dinsdag 20 april 2010

How-to video: Pump Up the Volume!



In bovenstaande video tutorial laat ik zien hoe ik mijn haren in model breng na een wasbeurt. Ik heb in de loop der jaren een techniek ontwikkeld die zorgt voor een flinke bos haar met veel volume. Sinds kort heb ik een haarproduct ontdekt (dankzij vriendin Nena, dankjewel!) die mijn Big Hair nog groter en voller maakt. Het is misschien wel HET geheime wapen voor een volumineus kapsel. Het gekke is dat dit product in poedervorm is. Apart! Maar het werkt echt. Kijk maar mee.


Dit zijn de producten die ik na iedere wasbeurt gebruik. Op vochtig haar breng ik allereerst John Frieda's Thickening Mousse aan. Deze mousse is speciaal ontwikkeld voor volumineuze kapsels. Ik breng de mousse alleen aan op het kroon gedeelte. Ook breng ik Biosilk serum aan in de onderste punten van mijn haar. Vervolgens fohn ik mijn haren ondersteboven droog terwijl ik met mijn handen mijn hoofdhuid masseer.


Na het föhnen is het tijd voor het Secret Weapon! Het heet Schwarzkopf Osis Dust It mattifying powder. Osis is het salonmerk van Schwarzkopf en dit merk is alleen in kapsalons verkrijgbaar. Ik weet dat het bij TEAM en COSMO te koop is, en via deze site vind je nog meer verkooppunten bij jou in de buurt (klik onderaan in het midden op salon finder).

Mattifying powder zit in een klein potje van 50 ml en kost zo rond de 16 euro. Het lijkt vrij duur voor zo'n klein potje, maar omdat je slechts een klein beetje poeder nodig hebt per keer doe je er gelukkig ook vrij lang mee, dus valt het uiteindelijk nog wel mee.

Ook het poeder breng ik aan op de haarwortels en wrijf ik stevig in. Het smelt weg tot onzichtbaar en je merkt meteen dat je haren bij de wortels stroef en droog aan gaan voelen en hierdoor omhoog gaan staan. Dit levert een hoop volume op!



Na het poeder fixeer ik mijn lokken met Biosilk Finishing Spray (Firm Hold). Ik spray dicht tegen de haarwortel aan en föhn de nog natte lak vlug droog. Ik haal nog eenmaal mijn handen masserend door mijn hoofd en haren heen en voilà: een volle bos met volumineus haar! Omdat ik van nature vrij zwaar haar hebt zakt mijn kapsel in de loop van de dag een beetje uit. Alles wat ik hoef te doen is weer even mijn hoofdhuid masseren om het poeder (en de overige producten) een boost te geven zodat mijn haren weer de lucht in gaan. It's that easy!

Hieronder volgen nog wat tips om volume in je haar te krijgen (en te houden) :

1. Gebruik geen shampoo/conditioner die je haar glad maken, maar gebruik speciale volume producten. Deze bevatten een speciale formule die je haar niet zal verzwaren.

2. Gebruik conditioner alleen in het onderste gedeelte van je haar (vanaf je nekharen tot de punten). Conditioner bovenop je hoofd (je kroon) is uit den boze! Je wilt juist dat je haarwortels in je kroon rechtop gaan staan dus moet je ze juist niet glad en slap maken. Hetzelfde geldt voor haar serum.

3. De key voor volumineus haar zijn je haarwortels, deze moeten rechtop gaan staan. Breng daarom je haarproducten altijd op de haarwortels aan.

4. Föhn je haren terwijl je ondersteboven staat, dit helpt je haarwortels rechtop te staan (en te blijven). Föhn op de hardste stand. Ik gebruik tegelijkertijd ook de heetste stand, maar dat is volgens mij niet perse nodig.

5. Omdat er ook zoiets bestaat als zwaartekracht heeft het alleen nut om producten aan te brengen op de kroon van je hoofd. De rest van je haren zal na verloop van tijd toch naar beneden gaan hangen. Bovendien zorgt een overmaat aan haarproduct juist voor verzwaring en uitzakking van je kapsel.

6. Vraag aan je kapper om een kapsel waarmee je gemakkelijk volume kan creëren. Zo laat ik mijn haren altijd een beetje uitdunnen en worden er flink wat lagen in geknipt.

De laatste tip is misschien een beetje raar maar wil ik toch met jullie delen:

7. Breng mousse aan op je vochtige haar en... ga ermee slapen! Niets föhnen. Gewoon handdoek over je kussen en sleepy time. In je slaap beweeg je veel en draai je zo'n 40 keer per nacht om. Iedere keer wrijf je met je hoofd over je kussen terwijl het aan het opdrogen is. It works like a charm for me! De volgende ochtend heb ik al flink veel volume in mijn haar. Ik hoef er dan alleen wat poeder en haarspray overheen te gooien en I'm good to go. Ik ben benieuwd of het bij jullie ook werkt.

Ik hoop dat mijn video en dit artikel nuttig zijn geweest voor jullie. Laat me weten of je met mijn tips een volumineus kapsel hebt weten te creëren. En als je het al onder de knie had, laat me weten wat jullie manieren en tips zijn!

Until next time,
Serena Verbon