dinsdag 23 maart 2010

Lampen dilemma

Ik woon nu sinds november 2009 in mijn appartement maar er zijn nog steeds een aantal onafgemaakte zaken. Zo missen er hier en daar nog een paar plintjes, moeten er hier en daar nog een paar planken worden opgehangen en mis ik zo hier en daar lampen. Lampen? Jep. Lampen. Want waar normaal gesproken een sfeervolle lamp behoort te hangen hangt nog steeds een supersneu peertje. De laatste tijd kan ik niemand meer wijsmaken dat dit een minimalistische designlamp is (hehe) dus ben ik hard op zoek gegaan naar DE lamp. Of eerder gezegd lampen, meervoud, want ik moet nog een lamp voor in de slaapkamer, huiskamer, keuken, hal en werkkamer. Zo'n beetje voor mijn hele huis dus.

Zoals het altijd gaat als je ergens naar op zoek bent - je vind het gewoonweg niet. Het is echt een kwestie van ertegenaan lopen, of in dit geval, tegen de lamp aanlopen (haha, leuke woordspeling Sereen!). Mijn stijl en smaak zijn lastig te omschrijven. Ik zou zeggen, speels, apart, design en niet-standaard. Nou, vind daar maar eens een passende lamp bij. Daarbij trekt de Aziatische cultuur me erg aan. Ik hou dus veel van teakhouten meubelen, Indonesisch houtsnijwerk, bronzen en gouden kleurnuances, bonsai boompjes, orchideeën, luxe stofjes, printjes en structuren. Sorry hoor, ik zei toch dat het lastig te omschrijven was? Hopelijk hebben jullie nu een beetje een beeld van mijn smaak. Het zal straks allemaal duidelijker worden in mijn Cribs Video die zoals beloofd op de planning staat.

Anyways. Zo zoek je maanden naar lampen zonder enig resultaat, zo vind ik zomaar in een week lampen voor zowel de hal, slaap- en woonkamer. Amazing! Op naar de lampen:

Birdshade Small, multi

Birdshade Small, multi

Birdshade Small, multi

Ik zag deze lamp en dacht: 'Dit is em'. Kleurrijk. Geheel gemaakt van origami gevouwen kraanvogels (= Japans, dus I like!). Structuur en printjes. Schitterend! Uniek! Love it! Leuke bijkomstigheid; deze Birdshade lamp is design van Nederlandse bodem. Altijd een goede zaak om het eigen volk te supporten. De afmeting van de lamp is 40 x 30 cm en omdat het licht naar beneden schijnt perfect voor in de slaapkamer. In andere kamers zou deze lamp te weinig licht afgeven. Je vind deze lamp in de webshop van Tas-ka. De prijs voor deze kleine multi uitvoering is € 160. Er bestaan ook grotere uitvoeringen van de Birdshade lamp in de kleuren zwart en wit.

De volgende lampen waartegen ik aanliep waren simpele bollampen voor in de hal. Het zijn Zenza Filisky bollampen met een afmeting van 19 x 30 cm. Omdat mijn hal vrij lang is heb ik 2 punten waar ik lampen op kan hangen.



Je ziet nu veel van die prachtige filigrain lampen die een schitterende weerkaatsing op de muren geven. Heel gezellig maar ook heel Arabisch, wat niet past bij de rest van mijn stijl en interieur. Deze lampen hebben een zelfde soort effect doordat er kleine gaatjes in de bollen zitten, maar geven me niet dat 1000-en-1-nacht gevoel. De lampen zijn zeer sfeervol en zullen wat leven in mijn lange en saaie hal blazen. Op de muren in de hal zit een metallic verf, dus volgens mij geeft de weerkaatsing van deze lampen een supermooi effect op de muren. Deze lampen kosten per stuk € 85 en zijn onder andere te koop in de webwinkel Lilian's House.

Toen Angel, Cynthia en ik laatst bij Maxime van Iconbags op bezoek waren viel mijn oog meteen op haar schitterende woonkamer lamp. WOW! Ik had deze lamp wel eens in interieurbladen zien staan en ik wist dat het een dure designer lamp was, maar oh wat was ie mooi!





Dromend over de lamp vroeg ik Maxime (een beetje angstig) wat ie nou kostte, want ik vond hem zo mooi en prachtig en schitterend. De lamp geeft een mooi zacht licht, het is meer een gouden gloed, maar toch geeft het meer licht dan een sfeerlicht. Perfect voor in de huiskamer dacht ik. 'Hij zal wel duur zijn he?' vroeg ik. Lief als ze is zei Maxime dat ze nog wel eenzelfde soort lamp boven in een doos op zolder had liggen. Er misten een paar schroefjes en er moest iets gelast worden, maar ik mocht hem zo meenemen. 'Boven ligt hij toch maar te liggen, en ik heb liever dat iemand hem oplapt en ophangt, anders is het zonde' was haar reactie.

Ik staarde haar aan met een kloppend hartje van geluk - I'm such a lucky girl! En Maxime is zo lief! Ik heb een handige vader die instrumenteel technicus is dus nothing he can't fix. Maxime kreeg een welverdiende dikke knuffel bij het afscheid nemen. Ik ben zo ontzettend blij met deze lamp! Het is een originele Macchina Della Luce d'Oro van Cattelani & Smith. De lamp bestaat uit 4 met bladgoud bedekte schalen van verschillende grootte. De grootste schaal is 80 cm en de kleinste 17 cm. De nieuwprijs durf ik niet eens te vertellen joh, ik weet alleen dat ik heel hard in mijn handen mag knijpen van geluk dat ik hem zomaar heb gekregen om op te lappen. Ik kan niet wachten tot de lamp hangt!

Als alle lampen hangen zal ik een MTV Cribs-achtig filmpje maken voor jullie. Eigenlijk stond dit idee al veel eerder op de planning, maar het lijkt me veel leuker om het pas te filmen als de lampen hangen en mijn appartement dus echt af is. Dan namen we die plintjes en plankjes maar voor lief ja?

Wat vinden jullie van de lampen? En hebben jullie ook wel eens van dit soort dilemma's - ergens heel hard naar op zoek zijn en het maar niet kunnen vinden? Wat een goed gevoel als je het dan uiteindelijk spontaan tegenkomt he?

Until next time,
Serena