vrijdag 9 april 2010

Kopenhagen


Godmorgen lieve lezeressen! Vandaag vertrekken Cynthia en ik richting deze fijne Deense hoofdstad. Ik ben zo benieuwd hoe het gaat zijn! Ik heb een cityguide boekje gekocht van Capitool Compact. Het is een handig klein boekje vol tips over winkelen, nachtleven, restaurants etc. Voor- en achterin bevinden zich kaarten en close-up kaarten van Kopenhagen - handy to the max! Het boekje kostte €10,99 en ik kocht het bij een Broese boekhandel. Ik hoop dat het boekje goed van pas komt...



Het lijkt me leuk om door de Deense winkelstraten te lopen. Skandinavische fashion loopt ver voor op die van Nederland, dus wie weet doe ik er nog leuke inspiratie op. Op de fashion blog CopenhagenStreetStyle (tip!) heb ik vast leuke en innovatieve combinaties voorbij zien komen, dus ik ben benieuwd.

Helaas is het pretpark Tivoli nog gesloten, dat opent pas 15 april. Dat had me echt gaaf geleken zeg, echt jammer! Wat me ook erg leuk lijkt is de trein pakken naar het Zweedse Malmo. Het schijnt dat je daar leuk kunt winkelen en dat er een gezellig plein is waaraan allemaal restaurantjes liggen. En dan kunnen we ook zeggen dat we naast Denemarken ook in Zweden zijn geweest - how cool!

Qua eten vind ik het altijd leuk om typische gerechten te proberen uit het land zelf. Wat me erg lekker lijkt zijn Frikadeller (gehaktballen van varkens- en kalfsvlees gebakken in boter), Marinerede Sild (haring gemarineerd in azijn en kruiden, geserveerd met ui en kappertjes) en als toetje Ris a l'Amande (rijstpudding met amandelen, koud geserveerd, met warme kersensaus). Nomnomnom!

Marinerede sild med cremefraichesauce
Marinerede Sild

Verder zijn er veel goede sushi restaurants in Kopenhagen, en laten Cynthia en ik dat nu net HEEL ERG lekker vinden :D

We hebben geen vast programma maar ik verwacht veel shoppen, veel eten (sushi), veel gezelligheid, eventueel een tripje naar Malmo en ook duiken we het nachtleven in! Volgens Cynthia is VEGA een kekke club, dus we wagen er gewoon een dansje. Oh, en cocktail bars, daar ben ik ook gek op ^^

Ik las trouwens net nog een nuttige tip: Denen houden er niet van als je proost zonder diegene (waarmee je proost) straight in the eye te kijken. Deze traditie dateert uit de tijd van de Vikingen. Gelukkig ben ik dit gewend, maar ik weet dat veel mensen dit niet doen. Pas dus op als je in Denemarken gaat proosten, je wilt die cute Deense boy toch zeker niet beledigen! Proost in het Deens is trouwens : Skal!

Vi ses (tot ziens),
Serena Verbon