten! Ze lijken qua structuur wel een beetje op olijven, maar ze hebben de grootte van een flinke walnoot.



De fles heeft trouwens een wijde hals met een handige klikdop die je open kan flippen. De dop bevat een schenktuit zodat je niet morst tijdens het schenken (hendig!). De dop kan er uiteraard ook afgedraaid worden om een ume vrucht te pakken.



De smaak van umeshu is mild - de smaak van alcohol is niet sterk maar toch lichtelijk aanwezig (alcohol percentage van 15%). Verder vind ik umeshu fruitig zoet en fris zuur. Het doet me denken aan een dessert wijn, maar dan ietsje minder zoet en iets zuurder. De ume smaakt hetzelfde, maar dan geconcentreerder. Het is een vrucht met stevig vruchtvlees, zoals een olijf, en in het midden zit een kleine pit.



Op de site van Choya zelf wordt Umeshu vooral aangeprezen als een 'drankje om van te genieten'. Het is een typisch drankje die je jezelf inschenkt na een lange dag hard werken, en umeshu zorgt ervoor dat je tot rust komt. 'Enjoy CHOYA when you want to relax' luidt de slogan. Volgens mij is umeshu voor de Japanners als een koud biertje of een rood wijntje voor de Nederlanders. De site staat trouwens vol met allemaal tips om de umeshu mee te combineren. Zo kun je het puur drinken, maar ook gemengd met bier, vruchtensap, energydrink, champagne en thee. De ume vrucht kun je verwerken in een cake, mengen door je yoghurt of bakken als donut.



Ik vind het zo leuk dat er zo veel te variƫren valt met umeshu! Ik wil snel eens de thee variant proberen (en als Bas even niet oplet doe ik ook stiekem een scheutje in zijn bier, haha!). Hadden jullie wel eens eerder gehoord van umeshu, of pruimenwijn? Mocht je het ook willen kopen of proeven, Umeshu is in ieder geval te koop bij de slijter op Schiphol, en hopelijk ook bij een toko bij jou in de buurt. Gall&Gall en Mitra hebben het in ieder geval niet.

Voor meer info over de herkomst, de geschiedenis en talloze recepten raad ik je zeker aan om eens een bezoekje te brengen aan de CHOYA site.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om eens een foody review te lezen. Over food gesproken, er komt binnenkort ook weer een leuke kook-video aan!

Until next time,
Serena Verbon